به گزارش ایرنا، استان ایلام از دیرباز تاکنون مهد کشاورزی بوده است، مطالعات باستان شناسی بر روی تپه علی کش با 10 هزار سال قدمت در شهرستان دهلران نشان می‌دهد کشاورزی در این استان از سابقه‌ای بسیار طولانی برخوردار است.
در زمان‌های نه چندان دور نیز امرار معاش مردم استان ایلام از طریق کشاورزی بوده و در روزگار کنونی نیز بیش از 60 هزار خانوار در استان از طریق کشاورزی زندگی خود را می‌چرخانند.
آب و هوای متناسب، خاک حاصلخیر، 640 هزار جنگل بلوط، یک هزار گونه گیاهی، رودخانه‌های متعدد و … باعث شده این استان از ظرفیت‌های بسیار بالای برای تولید انوع محصولات کشاورزی برخوردار باشد.
یکی از زیرمجموعه‌های بسیار مهم کشاورزی در استان ایلام فرآورده‌های دامی است که کیفیت محصولات تولید شده استان در کشور بسیار بالاست و در صورت سرمایه گذاری و بسته بندی مناسب می توان ارزش افزوده بیشتری نصیب مردم استان کرد.

* عسل ایلام جزو مرغوب ترین عسل‌های کشور
رئیس جهاد کشاورزی استان ایلام در این ارتباط به خبرنگار ایرنا می گوید: ظرفیت‌های بخش کشاورزی به چند دسته تقسیم می‌شود که در هر یک از بخش‌های افراد زیادی مشغول به کار و فعالیت هستند.
سید محمدتراب میری افزود: امسال بر اساس آمارگیری افراد زنبوردار در استان ایلام، شامل افراد شاغل در زنبورداری به اضافه کارگرانی که در این بخش فعالیت دارند حدود یک هزار و 500 نفر به طور مستقیم است.
وی عنوان کرد: 79 هزار کندوی زنبور عسل در استان وجود دارد که سالانه از این مقدار 710 تن عسل تولید می‌شود، با توجه به کوهستانی بودن استان و نیز مراتع گرمسیری استان و تنوع گونه ‌های گیاهی عسل استان یکی از مرغوب ترین عسل‌های کشور است.
رئیس جهاد کشاورزی استان ایلام ادامه داد: پیگیری‌ها برای صادرات این محصول انجام گرفته که در صورت ایجاد تشکل‌های زنبورداری در حوزه صادرات این کالا و ایجاد برند می‌توان شاهد صادرات این محصول به کشورهای خارجی بود.

* ایلام جزو استان‌های تولیدکننده گوشت مرغ در کشور
وی تصریح کرد: در حوزه تولید گوشت سفید استان ایلام از استان‌های برتر کشور محسوب می‌شود، حدود 390 واحد مرغداری در استان فعال است که در هر دوره ظرفیت هفت میلیون و 200 هزار تن تولید گوشت سفید دارند.
میری اظهار داشت: مرغداری‌های استان قابلیت این را دارند که در سال 6 دوره جوجه ریزی انجام دهند اما به دلیل تنظیم بازار محصولات حوزه گوشت سفید در سال 18 میلیون جوجه ریزی به طور قطعی در حال انجام است که از این تعداد جوجه ریزی 45 هزار تن مرغ زنده تولید می‌شود.
وی عنوان کرد: اشتغال مستقیمی که در این حوزه ایجاد شده یک هزار و 500 نفر است، همچنین در استان ایلام سه واحد مرغ تخم گذار به ظرفیت 70 هزار قطعه وجود دارد که سالانه یک هزار و 200 تن تخم مرغ در استان تولید می‌شود.

*تولید سالانه 308 هزار تن گندم
رئیس جهاد کشاورزی ایلام در خصوص دامپروری در استان نیز اظهار داشت: ایلام 200 هزار و 138 کیلومترمربع مساحت کل کشور را در اختیار دارد که از این میزان 112 هزار و 358 هکتار را مراتع تشکل می‌دهند.
وی عنوان کرد: همچنین اراضی قابل کشاورزی استان حدود 336 هزار هکتار است که از این مقدار 73 هزار هکتار آبی است که در سال‌های آینده میزان اراضی آبی به 200 هزار هکتار خواهد رسید.
میری افزود: سالانه 308 هزار تن گندم، حدود 30 هزار تن ذرت علوفه‌ای و 16 هزار تن یونجه و 58 هزار تن جو در استان ایلام تولید می‌شود.

