به گزارش ایرنا، در برخی از کانال‌های فضای مجازی خبری به سرعت در حال انتشار است مبنی بر اینکه آتش سوزی در منطقه گنجوان و بولی بعد از مهار دوباره شعله ور شده و نیاز به بسیج همگانی برای مهار آن است و در این اطلاع رسانی‌ها از مردم محلی خواسته شده برای خاموشی آتش حضور یابند.

علیرضا صابری روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا در این خصوص اظهار داشت: البته با توجه به وزش باد در پاره‌ای از مواقع کنده های در حال سوختن شعله ور می‌شوند اما به خاطر وجود نیرو در منطقه این آتش‌ها سریع خاموش می‌شود.

وی افزود: مدیرکل، نیروهای اداره کل و یگان حفاظت با همراهی محیط زیست و سپاه و بسیج بعد از مهار همچنان در منطقه حضور دارند تا از شروع دوباره آتش سوزی جلوگیری کنند.

صابری یادآور شد: به علت حجم بالای آتش سوزی، تا زمان خاموشی کامل افراد در طول شبانه روز در منطقه آسیب دیده حضور دارند تا در صورت شعله ور شدن مجدد آتش آن را در سریع‌ترین زمان ممکن خاموش کنند.

به گزارش ایرنا، از روز سه شنبه تا صبحگاه روز جمعه کوه‌های اطراف منطقه بولی و گنجوان از توابع بخش چوار شهرستان ایلام دچار آتش سوزی شد و به علت شرایط خاص منطقه، وزش باد، وجود درختان خشکیده بلوط و کنده های پوسیده هربار پس از مهار دوباره شعله ور می‌شد.

در نهایت شامگاه پنجشنبه به دستور استاندار با بسیج دستگاه‌های مختلف این آتش سوزی بعد از گذشت چهار روز صبح جمعه مهار شد و اکنون منطقه در حال مراقبت و پایش است.

گفته می‌شود که این آتش سوزی عمدی بوده و توسط افرادی از ساکنان آن منطقه رخ داده و در این راستا متخلفانی نیز شناسایی و دستگیر شده اند.

در سال جاری ۱۱ فقره آتش سوزی در عرصه‌های طبیعی استان ایلام رخ داده که ۶۱ هکتار آن را اراضی جنگلی و ۳۲ هکتار آن را مراتع تشکیل داده است.

نکته حائز اهمیت اینکه این آتش سوزی‌ها به علت سهل انگاری عامل انسانی و در چند مورد نیز به طور عمد رخ داد و در این راستا چندین متخلف نیز شناسایی و دستگیر شدند.

گردشگران باید تا حد امکان از روشن کردن آتش پرهیز کنند و در صورت روشن کردن اتش قبل از مراجعت به منزل از خاموش شدن آتش مطمئن شوند.

از گستره ۲ میلیون هکتاری استان ایلام یک میلیون و ۷۰۰ هزار هکتار آن را عرصه‌های طبیعی تشکیل داده که جمع اراضی بیابانی استان دارای مساحت ۴۲۴ هزار و ۵۱۸ هکتار، مساحت مراتع یک میلیون و ۱۱۲ هزار و ۳۵۷ هکتار (معادل ۵/۵۵ درصد) و جنگل حدود ۶۴۲ هزار هکتار است.

۷۱۷۲/‏۶۱۱۹

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.