به گزارش ایرنا ،میزان تحقق اهداف توسعه و نسبت سنجی اقدام های انجام گرفته با هدفگذاری های برنامه توسعه شاخص مناسب و معیار روایی برای تحلیل و بازنمایی حرکت هر استان در بازه زمانی یکساله است به خصوص اگر موضوع و جامعه فرضی روند یکساله استان توسعه نیافته و کوچک ایلام در منتهی الیه غربی کشور و درجوار مرزهای عراق باشد.
استانی که نسبت ثروت و داشته های بالقوه ان در مقایسه با میزان فعلیت منابع و سطح دسترسی به رفاه ودرامد اهالی ان به شکل شگفتی اوری ناموزون ،ناهمسطح وناهمخوان هستند.
استانی که از حیث منابع و موقعیت راهبردی منحصر بفرد و درردیف اولین های کشور قرار دارد به لحاظ سطح رفاهی در محدوده اخرین های جدول استان ها و از حیث توسعه صنعتی اخرین یا در کنار اخرین استان کشور قرار دارد .
پیش از ادامه ذکر ان ضروری است که توسعه گرایی نیروهای اجتماعی و اداری استان درذ چند دهه گذشته و در بستر انقلاب اسلامی منتج به بسیاری دستاوردها ، محروحیت زدایی عام ، برخورداری از زیربناها ، و بهبود بسباری از شاخص ها و متغیرهای رفاهی و زیربنایی درایلام شده است اما هنوز فاصله بالقوه تا بالفعل در این استان زیاد و شگفتی افرین است.
فاصله ظرفیت های بالقوه با داشته های بالفعل در بیشتر زمینه های راهبردی در حدی است که در همه سال های اخیر متناسب سازی شرایط زیست اهالی با قابلیت ها و ظرفیت های راهبردی آن و مخلص کلام بهبود شاخص های توسعه استان 580 هزار نفری ایلام ' به عنوان هدف عام مجموعه نیروی اجرایی و تصمیم ساز ایلام در اغاز هرسال مطرح و معین شود هدفی که گاه درپایان سال منشا حسرت و درمواردی نیز محل رضایت بوده است اما در هرحال عاملی برای حفظ دغدغه و انرژی برای ادامه هدف درسال بعدی بوده است.
در ادامه این وضعیت استان ایلام سال 97 را با رویای متناسب سازی شرایط زیست اهالی با منابع و قابلیت ها راهبردی آن آغاز کرداکنون با پایان سال 97 نحوه ، میزان و سطح تحقق این رویا می تواند به مثابه شاخص و معیاری برای تعیین موفقیت و دستیابی به اهداف تعیین شده تلقی شود.
به خصوص اینکه قاسم سلیمانی دشتکی که درنیمه دوم سال 96 فعالیت خودرا در سمت استاندار ایلام را اغاز کرد فاصله موقعیت و منابع استان با سهم مردمان ان از رفاه و توسعه را موجب شگفتی دریافت و به نحوئ هدفمند توضیح چرایی این وضعیت ناهمخوان را در قالب پرسشی عام مطرح کرد و به بحث گذاشت.
استاندار با طرح شگفتی از تفاوت انچه که هست با انچه که باید باشد افکار عمومی و به طور خاص فعالان و ناظران اجرایی ، اقتصادی و ناظران و نخبگان فکری و دانشگاهی استان را با این چالش ذهنی مواجه کرد که چرا ایلام با وجود همه داشته ها در ردیف محرومترین ها قرار دارد؟.
نتیجه کارکردی بحث برای مدیریت ارشد استان سازماندهی وهمنوا کردن همه نیروها در جهت مطالبه فرصت های از دست رفته توسعه ایلام ، به خصوص در دوران هشت ساله دفاع مقدس و مطالبه طرح و اعتبار برای بهره برداری از قابلیت های مشهود و مستتر استان بوده است .
جذب اعتبار و اجرای طرح شاخص مورد اجماع روند یکساله توسعه
براین اساس در تعریف روند حرکت یکساتله استان ایلام و تحدید فراز ها و نشیب های ان میزان جذب اعتبار و اجرای طرح های توسعه معیاری به عنوان معیاری مورد اجماع دراین متن پی گرفته می شود.






