جواد رحیمی مقدم روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: تکلیف مسئولان شهرستان و استان برای جانمایی و جابجایی روستاهایی که در حریم سد سیمره قرار دارند، مشخص نیست.
وی یادآور شد: در حال حاضر روستای چم شیر به طور کامل و زمین کشاورزی و باغات روستاهای چم روته و دار بلوط این شهرستان به زیر آب رفته است و مسئولان سد باید نسبت به پرداخت خسارت و تملک اراضی مردم اقدام کنند.
فرماندار سیروان اضافه کرد: در صورت در نظر گرفتن تراز نهایی سد سیمره علاوه بر روستاهای ذکر شده، منازل، باغات و زمین های کشاورزی روستاهای ظهیری و قسمت هایی از ورگچ نیز به زیر آب می روند.
رحیمی مقدم تاکید کرد: پیشنهاد ما این است که مسئولان سد سیمره ظرفیت نهایی را در نظر گرفته و در سریع ترین زمان ممکن نسبت به پرداخت خسارت و همچنین تملک منازل و زمین های کشاورزی این روستاها اقدام کنند.
وی یادآور شد: در صورت ابلاغ تراز نهایی سد سیمره و به شرط پرداخت مطالبات مردم این آمادگی وجود دارد که در یک بازه زمانی کار جابجایی و جانمایی روستاهای در معرض خطر انجام شود.
فرماندار سیروان خاطرنشان کرد: در حال حاضر و بدلیل مشخص نبودن تراز سد، امکان هیچگونه برنامه ریزی برای آینده وجود ندارد که این مساله باعث ایجاد نارضایتی در بین ساکنان روستاهای منطقه عرب رودبار می شود.
رحیمی مقدم با بیان اینکه در این وضعیت بیت المال و منابع ملی نیز هدر می رود، افزود: با هر مرحله بالا آمدن تراز سد و قطعی راه های ارتباطی، راه جدید ایجاد می شود که آنهم پس از مدتی به زیر آب رفته و ناچار به احداث راه جدید می شویم.
فرماندار سیروان در خصوص پرداخت خسارت و تملک منازل، باغات و زمین های کشاورزی سه روستای چم شیر، چم روته و دار بلوط نیز گفت: سال 1395 برآوردهایی در زمینه پرداخت خسارت انجام که با اعتراض مردم مواجه شده است.
رحیمی مقدم اضافه کرد: اکنون و با زیر آب رفتن این روستاها تیم کارشناسی متشکل از کارشناسان سد سیمره و دادگستری، نماینده روستاییان و نماینده مرضی الطرفین تشکیل و قیمت اولیه اعلام شده است که باز هم مورد قبول مردم نیست و خواستار افزایش آن هستند.
وی تاکید کرد: بزودی قیمت نهایی و مورد توافق طرفین تعیین شده و کار پرداخت خسارت به روستاییان منطقه عرب رودبار آغاز خواهد شد.
به گزارش ایرنا، سیل روزهای 11 تا 13 فروردین ماه امسال در استان ایلام به 19 هزار واحد مسکونی خسارت زد که 2 هزار واحد نیازمند بازسازی کامل هستند.
روستای چم شیر شهرستان سیروان در مجاورت رودخانه سیمره و عقبه سد برق آبی سیمره قرار دارد که در بارش های سیلابی فروردین ماه در اثر بالا آمدن تراز سد و همچنین طغیان رودخانه سیمره دچار آبگرفتگی شده و ساکنان روستا تخلیه شدند.
علاوه بر روستای چم شیر، باغات و زمین های کشاورزی روستاهای چم روته و داربلوط نیز به زیر آب رفته است.
6032/6119
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
1 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.