به گزارش ایرنا، بیش از یک دهه خشکسسالی، کمبود بارش های جوی، کاهش محسوس باران و برف تجربه تلخ و گزنده ای بود که سرزمین ما را تشنه و تشنه تر کرد و به نوعی می توان گفت موجی از یاس و ناامیدی از نبود یا کمبود نزولات جوی در همه جا مشهود بود.
گاه می شد در فصول پاییز و زمستان آسمان به تشنگی زمین نیشخند می زد و بی رحمانه باران رحمتش را از ما می گرفت و خشکسالی را به جای دانه های آب دار برف و باران نثارمان می کرد.
در بیش از یک دهه گذشته سرزمین جغرافیایی زاگرس و حتی نقاط مختلف کشور به علت نبود یا کمبود بارش نزولات جوی دچار مشکلاتی چون گرمای زودرس در زمستان، خشکیدگی تلاب، دریاچه و رودخانه ها، تبخیر آب پشت سدها، خشکیدگی درختان و جنگل های ناحیه رویشی زاگرس و شمال، آفت زدگی درختان، بروز پدیده نامیمون ریزگردها، کاهش آب سفره های زیرزمینی، کمبود آب و منابع آبی، و ... شد و آثار این پیامدهای مخرب همچنان ادامه دارد.
اما در سال زراعی جاری ( اول مهر هرسال تا پایان شهریور ماه سال بعد) آسمان و بارش های ممتد همه را غافلگیر کرد و بار دیگر این گنبد نیلوفری از در مهربانی و سخاوت با ما وارد شد و کام تشنه زمین و زمان را بعد سال ها بی آبی سیراب کرد.
بارش ها از همان روزهای آغازین مهرماه شروع شد و یک ترسالی خیال انگیز و رویایی را تا پایان زمستان برای ایران تشنه کام رقم زد و بلوط های خشکیده دیار زاگرس باری دیگر طعم شیرین آب باران را چشیدند.
بارندگی ها که از مهرماه شروع شده بود تا واپسین روزهای اسفندماه ادامه داشت و این بارش ها رمقی تازه به جان زمین بخشید و همچون مادری مهربان دانه های مروارید برف و باران را بر سر زمین این دیار و ساکنانش ریخت.
اما بارش ها به اسفندماه و پایان فصول سرد سال ختم نشد بلکه بهار امسال آسمان بازهم بنای باریدن داشت و از همان روزهای ابتدایی سال نو بارش های تند بهاری آغاز شد و تا پایان تعطیلات نوروزی این روند بارشی کماکان ادامه داشت.
نکته مهم در این میان این است که عمده بارش ها به صورت رگباری، تند، سیلابی، همراه با رعد وبرق و ساعقه بود و در چند ساعت کوتاه حجم زیادی از باران بی وقفه می بارید و این موضوع باعث بروز خسارت های سهمگین جانی و مالی در بیشتر استان های کشور از جمله ایلام شد.
بارش های سیلابی نیمه نخست فرووردین ماه تقریبا تمام نقاط استان ایلام را درگیر کرد هرچند با اطلاع رسانی و عملکرد به موقع مسئولان و همکاری مردم سیلاب ایلام هیچ کشته و تلفات جانی نداشت اما خسارت های زیادی به زیربخش های کشاورزی، ابنیه، راه ها، زیرساخت های عمرانی شهری، روستایی و عشایری وارد شد.
ولی با این وجود بارش باران باعث تقویت رودخانه ها، سدها، منابع آبی شد و تا حدود زیادی از تنش کم آبی در استان ایلام کاسته شد و امیدی زندگی بخش برای تجدید حیات این دیار به ارمغان آورد.
همچنین یکی دیگر از مزایای بارندگی های اخیر سرسبزی افسون گرانه و نشاط انگیز طبیعت است گویی پارچه مخملی به رنگ سبز با گل های رنگارنگ

** ایلام استان دوم دریافت نزولات جوی در سال زراعی جاری
مدیرکل هواشناسی ایلام گفت: از ابتدای سال زراعی جاری تاکنون متوسط بارش های استان ایلام 847 میلیمتر بوده است که بعد از استان لرستان دومین استان کشور در زمینه دریافت بارش های جوی بوده ایم
ناصر ملکی افزود: این مقدار بارش در مقایسه با میانگین بلند مدت که 401 میلیمتر است، 111 درصد افزایش نشان می دهد.
وی یادآور شد: میانیگن بارش های امسال در مقایسه با بارندگی سال گذشته با 308 میلیمتر دارای 175 درصد افزایش است.
ملکی اظهار داشت: در سال آبی جاری تاکنون بیشترین مقدار بارش به میزان یک هزار و 370 میلیمتر بارش در شهرستان آبدانان و کمترین بارندگی هم در مهران با 535 میلیمتر ثبت شده وسطح دریافت نزولات جوی شهرایلام هم یک هزار و 40 میلیمتر است.

