به گزارش ایرنا، خسارات وارده در برخی شهرها مثل دره شهر، سیروان و آبدانان بیشتر از نقاط دیگر بود اما با این وجود هیچ گونه تلفات جانی ناشی از سیلاب در استان ایلام رخ نداد.
در همین راستا فرمانداان شهرستان ها دهگانه استان ایلام گزارشی در خصوص وضعیت کلی شهرستان تابعه خود در گفت و گو با خبرنگار ایرنا ارائه کردند.

** شهرستان ایلام
فرماندار ایلام گفت: سیل به راه های عشایری، روستایی و برخی زیرساخت های عمرانی خساراتی را وارد کرده است.
معروف بسطامی افزود: با تمهیدات از قبل انجام گرفته شهر ایلام به پنج پهنه تقسیم شد و هر پهنه برای مهار و کنترل سیلاب به یک یا چند نهاد واگذار شد که این نهادها با استقرار نیرو و اداوات از ورود سیل به شهر ایلام جلوگیری کردند و به مهار سیلاب پرداختند.
وی افزود: ساکنان بخش های مرکزی، سیوان و چوار آسیب خاصی از سیلاب ندیدند و قطعی آب و برق برخی روستاها سریع وصل شد و هم اکنون آرامش در همه نقاط شهرستان ایلام برقرار است.
بسطامی یادآور شد: البته به علت سرعت وزش باد و بارش شدید باران به راه های دسترسی و به برخی چادرها و وسایل عشایر خساراتی وارد شد و برای 40 عشایر کوچرو امداد رسانی انجام گرفت.

** شهرستان سیروان
فرماندار سیروان گفت: برخی منازل و راه دسترسی به روستای چشم شیر سیروان به زیر آب رفته است و راه های دسترسی روستاهای دار بلوط و چشم روته نیز به علت حجم زیاد آب در حال قطع شدن است.
وجواد رحیمی مقدم افزود: در حال ایجاد راه دسترسی برای این روستاها از مسیر کوهستانی قاضی خان هستیم که با ماشین های کمک دار آذوقه و مواد موردنیاز به این روستاها ارسال شود.
وی یادآور شد: همچنین فرمانداری و دستگاه های خدمات رسان سیروان به 9 روستای بخش کولانی شهرستان کوهدشت لرستان که به علت قطع ارتباط امکان کمک از جانب لرستان به آنها وجود ندارد در حال کمک رسانی هستند.

** شهرستان دره شهر
فرماندار دره شهر گفت: آب 2 منطقه شهر دره شهر و 25 روستای بخش مرکزی قطع است و با تانکر به این نقاط آب رسانی می شود و در صدد راه اندازی مجتمع آب سیکان برای تامین آب این مناطق هستیم.
کیانوش محمدنژاد افزود: در پنج روستای بخش ماژین در وضعیت بحرانی و خسارت ۱۰۰رصدی قرار دارند و راه های دسترسی این روستاها به طور کامل مسدود و تخریب شده و از طریق بالگرد در صدد امداد رسانی و تامین مواد مورد نیاز ساکنان این نقاط هستیم.
وی یادآور شد: برای دسترسی به بخش ماژین که به علت تخریب پل دره ماژین - پل دختر یک راه دسترسی قدیمی در حال ترمیم است که ۱۰ کیلومتر آن به سازی شده و هشت کیلومتر آن در حال ترمیم است.
وی با بیان اینکه برق و آب بخش ماژین وصل شده اما گاز هنوز قطع است، یادآور شد: برآورد کامل خسارت ها به علت حجم زیاد آب و تخریب راه های دسترسی امکان پذیر نیست.

** شهرستان ملکشاهی
فرماندار ملکشاهی گفت: بیشترین خسارات ناشی از بارندگی های اخیر در بخش کشاورزی بوده و بیش از ۱۵۰میلیارد ریال به حوزه کشاورزی, باغات و دیگر زیرساختهای بخش کشاورزی وارد شده است.
محمد تاسمه اظهار داشت: مهمترین آسیب دیگر بارندگی های اخیر چند روز گذشته در بخش راه های اصلی,روستای و عشایری بوده به گونه اینکه ضمن رانش زمین در سه نقطه از راه های اصلی بیش از ۱۰۰کیلومتر از جاده های عشایری به طور کامل تخریب شده است.
وی خسارات به زیرساخت ها شهری در سه شهر, ارکواز, دلگشا و مهر و بویژه خسارات به شبکه آبرسانی را بیش از ۴۰ میلیارد ریال برآورد کرد.
تاسمه افزود: در اثر بارش ها همچنین آسیب های وارده به بخش مسکن شهری و روستایی در حال برآورد و کار کارشناسی است.

