دکتر راضی ناصری فر روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: این ارزیابی در قالب طرح بسیج ملی کنترل فشار خون در تمامی مراکز جامع خدمات سلامت، خانه های بهداشت و پایگاه های سلامت سراسر استان به صورت رایگان انجام می شود.
وی تاکید کرد: این ارزیابی ها توسط بهورزان با مراجعه به پرونده الکترونیک سلامت افراد از 27 اردیبهشت ماه امسال آغاز شده و تا 15 تیرماه امسال ادامه دارد.
وی یادآور شد: افراد پس از مراجعه به مراکز مورد نظر از نظر پرفشاری خون ارزیابی می شوند و پس از آن با توجه به وضعیت فرد، برنامه ریزی لازم برای روند مراجعات بعدی، رویه درمان افراد و تداوم مراقبت ها زیر نظر پزشک انجام می شود.
**امکان ثبت فشار خون در سامانه خود اظهاری
معاون دانشگاه علوم پزشکی ایلام گفت: در راستای طرح بسیج ملی کنترل فشار خون، افراد علاوه بر امکان مراجعه حضوری به مراکز بهداشتی می توانند اطلاعات مربوط به فشار خون را در سامانه خود اظهاری ثبت کنند.
دکتر ناصری فر یادآور شد: اگر کسانی از میزان فشار خون خود اطلاع داشته یا در منزل دستگاه سنجش فشار خون دارند می توانند با مراجعه به آدرس اینترنتی <a href='http://http://salamat.gov.ir' target=_blank >http://salamat.gov.ir</a> اطلاعات مربوط به فشار خون خود را وارد کنند.
**28 درصد زنان و 25 درصد مردان ایلامی فشار خون دارند
معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی ایلام گفت: 28 درصد زنان و 25 درصد مردان این استان بر اساس پیمایش بررسی عوامل خطر غیرواگیر سال 95 به بیماری فشار خون بالا مبتلا هستند.
وی با بیان اینکه سابقه خانوادگی، مصرف زیاد نمک، چربی خون بالا، مصرف الکل و دخانیات، کم تحرکی، دیابت، چاقی، استرس و فشار عصبی و مصرف قرص های ضدبارداری خوراکی از عوامل خطر زمینه ساز ابتلا به فشار خون بالا هستند، افزود: میزان ابتلا به فشار خون بالا در مناطق روستایی این استان بیشتر از مناطق شهری است.
معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی استان ایلام یادآور شد: اگر فشار خون به طور دائم بالاتر از حد طبیعی باشد به آن فشار خون بالا می گویند که دارای 2 نوع اولیه و ثانویه است که نوع اولیه آن 95 درصد بیماران را شامل می شود.
دکتر ناصری فر تاکید کرد: در نوع اولیه علت فشار خون بالا مشخص نیست و عوامل خطرسازی مانند سن بالا، جنسیت مردانه، چاقی و دیابت در ایجاد آن نقش دارد اما در نوع ثانویه که پنج درصد بیماران را شامل می شود، علت فشار خون بالا اختلال در کار یکی از عوامل تنظیم کننده مانند تغییر ترشح هورمون ها یا عملکرد کلیه ها و غدد فوق کلیوی است.
** افزایش احتمال سکته قلبی با فشار خون بالا
وی اضافه کرد: فشار خون بالا به طور معمول علامتی ایجاد نمی کند به همین دلیل به قاتل خاموش معروف است و تنها در مواردی فشار خون با علایمی همچون سر درد در ناحیه پس سر، سرگیجه، تاری دید، تپش قلب، خستگی زودرس، تنگی نفس شبانه، درد قفسه سینه و ادرار کردن بیش از یک بار در طول شب همراه است.
معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی استان ایلام افزود: فشار خون بالا بروز سکته را افزایش می دهد و دلیل اصلی بروز سکته های قلبی عروقی است و در صورتیکه کنترل نشود به رگ های مغز، قلب، کلیه و چشم آسیب می رساند.
دکتر ناصری فر یادآور شد: درمان بیماران مبتلا به فشار خون بالا به صورت ترکیبی از درمان غیردارویی و دارویی است و پیشگیری از ابتلا به عوارض آن نه تنها به درمان دارویی بلکه به تغییر شیوه زندگی نیز بستگی دارد.
** 40 درصد مردان و 33 درصد زنان ایلامی در معرض فشار خون بالا هستند
وی با بیان اینکه فشار خون نرمال کمتر از 12 است و بین 12 تا 14 پیش فشار خون و بالاتر از 14 فشار خون بالا نامیده می شود، گفت: 40 درصد مردان و 33 درصد زنان ایلام در مرحله پیش فشار خون هستند که در معرض ابتلا به فشار خون بالا قرار دارند.
دکتر ناصری فر اضافه کرد: یکی از روش های اصلی کاهش و کنترل پرفشاری خون پیروی از رژیم غذایی مناسب است بنابراین با توجه به اینکه مصرف بیش از اندازه نمک به پرفشاری منجر می شود افراد باید از مصرف انواع غذاها و سوپ های آماده یا کنسرو شده، فست فودها، گوشت های فراوری شده و تنقلات شور خودداری کنند.
وی یادآور شد: تغییر الگوی تغذیه ای شامل کاهش مصرف چربی و مصرف روغن مایع به جای روغن جامد، مصرف سبزی و میوه، پخت غذا به روش صحیح و پرهیز از سرخ کردن، افزایش فعالیت بدنی، ترک مصرف الکل و کاهش وزن از جمله مراقبت های غیردارویی برای درمان فشار خون بالاست.
معاون دانشگاه علوم پزشکی ایلام گفت: 76 درصد بیماری ها در کشور مربوط به بیماری غیرواگیر بوده که پایه پیشگیری از این بیماری ها شناسایی افراد و آموزش عوامل خطر و روش های کنترل بیماری به آنهاست.
دکتر ناصری فر اضافه کرد: یکی از برنامه های مهم طرح تحول سلامت توجه به بیماری های غیرواگیر است و چهار بیماری شامل قلبی عروقی، قند خون، برخی از سرطان های قابل پیشگیری و بیماری های مزمن تنفسی مانند آسم مورد توجه است.
وی با بیان اینکه در این راستا چهار عامل خطر نیز شامل کم تحرکی، تغذیه ناسالم، مصرف دخانیات و مواد اعتیادآور باید تحت کنترل و مراقبت قرار گیرد، تاکید کرد: میزان بیماری های غیرواگیر بدلیل تغییر سبک زندگی و اینکه عمده ترین خطر از طریق این بیماری ها برای افراد ایجاد می شود نیاز به نظارت و ارزیابی دقیق دارد.
به گزارش ایرنا، بیماری های قلبی و سکته های قلبی و مغزی به عنوان یکی از مهمترین و شایع ترین علل مرگ و میر در کشور و استان ایلام مطرح است به همین دلیل خطر بروز سکته های قلبی و مغزی، وضعیت چاقی، فشار خون، قند خون، کلسترول خون و فعالیت بدنی تمامی افراد بالای 30 سال این استان ارزیابی می شود.
از هر 2 مرگ در ایران یکی بر اثر سکته قلبی و مغزی است و هر روز 300 نفر در کشور دچار سکته های قلبی و مغزی می شوند.
227 خانه بهداشت روستایی و 72 مرکز جامع سلامت شهری و روستایی در استان 580 هزار نفری ایلام فعال است.
6032/6034
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.