ماجرای صدا‌های عجیب و غریبی که در اعماق زمین سرابله در استان ایلام شنیده می‌شود و موجب رعب و وحشت مردم محلی شده است، به آبان 96 برمی‌گردد؛ یعنی درست پس از زلزله بزرگ هفت و سه دهم ریشتری سرپل ذهاب.
از آن زمان مردم شکایت‌های متعددی را از شنیدن صدا‌های عجیب و غریب در اعماق زمین مطرح کردند. اگرچه از آن زمان، گروه‌های اکتشافی به مطالعه دلایل و منشأ این سر و صدا پرداختند، ولی نه نتیجه قطعی در این مورد اعلام شد و نه تغییری در روند صدا‌ها ایجاد شد.
حالا پس از گذشت بیش از یک سال و نیم از شنیده شدن این صداها، نماینده مردم ایلام دیروز (سه‎شنبه) در تذکری، اعلام کرده که همچنان صدا‌های عجیب و غریب در شهرستان سرابله شنیده می‌شود و از وزارت کشور و وزارت علوم خواسته تا به این موضوع رسیدگی کنند و علاجی برای آن بیایند.

** احتمال ارتباط سر و صدا‌های زمین با سیل اخیر
مهدی زارع، استاد پژوهشگاه بین‌المللی زلزله‌شناسی و مهندسی زلزله و عضو وابسته فرهنگستان علوم می‌گوید که احتمال دارد سیل اخیر باعث تشدید رانش زمین و فرو ریختن حفره‌های آهکی در منطقه شده باشد، موضوعی که به اعتقاد کارشناسان دلیل اصلی این صدا‌های عجیب و غریب است.
وی در گفت‌وگو با ایرناپلاس می‌گوید: فرض ما بر این است که سیل اخیر باعث تشدید رانش و فرونشست زمین در منطقه و ایجاد این صدا‌ها شده است. زارع می‌افزاید: در طول چهار ماه، 18 زلزله در این منطقه با بزرگی بیش از سه و نیم ریشتر اتفاق افتاده است. از میان این 18 زلزله، 9 زلزله بزرگی بیش از چهار تا پنج ریشتر داشته است. همچنین نزدیک به 14 زلزله مربوط به بعد از بارندگی‌های شدید و از حدود 12 فروردین به بعد بوده است.
برآورد من این است که چیزی حدود 800 زلزله با بزرگی دو تا سه ریشتر اتفاق افتاده که اگر این‌طور باشد می‌توان گفت که نزدیک به 8000 زلزله با بزرگی بیش از یک تا دو ریشتر اتفاق افتاده است. البته در آن منطقه، هیچ دستگاه لرزه‌نگاری دقیقی وجود ندارد و این برآورد‌ها بر اساس زلزله‌های بزرگ‌تری است که اتفاق افتاده است. بنابراین 8000 زلزله در یک منطقه اتفاق افتاده است که تعداد قابل‌ ملاحظه‌ای از آن یعنی نزدیک به 80 درصد آن بعد از بارندگی‌ها و سیل اخیر بوده است.
زارع می‌گوید: تعداد بالای زمین‌لرزه‌ها بعد از بارندگی‌های اخیر نشان می‌دهد که چه بسا بارندگی، این وضعیت را تشدید کرده باشد و ترکیبی از بارش‌های سنگین، زلزله‌های کوچک و متوسط و بعد در نهایت، ریزش حفر‌های آهکی باعث ایجاد سر و صدا و تشدید آن می‌شود. البته من راجع به یک نقطه صحبت نمی‌کنم، بلکه راجع به یک منطقه صحبت می‌کنم که سرابله در آن قرار دارد؛ منطقه‌ای از حدود دهلران تا شهر مندلی در عراق.

** این اتفاق کاملاً طبیعی است
او با اشاره به اینکه بسیاری از زمین‌لرزه‌هایی که در این منطقه اتفاق می‌افتد، با وجود این که مردم آن را احساس می‌کنند ثبت نمی‌شود، ادامه می‌دهد: خیلی از این زمین‌لرزه‌ها حتی توسط مردم هم حس نمی‌شوند، ولی می‌تواند در کلیت ماجرا تأثیرگذار باشد. به همین دلیل، راه‌حل این موضوع این است که ما ارزیابی دقیقی از منطقه داشته باشیم. به این معنی که باید دستگاه لرزه‌سنج و سامانه رصد دقیق و پیشرفته‌ای در منطقه مستقر شود تا در کنار بررسی میدانی زمین‌شناسی هفتگی بتواند کوچک‌ترین اتفاقی را به ثبت برساند تا از طریق نتایج پایش بتوان راه‌حل مقابله با آن را پیشنهاد داد.
البته به گفته او، راه‌حلی که می‌توان برای این موضوع پیشنهاد داد تنها باعث می‌شود تا آسیب کمتری به مردم برسد و راهی برای جلوگیری از وقوع آن نیست، چرا که این اتفاق کاملاً طبیعی است و طبیعت منتظر کسی نمی‌ماند.
6032/6119
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.