به گزارش ایرنا، تخته های سیاه با گچ های استوانه ای رنگ سفید، آبی، زرد و قرمز، نیمکت های آجری رنگ و آهنی و کلاس هایی که با بخاری های نفتی چکه ای گرم می شدند و برخی مواقع کانکس هایی که برای جبران جمعیت زیاد دانش آموزان در حیاط های مدارس برپا می شد، همگی تصاویر اغلب مدارس قدیم را تشکیل می دهند.
دوره ای که نه خبری از تلفن همراه بود ، نه تبلت و لپ تاپ و شاید هیچکدام از ما دانش آموزان دهه شصتی فکر نمی کردیم روزی قلم ها و تخته های هوشمند جایگزین گچ و تخته پاکن شوند.
ورود تلفن همراه از اواخر دهه 70 و اوج دسترسی مردم به این فناوری نو در دهه اخیر و در کنار آن رشد قارچ گونه شبکه های اجتماعی و نرم افزارهای مختلف دانش آموزان را آهسته آهسته وارد عرصه فناوری های نو کرد.
اگرچه نمی توان اهمیت وسایل ارتباط جمعی و ضرورت آن برای تسهیل در بسیاری از امور روزانه زندگی را انکار کرد اما به موازات آن نمی توان تاثیر این ابزارها را در ورود دانش آموزان به آسیب های اجتماعی نادیده گرفت.
اما آنچه معلمان امروزی به عنوان یکی از دغدغه های اصلی و جدی باید مورد توجه قرار دهند هم تسلط این قشر به فناوری های جدید بوده و از طرف دیگر مواجه آنها با اثرات شبکه های اجتماعی بر دانش آموزان است.
مساله ای که امروزه بسیاری از قشر فرهنگیان در مدارس با آن مواجه بوده و نیازمند تدوین و بکارگیری شیوه های علمی موثر است.

*** دانش آموزان در زمینه فناوری از معلمان جلوتر هستند
یکی از فرهنگیان ایلامی در این خصوص معتقد است: با توجه به ورود فناوری های نو در کشور ولی متناسب با این مساله فرهنگ استفاده از آنها در جامعه نهادینه نشده و در این زمینه با تاخر فرهنگی مواجه هستیم.
احمد دارابی افزود: هم خانواده و هم اولیا مدارس باید فرهنگ استفاده درست از فضای مجازی و فناوری های نو را به دانش آموزان آموزش داده تا به درستی از آنها استفاده کنند.
وی اظهار کرد: از طرفی خود معلمان نیز بر فضای مجازی باید تسلط داشته و دانش آموزان را به سمت استفاده مناسب از آن هدایت کنند.
این شخصیت فرهنگی آشفتگی و دسترسی آزاد به فضای مجازی و از طرفی فیلتر شدن برخی از شبکه های اجتماعی را از آسیب های جدی این حوزه برشمرد و گفت: فیلتر کردن مردم را به استفاده از این ابزارها بیشتر ترغیب می کند.
دارابی معتقد است: استفاده از فضای مجازی دارای ابعاد مثبت و منفی بوده که با توجه به نکات مثبت آن باید فضایی کنترل شده برای دانش آموزان فراهم شود.
وی همچنین با اشاره به استفاده از فناوری های نو نظیر تخته هوشمند و رایانه در مدارس گفت: برخی از معلمان در حد ابتدایی به فناوری های نو تسلط داشته و دانش آموزان از آنها جلوتر هستند.
به عقیده ایم معلم ایلامی، در این زمینه باید دوره های هوشمندسازی و مهارت های فناوری و رایانه ای برای تمام معلمان برگزار شود تا متناسب با علم روز فرهنگیان نیز پیشرفت علمی داشته باشند.