** برنامه های استاندار جدید ایلام برای توسعه استان

استاندار جدید ایلام که از نیمه دوم سال 96 فعالیت خود را در استان آغاز کرد از ابتدای سال 97 با حضور در شهرستان های مختلف اولویت های کاری خود را به منظور ایجاد تحول بویژه در حوزه اقتصادی استان اعلام و با سفرهای شهرستانی و اهتمام جدی نسبت به برگزاری جلسات اقتصاد مقاومتی و ستاد تسهیل و رفع موانع تولید تلاش کرد رونقی دوباره در این بخش ایجاد شود.

** تصویب نهایی طرح آمایش سرزمینی ایلام

امسال طرح دراز مدت آمایش سرزمین در شورای برنامه ریزی استان ایلام به تصویب نهایی رسید و برای تایید به شورای آمایش کشور ارسال شد که بعد از تایید از سوی این شورا برنامه های افق 20 سال استان ایلام براساس مفاد این طرح تدوین و برنامه ریزی و اجرا می شود.

** اشتغال

از زمان روی کار آمدن دولت تدبیر و امید تاکنون رتبه بیکاری استان ایلام از یک به 22 کشور بهبود یافته است.
بر طبق آخرین گزارش مرکز آمار در ارتباط با آخرین وضعیت بیکاری استان در فصل پاییز 97 با نرخ بیکاری 10.6 شاهد کاهش نرخ بیکاری در استان و کسب رتبه 22 در کشور هستیم و به عبارتی در این زمان طی یک سال گذشته یک رکود کم نظیر در حوزه بیکاری در کشور تجربه شده است تا شاهد بهبود 7 پله ای وضعیت بیکاری استان از رتبه 15 در پایان دولت یازدهم (در پایان تابستان 96) به رتبه 22 در پایان آذرماه 97 باشیم .
در 3 بازه زمانی تابستان 96، تابستان 97 و پاییز 97 به ترتیب نرخ بیکاری استان 11.6، 11.8 و 10.6 را تجربه کرده است در حالی‌که در این زمان‌های مشخص میانگین نرخ بیکاری کشور اعداد 11.5، 12.2 و 11.7 را نشان می‌دهد که این مهم به ترتیب 1.+، 4.- و 1.1- وضعیت استان را در موضوع بیکاری به نسبت میانگین کشوری نشان می‌دهد.

** 8115 نفر با پرداخت تسهیلات اشتغال فراگیر و روستایی در ایلام شاغل شدند
امسال با بهره مندی از تسهیلات اشتغال فراگیر یک هزار و 417 شغل و در حوزه تسهیلات اشتغال روستایی نیز 6 هزار و 698 شغل ایجاد شده است که بر این اساس ایلام جز پنج استان برتر کشور است.
امسال سهمیه ابلاغی استان از محل تسهیلات توسعه ایجاد اشتغال پایدار مناطق روستایی یک هزار و 80 میلیارد ریال بود که با رایزنی مسئولان این اعتبار به 12 هزار میلیارد ریال افزایش یافت.

** صنعت

تاکید استاندار ایلام مبنی بر برگزاری منظم جلسات ستاد اقتصادی مقاومتی باعث شد روند این نشست ها بطور مستمر دنبال شود.
ره آورد برگزاری 343 جلسه ستاد اقتصاد مقاومتی در استان منجر به اجرایی شدن 246 مصوبه در بخش های صنعت، معدن ، گردشگری ، کشاورزی و ... شد.