** 90 درصد ظرفیت ذخایر آب سدهای استان ایلام پر شده است
مدیرعامل شرکت آب منطقه ای استان ایلام گفت: 90 درصد ذخایر سدهای استان در پی بارش های بهاره سال جاری پر شده و هم اکنون ذخایر آب سدهای سه گانه استان ایلام 170 میلیون متر مکعب است.
علی پوراحمد اظهار داشت: قبل از شروع بارش ها و به منظور تنظیم ورودی و خروجی سدها با هدف جلوگیری از بروز حوادث مخرب ناشی از سیلاب 180 میلیون متر مکعب آب به صورت مدیریت شده از خروجی سدها به اراضی پایین دست هدایت شد.
وی افزود: اما نکته قابل توجه و مهم اینکه بارش باران بهاری به صورت رگباری و سیلابی بوده و همین امر باعث شد که حجم زیادی از بارش ها در قالب روان آب به سرعت از مرز خارج شد.
پوراحمد یادآور شد: این بارش های سیلابی نقش و سهم مهمی در تقویت سفره ها و منابع آب زیرزمینی نداشت چرا که با توجه به سرعت خروج آب از مرز زمین فرصت جذب حداکثری آب را نداشت.

** 505 میلیارد تومان خسارت حاصل بارش باران های تند بهاری به کشاورزی ایلام
در سیلاب نیمه اول فروردین ماه زیربخش های کشاورزی استان ایلام اعم از راه های دسترسی بین مزارع، ایستگاه های پمپاژ آب، تاسیسات، دام، طیور، زنبور، آبزیان، اراضی زراعی و باغی و ... دچار خسارت شد.
رئیس سازمان جهادکشاورزی استان ایلام در این خصوص گفت: سیلاب بهاره 505 میلیارد تومان به حوزه های کشاورزی استان ایلام خسارت و آسیب از 20 تا 100 درصد وارد کرد.
سیدمحمدتراب میری افزود: سهم زراعت از خسارت های وارده 680 میلیارد ریال بود که باعث کاهش تولید و برداشت 20 تا 30 درصدی محصولات زراعی استان از جمله گندم، کلزا، جو، سبزی و صیفی و دیگر اقلام زراعی شد.
وی یادآور شد: 175 میلیارد ریال خسارت به باغات استان ایلام وارد شد که باز هم این عامل کاهش 20 درصدی تولید و برداشت محصولات باغی در استان ایلام را در پی داشت.
میری زیان های وارده به حوزه دام، طیور، آبزیان و زنبور عسل را 570 میلیارد ریال ذکر کرد و گفت: همچنین 363 میلیارد تومان نیز به امور زیربنایی، تاسیسات، ابنیه، آب وخاک خسارت رسید.
میری تاکید کرد: با توجه به گستردگی خسارت های وارده به کشاورزی کشور در سیل، بعد از استان های گلستان، لرستان و مازنداران بیشترین حجم ضرر و آسیب های به زیربخش های کشاورزی متعلق به استان ایلام بوده است.
وی توسعه طرح های گلخانه ای، تشکیل زنجیره تولید در امور دام و طیور، توسعه کشت گیاهان دارویی، تقویت و گسترش سیستم های نوین آبیاری، توسعه پرورش باغات در اراضی شیب دار را از جمله اهم برنامه های سازمان جهادکشاورزی استان ایلام در سال جاری ذکر کرد.

** عشایر ایلام 30 میلیارد تومان خسارت دیدند
مدیر کل امور عشایر استان ایلام هم اظهار داشت: سیلاب اخیر 30 میلیارد و 135 میلیون تومان به حوزه عشایر استان ایلام خسارت وارد کرد که 220 میلیارد ریال آن مربوط به زیرساخت ها و ایل راه به وسعت 2 هزار و 460 کیلومتر راه و 62 مورد ابنیه است.
علی سلیمی افزود: 16 میلیارد ریال سوله، ساختمان و جایگاه دام آسیب دید و سهم چاه های آب، قنوات، تاسیسات و ایستگاه های پمپاژ آب از خسارت های سیل 650 میلیون تومان گزارش شده است.
وی یادآور شد: سیلاب بهاری یک میلیارد و 345 میلیون تومان خسارت به سیاه چادر، اسباب و وسیله منزل عشایر وارد کرد و همچنین موجب تلف شدن یک هزار و 20 راس دام به ارزش یک میلیارد و 530 میلیون تومان شد.
سلیمی اظهار داشت: یک میلیارد و 770 میلیون تومان خسارت سیلاب به اراضی کشاورزی، پرورش ماهی و زنبور عسل عشایر استان ایلام وارد شد.

