مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان ایلام از آتش‌سوزی در جنگل های "بولی" در منطقه چوار این استان خبرداد.

رضا احمدی در گفت‌و‌گو با خبرنگار ایلنا، ضمن تایید این حادثه اظهار داشت: این آتش سوزی از روز گذشته در مناطق کوهستانی بکر و بسیار صعب العبور جنگلی و کوهستانی "بولی" در بخش چوار واقع در استان ایلام آغاز شده که شدت باد نیز به این آتش سوزی دامن زده و باعث گستردگی آن در منطقه شده است.

احمدی ادامه داد: با کمک نیروهای‌ سازمان‌های مردم نهاد منابع طبیعی، محیط زیست و با تجهیزاتی که در دسترس داریم توانسته‌ایم سه بخش از این آتش سوزی را مهار کنیم.

وی افزود: هم اکنون با همکاری فرماندار منطقه و معاونین اداره کل منابع طبیعی و محیط زیست استان نیروهای مردمی، نیروهای یگان واکنش سریع منایع طبیعی و محیط زیست را تا دقایقی دیگر برای اطفاء آخرین بخش این آتش سوزی اعزام خواهیم کرد که ظرف 2 ساعت آینده این آتش سوزی به طور کامل مهار خواهد شد.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان ایلام تصریح کرد: اداره منابع طبیعی و آبخیزداری استان ایلام از طریق استانداری درخواست بالگرد برای اطفاء این آتش سوزی داد ولی هزینه ارسال بالگرد به منطقه زیاد بوده و به دلیل صعب العبور بودن منطقه جایی برای فرود آمدن و پرواز کردن ندارد. این رشته کوه صعب العبور در منطقه مرزی و ما بین چند روستا قرار دارد.

وی اضافه کرد: یکی دیگر از عوامل گسترش این آتش سوزی شیب زیاد کوستان است چرا که کنده درختانی که آتش گرفته اند با سقوط به پایین دست باعث گسترش آتش سوزی می‌شوند.

احمدی گفت: خوشبختانه در این آتش‌سوزی نیروهای واکنش سریع به سرعت وارد عمل شدند و قسمت های زیادی از آتش سوزی را مهار کردند در غیر این صورت به دلیل گسترگی پوشش مرتعی منطقه ممکن بود تا یک ماه درگیر این آتش سوزی باشیم.

وی اظهار داشت: پوشش جنگلی این منطقه جزو جنگل های درجه 3 کشور محسوب می‌شود و بیشتر درختان این جنگل از نوع بلوط، بنه و زلزالک است.

احمدی ادامه داد: یکی از نقاط قوت ما در بحث منابع طبیعی و محیط زیست مردم هستند که با تشکیل سازمان هایی در این خصوص به شدت حامی این بخش ها بوده و در بحث اطفاء حریق بسیار امدادرسانی می‌کنند و این جا لازم است از زحمات این عزیزان بی نهایت قدردانی کنم.

وی به عامل آتش سوزی های جنگل های زاگرس در استان ایلام اشاره کرد و گفت: امکان آتش سوزی طبیعی در جنگل های ایلام صفر است چرا که گونه های گیاهی به دلیل تراکم در منطقه در این جنگل ها قابل اشتعال نیست و بیشترین عامل این آتش سوزی ها متاسفانه انسانی است. افرادی از جمله شکارچی و دامدار به دنبال گونه های گیاهی و روشن کردن آتش باعث چنین خسارت های غیرقابل جبرانی می شوند.

احمدی گفت: استان هایی که در جوار رشته کوه زاگرس قرار دارند به دلیل آتش سوزی جنگل های این مناطق نیاز به تجهیزات به روز اطفاء حریق دارند که امیدواریم به این نوع تجهیزات مجهز شوند.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان ایلام در پایان گفت: میزان خسارت وارده به جنگل های منطقه"بولی" بخش چوار استان ایلام به زودی از سوی کارشناسان اداره منابع طبیعی بررسی و اعلام خواهد شد.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.