*** هدایت دانش آموزان به استفاده از شبکه های اجتماعی داخلی
دارابی با اشاره به استفاده دانش آموزان از شبکه های مجازی گفت: در این زمینه خانواده ها نیز باید آموزش های لازم را دیده و از طرفی به فناوری های جدید نظیر گوشی های هوشمند همراه تسلط داشته باشند.
وی ادامه داد: همچنین با مشارکت های دستگاه های فرهنگی سامانه ای طراحی شده که دسترسی دانش آموزان به شبکه های مختلف مجازی همراه با کنترل صورت گیرد.
معلم ایلامی با تاکید بر اینکه خانواده ها باید نظارت کافی بر فعالیت های فرزندانشان بویژه در زمینه فضای مجازی داشته باشند، گفت: خانواده ها نباید تمام تربیت فرزندانشان را به مدارس واگذار کنند.
به عقیده دارابی باید با مشارکت دستگاه های فرهنگی زمینه تبلیغات بیشتر در استفاده از شبکه های اجتماعی داخلی نظیر روبیکا فراهم و دانش آموزان و اولیا به استفاده از این نرم افزارها ترغیب شوند تا مسیر ورود آسیب های اجتماعی هرچه بیشتر بسته شود.

*** استفاده از فضای مجازی با کنترل غیر مستقیم خانواده ها باشد
یکی دیگر از فرهنگیان ایلام معتقد است: فضای مجازی که از دهه 80 وارد زندگی ایرانیان شده به منبع اطلاعاتی گسترده ای برای همه اقشار جامعه از جمله دانش آموزان تبدیل شده است.
محمد شکیبا افزود: نحوه استفاده صحیح دانش آموزان از فضای مجازی و اینترنت به نوع تربیت و ارتباط آنها با خانواده ها بستگی دارد.
وی ادامه داد: چنانچه خانواده ها رابطه مناسبی با فرزندانشان داشته باشند در زمینه استفاده آنها از اینترنت نباید هیچگونه نگرانی داشته باشند.
وی گفت: خانواده ها باید با نظارت غیر مستقیم بر فرزندان حضور آنها در فضای مجازی را کنترل کرده چراکه نظارت مستقیم با مقاومت و کنجکاوی فرزندان مواجه خواهد شد.
شکیبا همچنین در خصوص ضرورت آگاهی معلمان از فناوریهای نو گفت: با توجه به توسعه روز به روز فناوری های نو قشر معلمان نیز متناسب با این فناوریها باید پیشرفت کنند.
به عقیده وی، معلمان قبل از ورود به مدارس باید این آموزش ها را کسب کنند.

*** هوشمندسازی کلاس های درس در مدارس جدید انجام می شود
مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس ایلام در خصوص هوشمندسازی مدارس این استان گفت: طرح هوشنمندسازی کلاس های درس دهه 90 آغاز و سال گذشته در مجموع 45 کلاس درس این استان هوشنمندسازی شده است.
محمدرضا حیدری افزود: اعتبار مورد نیاز برای هوشمندسازی هر کلاس درس حدود 200 میلیون ریال بوده و برای انجام این طرح در تمام کلاس های درس استان به اعتبار کلان نیاز است.
وی هوشنمندسازی کلاس های درس را در پیشرفت علمی دانش آموزان و دسترسی سریع آنها به اطلاعات مثبت و مهم دانست و گفت: در صورت تامین اعتبار این طذح برای تمام مدارس قدیمی نیز اجرا خواهد شد.

*** معلمان دانش آموزان را از آسیب های اجتماعی آگاه کنند
مدیر کل آموزش و پرورش استان ایلام نیز با اشاره به اهمیت توجه به نحوه استفاده دانش آموزان از فضای مجازی گفت: در این زمینه معلمان باید دانش آموزان را از آسیب های اجتماعی استفاده نادرست از فضای مجازی بیش از پیش آگاه کنند.
اسفندیار رستم زاد افزود: معلمان در کنار آموزش های علم و دانش تربیت اسلامی را سرلوحه کار خود قرار داده و سعی کنند فرهنگ استفاده درست از شبکه های مجازی را بین دانش آموزان نهادینه کنند.
وی بهره گیری از سلاح دین را در این زمینه مهم دانست و گفت: اولیا مدارس باید زمینه آشنایی بیش از پیش دانش آموزان با ابعاد مختلف دین اسلام فراهم کنند تا تحت تاثیر شبکه های اجتماعی قرار نگیرند.
مدیرکل آموزش و پرورش ایلام ابراز امیدواری کرد با این اقدام ها آینده درخشانی برای دانش آموزان و آینده کشور رقم بخورد.
7171/6119
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.