** سازه های آبخیزداری عامل تقویت سفره های زیرزمینی
معاون آبخیزداری اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان ایلام گفت: اجرا و احداث طرح های آبخیزداری و عملیات های مکانیکی و بیومکانیکی باعث ذخیره 27 میلیارد متر مکعب روان آب و 33 میلیارد متر مکعب تثبیت رسوب در طی بارش های سال زراعی جاری شد.
عبدالسلام پیری افزود: طرح های آبخیزداری و آبخوان داری موجب تقویت تدریجی سفره های زیرزمینی، جلوگیری از فسایش خاک، حفاظت از اراضی پیرامون و پایین دست این طرح ها دارد.
وی یادآور شد: از سال 1380 تا کنون یک میلیون و 200 هزار مترمکعب عملیات های آبخیزداری، آبخوان داری، مکانیکی و بیومکانیکی در استان ایلام با اولویت مناطق پر تراکم شهری و روستایی اجرا شده است.
پیری اظهار داشت: این مقدار عمیات های سازه ای آبخیزداری موجب حفاظت موثر از 335 هزار هکتار از اراضی استان ایلام در برابر فرسایش خاک، مهار سیلاب و ... شد.
وی تاکید کرد: اجرای عملیات های آبخیزداری، مکانیکی و بیومکانیکی باعث شد که استان ایلام با وجود اینکه یکی از استان هایی با بیشترین دریافت نزولات جوی بود اما در مقایسه با سایر استان های درگیر سیل کمتر خسارت و زیان دید.

** بارندگی های امسال کاهش تولید گرد و غبار را در پی دارد
معاون فنی منابع طبیعی و آبخیزداری ایلام گفت: بارش های سال زراعی جاری به ویژه بارندگی های بهاره باعث شد که خاک در کانون های تولید گرد و غبار در کشور عراق، استان خوزستان و ایلام سیراب و تثبیت شود.
حجت الله فتحی اظهار داشت: بارش های سیلابی و پرآب هفته های اخیر در کاهش بروز پدیده گرد و غبار در فصل خشک سال تاثیر گذار است.
وی افزود: هم اکنون آب در تالاب بزرگ هورالعظیم که نقشی اساسی در تولید گرد و غبار داشت به خاطر ریزش های مناسب جوی جریان پیدا کرده و اراضی این تالاب خشک از آب باران سیراب و سرشار شده است.
فتحی یادآور شد: بیابان های کشور عراق هم متاثر از بارش متعدد باران در حال حاضر وضعیت مطلوبی از لحاظ دریافت ریزش های جوی دارند و نزولات جوی باعث مرطوب شدن این اراضی غبار خیز شده است.
وی گفت: بارش ها به علت اینکه موجب نمناک شدن زمین های بیابانی و تبدیل این اراضی خشک به تلاب های پر آب کرده است در سال جاری برخلاف سال های گذشته میزان گرد وغبار تولید شده از ناحیه بیابان های داخلی و کشور عراق کمتر است.
وی توضیح داد: بارش های متناوب و جاری شدن آب در کانون های بیابانی و تبدیل این اراضی به تلاب پر آب باعث تثبیت و مرطوب شدن خاک شده است.
فتحی در مورد تاثیر بارش ها بر درختان بلوط نیز گفت: جنگل های بلوط استان ایلام سال ها به علت خشکسالی های پی درپی و متعدد دچار تنش رطوبتی بود و این خشکسالی های مداوم موجب بروز بیماری، آفت و خشکیدگی درختان بلوط زاگرس شد و ریزگردها نیز این عوامل را تشدید می کرد.
وی افزود: اما بارش های امسال و سال گذشته در بازگشت سلامت به درختان بلوط استان ایلام نقشی موثر داشت و حتی بارش های مداوم و شدید باعث شد تا حشراتی که در درون بدنه و تنه درختان به عنوان آفت زندگی می کردند و باعث بیماری و نابودی تدریجی درختان می شدند به علت رطوبت بالای هوا از بین بروند.
وی تاکید کرد: با توجه به بررسی های میدانی از درختان جنگلی استان ایلام میزان خشکیدگی درختان بلوط به کمترین مقدار رسیده و نیز بارش به موقع و موثر باران موجب شادابی و سرزندگی این درختان بعد از سال های متمادی شد.
به گفته فتحی همچین بارش باران باعث شد تا گیاهان علفی و مرتعی از رشد مطلوبی برخودار شوند و حتی در اراضی لخت نیز گیاهان رشد و نمو داشتند و این مساله موجب تثبیت و جلوگیری از فرسایش خاک و افزایش سطح نفوذ پذیری آب به دل زمین می شود.