** احیای 95 واحد تولیدی راکد در استان ایلام

یکی از مشکلات مبتلا به استان ایلام در طول سال های گذشته وجود بنگاه های تولیدی راکد و نیمه فعال بود که با تخصیص منابع اعتباری از سوی دولت تلاش شد بخشی از این واحدها دوباره به چرخه تولید و فعالیت بازگردند.
سال 97 نیز در استان ایلام با برگزاری جلسات ستاد تسهیل و رفع موانع تولید گام های بزرگی در این عرصه برداشته شد بطوریکه 95 واحد تولیدی راکد و نیمه فعال احیا شده که 42 مورد آن در حوزه معدن و 53 مورد طرح های حوزه کشاورزی است.

** آغاز برداشت از میدان نفتی آذر

وجود حدود 11 درصد منابع گازی و 6 درصد منابع نفتی ایلام را از مستعدترین مناطق کشور برای اجرای پروژه های حوزه انرژی قرار داده و در این راستا طرح های بزرگی به منظور استحصال این منابع زیرزمینی در استان در حال اجراست.
یکی از مهم ترین این پروژه ها برداشت نفت از میدان آذر است که با سرمایه گذاری صورت گرفته این مقدار در پایان سال 97 به 65 هزار بشکه در روز رسید.

** فاز دوم پتروشیمی در آستانه بهره برداری

فاز دوم مجتمع پرتوشیمی ایلام سال 97 به مراحل نهایی بهره برداری رسید و قرار بود با حضور رئیس جمهوری اسفندماه افتتاح شود که به اردیبهشت 98 موکول شد.
در صورت بهره برداری از فاز دوم (الفین)، پتروشیمی ایلام ظرفیت تولید 450 هزار تن اتیلن در سال خواهد داشت.
محصولات پتروشیمی ایلام از باکیفیت‌ترین محصولات پتروشیمی در کشور است که بیش از 80 درصد آن به بازارهای جهانی صادر می ‌شود.

** شهرک های صنعتی

امسال 23 قرارداد جدید با متقاضیان سرمایه‌گذاری در شهرک‌ها و نواحی صنعتی ایلام منعقد شد که در قالب قراردادهای جدید 9 هکتار زمین در شهرک‌ها و نواحی صنعتی این استان به سرمایه‌گذران واگذار و سه واحد صنعتی در این مدت به بهره برداری رسیده است.
برای بهره ‌برداری از این واحدهای صنعتی بیش از 2 هزار و 420 میلیارد ریال سرمایه‌گذاری صورت گرفت و با فعالیت آنها برای 104 نفر از جوانان جویای کار استان، اشتغالزایی ایجاد شد.

** راه

طبیعت کوهستانی و خشن همواره مانعی بزرگ برای اجرای پروژه های راهسازی و هزینه بر بودن انجام آنها در استان ایلام شده ولی با این وجود طی سال های اخیر تحول شگرفی در بخش راهسازی استان و تبدیل راه های دوطرفه به چهارطرفه و آزادراه صورت گرفته است.
یکی از مهم ترین پروژه های راهسازی در استان ایلام چهارخطه کردن مسیر ایلام به مهران است که تاکنون بخش قابل توجهی از این مسیر 85 کیلومتری به آزادراه تبدیل شده و تنها در قسمت های محدودی باقی مانده که قرار است پیش از اربعین سال آینده تکمیل شود.
اجرای تونل کبیرکوه به عنوان بزرگ ترین تونل جاده ای کشور نیز در سال های اخیر سرعت گرفته و در سال جاری نیز با تخصیص اعتبار روند احداث آنها شتاب گرفت.
اجرای تونل کبیرکوه 360 نقطه حادثه خیز بین شهرستان های دره شهر و آبدانان را حذف می کند و هم اکنون پیشرفت فیزیکی این پروژه راهسازی به 65 درصد رسیده است.
پنج هزار و 300 متر از تونل 6 هزار و 300 متری کبیرکوه حفر شده و تا نیمه اول سال 98 عملیات حفاری این تونل بزرگ به پایان و همزمان با هفته دولت سال آینده بازگشایی می شود.
یکی از پروژه های راهسازی مهم استان ایلام که حدود 17 سال از آغاز اجرای آن می گذرد ،پروژه راهسازی قاضی خان - بدره است.
طرح راه سازی جاده قاضی خان ، بدره 12 کیلومتر طول دارد و به سرانجام رساندن این طرح باعث بهره مندی مردم شهرستان های سیروان و بدره از این راه استاندارد و ایمن خواهد شد.
با اجرای این پروژه مسیر بدره - سیروان 45 کیلومتر کوتاه تر می شود و فاصله جاده ای مناطق جنوبی با محدوده شمالی استان ایلام را 70 کیلومتر کاهش می دهد.
پروژه راهسازی قاضی خان - بدره با پیشرفت بیش از 90 درصدی در حال انجام است و پیش بینی می شود در ابتدای سال آینده شاهد افتتاح آن باشیم.

