علی پوراحمد روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: هرچند در سال زراعی جاری بارش ها مطلوب و چشمگیر بود اما با یک و حتی چند سال بارش نزولات جوی کسری فاحش و جدی آب سنوات گذشته استان ایلام جبران نمی‌شود.

وی افزود: استان ایلام بیش از یک دهه درگیر تنش‌های جدی بی آبی و کاهش دریافت نزولات جوی بوده که اکنون و با یک سال بارندگی آن هم به شکل سیلابی و تند این کمبودهای آبی جبران پذیر نیست.

پوراحمد یادآور شد: موقعیت جغرافیایی استان ایلام دارای شیب تند به سمت عراق است همین موقعیت جغرافیایی باعث خروج سهم عمده‌ای از آب به خارج از مرز می‌شود و سهم سفره‌های زیرزمینی از بارش باران چشمگیر و مؤثر نیست.

وی گفت: به طور معمول و طبق مطالعات انجام شده تنها ۱۵ درصد از آب باران جذب زمین و سفره‌های زیرزمینی می‌شود و بخش عمده ای از آب باران تبخیر و یا به صورت روان آب از کشور خارج می شود.

وی به کشاورزان و بهره برداران توصیه کرد: نسبت به برداشت و مصرف آب از چاه های آب دقت کافی داشته باشند و همچنین با استفاده از روش های نوین آبیاری و تغییر الگوی کشت از محصولات پرآب بر به کم آب بر و گلخانه ای در مدیریت آب سهیم باشند.

به گزارش ایرنا، استان ایلام دارای ۱۳ منبع آب زیرزمینی است که سه سفره در شهرستان های مهران و دهلران در وضعیت برداشت آب ممنوع قرار دارند.

۷۱۷۲/۶۱۱۹

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.