به گزارش خبرنگار ایرنا، نسل جوان امروز در دنیایی از دغدغه ها و مشغله های روزمره زندگی شناور است که برای آینده ای مبهم در تکاپو و تقلا است.
دغدغه هایی همچون شغل، مسکن، ازدواج و آتیه ای مطمئن که بتواند به پشتوانه آن به استقبال فردا برود.
این در حالی است که فارغ از همه دغدغه های دنیای واقعی این روزها شناور شدن در دنیای مجازی و غیر واقعی نیز بخشی زیادی از وقت جوانان این سرزمین را به خود اختصاص داده که در برخی مواقع حتی مجالی برای حضور و فعالیت آنان برای جستن و کنکاش در پی آموختن مهارتی و ایجاد شغلی باقی نگذاشته است.

** شغل
جوان امروز نیازمند داشتن شغلی مناسب است تا بتواند در لوای آن با کسب درآمد مناسب آینده خوبی برای خود و در آتیه همسر و فرزندانش بسازد.
شغلی که متاسفانه به دلیل اهمیت و بهایی که در کشور ما تنها به شغل های دولتی داده شده فقط در همین محدوده خلاصه شده و هیچ جای فکری برای پرداختن و جستن به مشاغل دیگر نظیر کارهای خدماتی و فنی و مهارتی باقی نگذاشته است.
این در حالی است که در بسیاری از کشورهای پیشرفته همه شغل ها و حتی خدماتی ترین آنها به عنوان یک کار ارزشمند و مهم محسوب می شوند و افراد صاحب آن مشاغل خود را ارزشمند محسوب می کنند زیرا هم به ارزش کار خود پی می برند و هم درآمد مکفی از آن کار نصیبشان می شود که زندگیشان را تامین می کند.
متاسفانه در کشور ما به دلیل نبود شغل مناسب و جایگاه شغلی در بازار افراد جوان به نوعی بیکار، سرخورده، افسرده و ناشاداند و حتی هزینه روزانه آنان توسط والدینشان به سختی تامین می شود که این امر بیشتر موجب سر خوردگی این جوانان می شود.
از این روز نیاز است تا با تغییر فرهنگ تعریف کار، انجام هر نوع کار را که کمکی به مردم و خدماتی به آنان ارایه کند را ارزشمند محسوب کرده و دولت با حمایت از این قبیل شغل آنها و فراهم کردن تسهیلات رفاهی و آتیه ای آن را برای جوانان ارزشمند و دارای جایگاه معرفی کند.
آن زمان یک جوان داشتن شغل مناسب و دارای آتیه را دیگر یک رویای دست نیافته نمی پندارد بلکه با فراگیری مهارتی سعی در انجام دقیق آن شغل دارد.

** ازدواج
یکی دیگر از دغدغه های جوانان کشور ما ازدواج است که امروزه به دلیل مشکلات اقتصادی و تورم و نوع فرهنگ خاصی که حاکم است روز به روز سن ازدواج در بین جوانان در حال افزایش است.
دغدغه ای که در آن به دلیل نوع خواست افراد و فرهنگی که در جامعه رواج پیدا کرده یک جوان وقتی می تواند مهیای ازدواج باشد که شغل و مسکن مناسبی داشته باشد و خودرو و درآمد مطمئنی نیز بهره مند شود.
این در حالی است که با چشم و هم چشمی و افزایش توقعات برای برگزاری مراسمات آنچنانی و تجملاتی و همچنین افزایش توقع دختران به دلیل افزایش سطح تحصیلات آنها باز سن ازدواج روز به روز بیشتر می شود.
بی گمان این دغدغه نیازمند فرهنگ سازی در بین جوانان و ارتقا سطح بینش خانواده نسبت به خطراتی است که گریبانگیر جوانان مجرد می شود زیرا ممکن است همین افراد با شرایط موجود به دلیل تاثیر دوستان ناباب دچار بسیاری آسیب های دیگر شوند.

** مسکن
یکی دیگر از دغدغه های جوانان امروز نداشتن مسکن و گرانی روز افزون آن و دسترسی کمتر آنان به مسکن است که موجب می شود یک جوان نتواند جرات تشکیل زندگی مشترک را داشته باشد.
این دغدغه اساسی نیازمند همراهی دولت و فراهم کردن تسهیلات مناسب برای زوج های جوان و بدون مسکن است که بتوانند با این مشکل بزرگ دست و پنجه نرم کنند.
این در حالی است که علاوه بر دغدغه های بیان شده ، مهم‌ترین مساله جوانان ما بحث هویت، سلامت، آموزش، تحکیم خانواده، افزایش سبک زندگی ایرانی - اسلامی، بهینه ‌سازی اوقات فراغت، مشارکت جوانان در فعالیت‌های اجتماعی، سیاسی و اقتصادی است که در این خصوص برنامه‌ ریزی‌هایی انجام شده است.
بی گمان مهم‌ترین آسیب‌هایی که جوانان امروز را تهدید می‌کند، سوء مصرف مواد مخدر، تصادفات رانندگی و اضافه وزن و بی برنامگی برای آینده است که باید با همراهی خانواده ها برای کاهش این مسائل برنامه ریزی شود..
جوانان به عنوان سرمایه های اصلی یک جامعه باید مورد توجه ویژه قرار گیرند و بزرگداشت هفته جوان فرصتی مناسبی برای شنیدن و پاسخ دادن مناسب به برخی از دغدغه ها و مطالبات جوانان است که باید از آن بهره کافی را برد.
باید جوان ما آرمان و هدف والا داشته باشد تا بتواند با همتی که از آنها سراغ می روند برای رسیدن به قله های برتر افتخار در هر کسوت و بخشی تلاش خود را دو چندان کند.
بی گمان جوانان امروز ما، درس آموخته جوانان نسل دیروزند که پشت پا به همه دنیا زدند و با اراده و عشق سینه در برابر گلوله دشمن سپر کردند و اجازه ندادند یک ذره از خاک این سرزمین قربانی زیاده خواهی دشمنان شود.
جوانان غیرتمند ایران زمین درس آموخته مکتب حسین (ع) و علی اکبر حسین اند که شهامت و شجاعت را در زندگی سرفصل اعمال خود قرار داده و با تلاش و تکاپو در میادین ورزشی، علمی، اجتماعی و ... در سکوی افتخار قرار دارند.
باید نور امید در وجود جوانان با گشایش دریچه هایی از عشق و اعتماد به آنان تابیده شود تا جوهر واقعی درونشان خود را همچون گوهری تابان نشان دهد.
جوانان این سرزمین مستعد بهترین داشته هایند که باید مسئولان سعی کنند با همراهی و دادن فرصت به آنان زمینه را برای نشان دادن توانمندی و ظرفیت وجودیشان فراهم کنند.
7177/6119
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.