عبدالمالک شنبه ‌زاده روز دوشنبه در گفت ‌وگو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: امامزاده سید ابراهیم (ع) در بخش زرین‌ آباد دهلران، امامزاده سید صلاح‌الدین محمد آبدانان، پل پسر و دختر و قلعه سام در چرداول، قلعه پوراشرف دره‌شهر، آتشکده سیاه‌گل در ایوان و قلعه کنجان ‌چم در شهرستان مهران آثار تاریخی آسیب دیده از سیل هستند.
وی افزود: آثار دیگری مانند پل گاومیشان در شهرستان دره‌شهر، امامزاده مهدی صالح (ع) در ماژین دره ‌شهر، بخش‌هایی از شهر تاریخی سیمره به دلیل قرارگیری‌ درون شهر و آثار قرار گرفته در کناره‌های رودخانه سیمره و قلعه شاخ در دهلران آثاری هستند که در موج دوم خسارت دیدند.
شنبه زاده با بیان اینکه حجم زیادی از آثار تاریخی استان ایلام شامل تپه‌ها و محوطه‌های تاریخی هستند، گفت: تعدادی از تپه‌های باستانی از جمله تپه‌های فرخ‌آباد، غران و چک دوستعلی به طور کامل زیر آب رفتند بطوریکه برخی لایه‌ها به طور کامل شسته شده و با ایجاد شیارهایی وسط تپه لایه‌های باستانی از بین رفته و دچار آسیب‌ شده اند.
وی در خصوص انتقال خمره های آذوقه کشف شده در کناره دیواره رودخانه زرانگوش دره شهر نیز یادآور شد: تا زمان فروکش کردن آب رودخانه امکان انتقال خمره‌ها وجود نداشت اما با فروکش کردن آب و بیرون آمدن خمره‌ها موفق به انتقال آنها به موزه دره شهر شدیم.
به گفته شنبه زاده یک آسیاب و سنگ آسیاب تاریخی در شهر تاریخی دره‌شهر نیز کشف شده که با توجه به تاریخی بودن آن منطقه، این اثر تاریخی در همان مکان باقی خواهد ماند.
وی تاکید کرد: با توجه به هشدارهای مکرر هواشناسی تعداد گردشگران در نیمه دوم نوروز کاهش یافت و برای جلوگیری از خطرات احتمالی اداره میراث فرهنگی ایلام 10 واحد گردشگری که در حاشیه رودخانه‌ها و سدها ساخته شده بودند را مسدود کرد.
به گزارش ایرنا، ایلام دارای یک هزار و 700 اثر تاریخی در مناطق مختلف استان است که حدود 800 اثر در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است.
7180/6119
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.