** هنوز میزان دقیق محصولات بیمه شده خسارت دیده از سیل مشخص نیست
معاون خدمات بیمه ای کشاورزی بانک کشاورزی ایلام گفت: هنوز ارزیابی های دقیق و کاملی از احشام و اراضی کشاورزی بیمه شده خسارت دیده استان ایلام انجام نشده و کارشناسی ها در حال انجام است.
اسماعیل نعمتی افزود: نزدیک به 32 هزار هکتار از اراضی زراعی استان ایلام در حوزه گندم، جو، کلزا و چغندر قند، 215 دام سبک و سنگین و زنبور عسل، 160 هکتار باغ و 18هزار و 500 هکتار مرتع بیمه شده اند.
وی در مورد بیمه طیور نیز توضیح داد: کارخانه های پرورش مرغ جوجه های وارد شده به ایلام را از همان استان مبدا بیمه می کنند و در این زمینه می توان گفت بخش عمده ای از طیور استان بیمه هستند.
نعمتی در مورد پرداخت خسارت ها هم اظهار داشت: هنوز آمار دقیقی از محصولات بیمه شده خسارت دیده در دست نیست و بعد از تکمیل بررسی خسارت های وارده روند پیگیری خسارت ها به کشاورزان آسیب دیده تسریع می باید.

** سیلاب بیانگر تجاوز سازه های بشری به حریم رودخانه ها است
به گزارش ایرنا، باران سیل آسای بهار امسال در کنار خسارت های وارده نکات ارزشمند و مفیدی را با خود به همراه داشت و این که مردم از احداث ساختمان، ابنیه و اراضی کشاورزی در بستر یا حاشیه رودخانه، خشکه رود و مسیل ها اجتناب کنند.
تجاوز به حریم رودخانه ها و سیلبندها پیامدی جز خرابی و ویرانی ندارد و مسئولان باید نظارت بیشتری بر روند ساخت و سازها داشته باشند و تاسیسات زیربنایی و عمرانی چون پل ها و راه ها که محل عبور افراد، ماشین و احشام است از استحکام و ایمنی بیشتری برخودار باشد.
در باران های رگباری نیمه اول فروردین ماه امسال به گونه ای بود که در برخی نقاط همچون آبدانان 100 میلیمتر باران در کمتر از 15 ساعت بارید و در سایر نقاط نیز وضعیت به همین منوال بود و بارش شدید باران همه نقاط استان را احاطه کرد.
خستین بارش های سیلابی در استان ایلام از بامداد روز یکشنبه (10 فروردین) هفته گذشته آغاز شد، هرچند روز شنبه نیز بارش های موثری در استان باریدن گرفت اما اصل بارش ها از روز یکشنبه شروع شد و تا ساعاتی از روز سه شنبه ادامه داشت.
کارشناسان هواشناسی پیش از شروع بارندگی ها به کرات در خصوص میزان بالای ریزش این سیستم بارشی و قدرت تخریب آن به مسئولان و مردم هشدارهای لازم را داده بودند.
با وقوع بارش باران بخش های گسترده ای از استان ایلام دچار سیلاب شد و خسارت هایی را به بخش های مختلف وارد کرد که برخی نقاط با وجود گذشت یک هفته از اتمام بارش ها هنوز درگیر سیلاب و پیامدهای ناشی از آن است.
هرچند دامنه فعالیت این سامانه بارشی کل استان ایلام را در بر گرفته اما حجم بیشتر بارش ها در مناطق جنوبی بود و شهرستان آبدانان در آن مقطع زمانی از شنبه تا سه شنبه 216 میلیمتر بارش داشت.
شهرستان های آبدانان 216، دره شهر 191، بدره 131، ملکشاهی 112، دهلران 107، ایوان 102، مهران 98، لومار 91، ایلام 81 و سرابله 64 میلیمتر بارش باران را از روز شنبه تا سه شنبه هفته گذشته دریافت کردند.
7172/6034
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.