*وجود 2.7 میلیون واحد دامی در استان ایلام
رئیس جهاد کشاورزی ایلام ادامه داد: بیش از 140 هزار نفر در استان ایلام در بخش دامپروری و طیور فعالیت می‌کنند.
میری تصریح کرد: در بخش دام در حدود 2.7 میلیون واحد دامی در استان ایلام وجود دارد که از این مقدار حدود یک میلیون و 700 هزار واحد دامی آن به شکل گوسفند و بره و 850 هزار واحد دامی به شکل بز و بزغاله است که جمع دام سبک استان 2 میلیون و 500 هزار واحد دامی است.
وی عنوان کرد: جمع واحد دام سنگین استان نیز حدود 930 هزار رأس است، در مجموع سالانه 27 هزار تن گوشت قرمز و 91 هزار و 500 تن شیر در استان تولید می‌شود.
وی گفت: 290 واحد گاوداری صنعتی و نیمه صنعتی در استان ایلام وجود دارد که 54 هزار دام گاو و گوساله را در خود نگهداری می‌کنند، علاوه بر این 592 واحد دامپروری یا پرواربندی گوساله در استان فعال است که 34 هزار و 580 رأس گوساله را در خود پرورش می‌دهند.

** موانع بخش کشاورزی ایلام
یکی از کارشناسان بخش کشاورزی ایلام در این ارتباط در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: ظرفیت‌های بخش کشاورزی استان ایلام در زمینه تولید عسل، شیر، گوشت سفید و قرمز، گندم، کلزا و… بسیار بالاست و نیاز است این بخش مهم ساماندهی شود.
محمد علی اکبری تصریح کرد: ساماندهی بخش کشاورزی در استان ایلام یعنی اینکه زنجیره تولید در استان ایلام با استفاده از صنایع تبدیلی در استان ایلام ایجاد شود که ارزش افزوده بیشتری نصیب مردم استان شود.
وی عنوان کرد: بسیاری از محصولات کشاورزی استان نظیر فرآورده‌های دامی توسط دلالان با قیمت‌های بسیار پایین از دست کشاورزان خریداری می‌شود، در حالی که می‌توان با برندسازی، بسته بندی، واحدهای تبدیلی مرتبط اشتغال و درآمد بیشتری نصیب مردم استان کرد.
وی گفت: در حال حاضر بیکاری به عنوان بزرگترین مشکل استان ایلام شناخته می‌شود، با سرمایه گذاری بر روی هر یک از زیر مجموعه های کشاورزی استان می‌توان شاهد اشتغالزایی بسیاری از جوانان استان بود.
کارشناس کشاورزی استان ایلام اظهار داشت: آنچه که در بخش کشاورزی برای سرمایه گذاری حائز اهمیت است کیفیت محصولات تولیدی است که سرمایه گذاری بر روی آن را توجیه پذیر کرده است.
وی عنوان کرد: گوشت قرمز تولید شده در استان با توجه به وجود مراتع بکر استان یکی از با کیفیت ترین گوشت‌های کشور به شمار می‌رود که حتی این گوشت به مناطق مختلف کشور نیز ارسال می‌شود.
اکبری اظهار داشت: به طور مثال با وجود تولید سالانه 91 هزار تن شیر، اما هم اکنون کارخانه شیر در استان ایلام فعال نیست و بسیاری از تولیدکنندگان شیر خود را در خارج از استان به فروش می‌رسانند.
وی ادامه داد: هم اکنون با وجود تولید سالانه 45 هزار تن گوشت سفید فقط دو کشتارگاه در استان فعال است و بسیاری از مرغداری‌های استان مرغ‌های خود را به خارج از استان ارسال می‌کنند.
با توجه به ظرفیت‌های بی شمار استان در تولیدات کشاورزی سرمایه گذاری در این بخش نیازمند توجه مسئولان است، اول از همه اینکه ظرفیت‌های بخش کشاورزی استان باید در کشور به خوبی معرفی شوند.
با توجه به مرز بین اللملی مهران و نزدیک بودن به شهرهای عراق، می‌توان با ایجاد واحدهای تولیدی و صنایع تبدیلی در بخش کشاورزی، بسیاری از محصولات را صادر کرد.
7177/6119
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.