به گزارش ایرنا، اقدام این قاضی جوان در آبدانان با بازتاب مناسب و موثر بین اقشار مختلف مردم این شهرستان همراه شده است.
رای جالب این قاضی مبنی بر اعمال مجازات های جایگزین حبس از نوع خدمات عمومی رایگان( جمع آوری زباله ها و نظافت پارک تفریحی سراب شهرستان آبدانان، بتازگی از سوی این قاضی صادر شده است.
این قاضی روز چهارشنبه به خبرنگار ایرنا گفت: این رای در اتهام شکار غیر مجاز 6 قطعه کبوتر وحشی یاکریم توسط سه نفر از اهالی شهرستان آبدانان صادر که بوسیله یک قبضه اسلحه بادی کالیبر در فصل و ساعت ممنوع انجام داده اند.
کامران رومیانی افزود: در این زمینه متهم ردیف اول این پرونده به پرداخت 22 میلیون و 500 هزار ریال جزای نقدی در حق صندوق دولت و هر کدام از متهمان ردیف های دوم و سوم نیز به تحمل چهار ماه حبس تعزیری محکوم شدند.
وی ادامه داد: در راستای رویکرد نظام عدالت ترمیمی و اصل فردی کردن مجازات ها و با تکیه بر نظریه یادگیری اجتماعی و میانی آن و سیاست های تقنینی نظام عدالت کیفری نوین و بازپذیری اجتماعی بزهکار و در اجرای مواد قانون مجازات اسلامی مصوب سال 92 حبس متهمان ردیف های دوم و سوم به جمع آوری زباله و تنظیف پارک تفریحی سراب شهرستان آبدانان جایگزین شد.
وی اظهار کرد: با این رای متهمان مکلف شدند مدت 270 ساعت با نظارت شهرداری آبدانان به عنوان نهاد پذیرنده بصورت چهار ساعت در روز و ارایه گواهی آن به واحد اجرای احکام کیفری به عنوان خدمات عمومی رایگان فعالیت کنند.
به گفته این قاضی، با توجه به اینکه هدف از اعمال مجازات ایجاد نظم عمومی، پیشگیری از وقوع جرم و فرهنگ سازی بوده و در قانون بخشی به عنوان مجازات های جایگزین حبس آمده به همین خاطر در خصوص برخی جرائم ارتکابی برای اصلاح فرد و در راستای بازپذیری و باز اجتماعی کردن فرد مجرم از این ارفاق استفاده می شود.
وی افزود: در مدت یکسال گذشته تاکنون در مجموع حدود 400 حکم جایگزین برای مجرمانی که به حبس محکوم بوده اند صادر و به مجازات های جایگزین حبس ملزم شده اند.
وی ادامه داد: عمده ترین مجرمانی که مجازات های جایگزین حبس برای آنان اعمال شده در زمینه هایی از جمله بی احتیاطی در امر رانندگی منتهی به صدمه بدنی یا فوت، تخریب عمدی و تصرف عدوانی، توهین، تهدید، سرقت و غیره بوده اند.
وی اظهار کرد: مجازات هایی که به عنوان جایگزین حبس برای مجرمان در این مدت صادر شده در زمینه های مختلف از جمله مشارکت در طرح های خدمات عمومی نظیر پاکسازی محیط زیست، ایجاد آبشخور در اراضی ملی، کاشت درخت، انتقال تانکرهای آب به اراضی فاقد آب، فعالیت در شهرداری، بنایی بوده است.
رومیانی انجام نظافت در محیط شهری، نقاشی منازل مسکونی نیازمندان، مشارکت در طرح های مردمی کمیته امداد و بهزیستی، حضور در نماز جمعه و فعالیت در پایگاه های بسیج، مطالعه کتاب به تناسب نوع جرم و حضور در کلاس های روانشناسی نظیر آموزش کنترل خشم را از دیگر مجازات های جایگزین حبس عنوان کرد که توسط وی صادر شده است.
وی با ذکر اینکه این احکام بطور عمده مورد استقبال مجرمان واقع شده، افزود: این احکام با هدف تشویق به مشارکت در خدمات دهی به عموم مردم صادر و اعلام می شود.
7171/6119
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.