** آب

قبل از سال 92 در استان ایلام 125 روستا بصورت سیار آبرسانی می شدند که با توجه و عنایت دولت این آمار هم اکنون به 38 روستا رسیده است.
بر اساس برنامه ریزی ها قرار است تا 2 سال آینده آبرسانی سیار در استان ایلام بطور کامل حذف شود.
بیش از 98 درصد جمعیت روستایی استان از خدمات آب و فاضلاب روستایی برخوردار هستند که از این حیث در جایگاه اول کشور قرار داریم.
شبکه آب و فاضلاب هم اکنون در 492 روستای استان برقرار شده و 166 هزار نفر جمعیت روستایی ایلام از نعمت آب شرب بهداشتی بهره مند هستند.
60 درصد جمعیت استان ایلام نیز زیر پوشش شبکه فاضلاب قرار دارند و هم اکنون 276 پروژه در حوزه های آب و برق استان ایلام با برآورد اعتبار 14 هزار میلیارد ریال تعریف و در مراحل اجرایی قرار دارند.

** برق

هم اکنون 6 پروژه برق رسانی با اعتبار 2 هزار میلیارد ریال در شهرستان های مختلف استان ایلام در حال اجراست که این پروژه ها شامل توسعه پست 230 کیلو ولت دهلران، خط 63 کیلو ولت سرابله - لومار، احداث پست 20/230 کیلو ولت مورموری، احداث خط 230 کیلو ولت ایلام - سیمره، خط 132 کیلو ولت دهلران و خرید و اجرای فیبرنوری خط 63 کیلو ولت ایلام - مهران هستند.
این پروژه ها از 2 تا 93 درصد پیشرفت فیزیکی دارند و با پیگیری های انجام شده بیشتر آنها سال آینده به اتمام و بهره برداری می رسند.

** کشاورزی

در استان ایلام به لطف اجرای طرح های ملی تامین آب سامانه گرمسیری، مهار آب های محلی و احیای اراضی جنوب استان و نیز 20 طرح کوچک ایستگاه آب رشد فزاینده ای در توسعه اراضی دیم به آبی صورت گرفته و تا پایان سال آینده 90 هزار هکتار زمین آبی موجود به 200 هزار هکتار افزایش می یابد.
امسال 17 درصد اراضی زراعی آبی استان به زیر کشت دانه روغنی کلزا رفت که این مقدار سطح هفت درصد بیشتر از سیاست های کلی وزارت جهاد کشاورزی است.
طی یک برنامه 10 ساله و بر اساس سیاست های ملی باید 10 درصد اراضی زراعی آبی همه استان ها به تدریج به کشت کلزا اختصاص یابد که استان ایلام در اولین سال ابلاغ مفاد این بخشنامه در سال زراعی 96- 97 مقدار 10 درصد اراضی زراعی آبی را به کشت کلزا اختصاص داد و جلوتر از برنامه های وزارت جهاد کشاورزی است.
ایلام به عنوان سومین استان پایلوت دولت الکترونیک در زمینه صدور مجوز تغییر کاربری اراضی کشاورزی از سوی سازمان امور اراضی کشور انتخاب شد.
استان ایلام در زمینه کشت گیاهان دارویی، زعفران، گل نرگس، مبارزه ارگانیک با آفات در مزارع و باغات، توسعه باغات پسته و انگور گام های موثری برداشته شده است.
امسال 40 مرکز خرید با ظرفیت 400 هزار تن آماده تحویل محصول گندم از کشاورزان شد که از این تعداد 14 واحد سیلو و 26 واحد مراکز موقت مباشرین هستند و پیش بینی می شود امسال 280 هزار تن گندم از مزارع این استان برداشت شود که با تحقق این مقدار برداشت، 100 هزار تن بیشتر از سال گذشته خواهد بود.