** شهرستان چرداول
فرماندار چرداول گفت: به یک هزار هکتار از اراضی زراعی و 30 الی 40 هکتار از اراضی باغی این شهرستان به علت بارش باران خسارت جدی وارد شد.
مراد یگانه افزود: برآوردهای اولیه از خسارات وارد شده به ابنیه، زیرساخت ها، تاسیسات عمرانی و شهری، کشاورزی هنوز انجام نگرفته است.
وی یادآور شد: همه راه های دسترسی این شهرستان در نقاط شهری و روستایی باز است و با مدیریت بحران کارشناسی شده در شهرستان سعی شد با کنترل سیلاب میزان خسارات وارد شده به شهرستان کاهش یابد.

** شهرستان مهران
فرماندار مهران گفت: برآورد اولیه خسارت های وارد شده به شهرستان مهران 200 میلیارد تومان است که با بهبود وضعیت نسبی شرایط و بررسی دقیق خسارات این رقم تغیر خواهد کرد.
نظام ملکشاهی افزود: سیلاب به راه های دسترسی، ابنیه و پل های منطقه بان رحمان و فرخ آباد، پاسگاه های مرزی، مسیرهای ارتباطی مهران – ایلام و روستایی و عشایری خساراتی را وارد کرده است.
وی یادآور شد: سیلبند و خاکریزهای شهری جوابگوی حجم زیاد باران نبود و در مقاطعی باران وارد منازل برخی همشریان مهرانی شد.
ملکشاهی اظهار داشت: حجم اصلی روان آب رودخانه های گاوی، کنجانچم و شماور به سمت مهران سرازیر می شود و همین امر باعث افزایش سطح دبی ورودی و خروجی آب رودخانه های این شهرستان شده است.
وی گفت: با وجود بارش شدید باران تردد مسافران و تجار در پایانه مرزی و نیز حضور کاروان های راهیان نور در یادمان های دفاع مقدس بدون مشکل خاصی انجام گرفت.
به گفته ملکشاهی از 25 اسفند تا کنون 223 هزار تردد در مرز مهران ثبت شده و 135 هزار گردشگر نیز از مناطق مختلف این شهرستان بازدید داشته اند.

** شهرستان بدره
فرماندار بدره گفت: خسارات سیل به شهرستان بدره بیشتر در بخش کشاورزی و زیرساخت های عمومی و تعدادی از منازل شخصی بوده است.
یونس آزادی افزود: برآورد اولیه خسارت های سیل شهرستان بدره 10 میلیارد تومان است که عمده آنها شامل طرح های ماهی در قفس، باغات، مزارع، راه های دسترسی و زیرساخت های شهری بوده است.
به گفته وی مسیر دسترسی تلمبه ذخیره قطع است که در صدد اصلاح آن مسیر نیز هستیم و در حال حاضر مشکل خاصی در شهرستان وجود ندارد.

** شهرستان آبدانان
فرماندار آبدانان گفت: آب شرب 14 روستای منطقه سراب باغ قطع است و 200 راس از دام های دامداران و عشایر شهرستان نیز تلف شد.
سیروس مرادحاصلی افزود: به سیلبندهای شهرستان بین 10 تا 50 درصد خسارت وارد شده و بسیاری از پل ها و ابینه نیاز به تعمیر و مرمت دارند.
وی با بیان اینکه شهرستان آبدانان رکورددار بارش ها بود، تاکید کرد: سیلبندهای شهرستان جوابگوی حجم زیاد آب نیست و نیاز به سازی و توسعه دارند.
مرادحاصلی برآوردهای اولیه خسارت های وارد شده ناشی از سیل به حوزه شهرستان آبدانان را 50 میلیارد تومان ذکر کرد.

** شهرستان دهلران
فرماندار شهرستان دهلران گفت: حدود 50 دهنه پل و ابنیه عمرانی شهرستان دهلران به علت شدت بارش ها خسارت دیده است.
مجید عسگری افزود: یک سوم مزارع و اراضی کشاورزی شهرستان دهلران نیز دچار آبگرفتگی و خسارت شد و همچنین آب شرب برخی مناطق نیز قطع شد.
وی یادآوری کرد: به برخی ساکنان مناطق شهرستان دهلران نظیر موسیان و زرین آباد با توجه به شدت بارش ها برای جلوگیری از پیش آمدهای ناگوار هشدار و اطلاع رسانی کامل داده شد.

** شهرستان ایوان
فرماندار ایوان گفت: زیرساخت های عمرانی، روستایی و عشایری شهرستان ایوان به ویژه باغات این منطقه خساراتی را متحمل شد.
امیدعلی سبزی اظهار داشت: در حال حاضر همه راه های دسترسی شهرستان ایوان باز و تردد در این مسیرها در جریان است.
وی افزود: هنوز برآوردی از مقدار خسارت های وارده به شهرستان ایوان محاسبه نشده است.
سبزی یاداور شد: با اقدامات به موقع و لایروبی سیبلندها و دفع آب های سطحی مشکل خاصی برای شهرستان و شهر ایوان رخ نداد.
به گزارش ایرنا، بارش های سیلابی که از بامداد یکشنبه در استان ایلام شروع شد تا صبح روز سه شنبه ادامه داشت.
بنا به پیش بینی هواشناسی یک سامانه بارشی جدید دیگر روز جمعه وارد استان ایلام می شود.
7172/6119
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.