** تعطیلی کشتارگاه های صنعتی دام و مرغ

یکی از مهم ترین اخبار و رویدادهای استان ایلام تعطیلی کشتارگاه مرغ مانشت ایلام بعد از 13 سال فعالیت بود که روزهای پایانی سال 96 زمزمه های تعطیلی آن به گوش می رسید و این واقعه همان اوایل سال جاری به وقوع پیوست و تعطیلی این واحد خدماتی باعث بروز مشکلات عدیده ای برای حوزه مرغ استان ایلام اعم از تولیدگر، فروشنده و مصرف کننده داشت تا اینکه پس از کش و قوس های فراوان مشکل کشتارگاه مرغ استان ایلام با رایزنی و پیگیری های مسئولان و به ویژه استاندار ایلام آبان ماه فعالیت مجدد خود را آغاز کرد.
اما پرونده کشتارگاه صنعتی دام استان ایلام که مدت بیش از یک سال است به صورت نیمه تعطیل و گاه تعطیل درآمده هنوز بسته نشده و پیگیری ها برای تعیین تکلییف آن ادامه دارد.
در حوزه دام یکی دیگر از مشکلات استان ایلام خروج دام از استان به دیگر استان ها است که باعث افزایش قیمت سرسام آور گوشت قرمز در استان ایلام شد.

** قطعی مکرر برق در تابستان ایلام

استان ایلام در فصل گرما برای اولین بار شاهد قطعی مکرر برق در ساعات مختلفی از شبانه روز بود و از ابتدای تیرماه تا نیمه مردادماه در مجموع حدود 200 ساعت برق مشترکان خانگی، اداری، صنعتی، تولیدی استان ایلام قطع شد.
این موضوع سبب بروز خسارت هایی به واحدهایی تولیدی و صنعتی از جمله مرغداری، نانوایی، سالن های پخت غذا و ... شد.
قطعی برق در تابستان امسال موجب 13 درصد کاهش مصرف این انرژی در استان ایلام شد.

** پدیده گرد و غبار، بیابان زدایی و نهال کاری

ابتدای سال جاری کنگره بین المللی مهار گرد و غبار با حضور مسئولان ارشد کشور و برخی صاحب نظران کشورهای خارجی در دانشگاه ایلام به مدت سه روز برگزار شد.
در این کنگره عوامل بروز و شکل گیری گرد و غبار و راهکارهای مهار و مقابله با آن مورد بررسی و کنکاش صاحب نطران قرار گرفت.
در راستای مهار بیابان در استان ایلام هفت هزار و 500 هکتار از اراضی بیابانی استان در قالب مهار ریزگردها و بیابان زدایی نهال کاری شده است.
با توجه به اینکه عمده گرد و غبار استان ایلام از کشور عراق وارد می شود تاکنون 60 هزار هکتار از نوار مرزی بین استان ایلام و عراق جنگل کاری کرده و اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان برای 360 هزار هکتار آن در قالب ایجاد یک کمربند سبز ایمن برای جنگل های داخلی کل کشور به خصوص جنگل های زاگرس برنامه ریزی مدون دارد.
چهار میلیارد دلار از محل صندوق توسعه ملی نیز برای مهار پدیده گرد و غبار استان های درگیر با این پدیده اختصاص یافت.
این در حالیست که 55 درصد جنگل کاری های کشور در سال 97 به تنهایی در استان ایلام انجام شده است.
امسال با هماهنگی سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری کشور به فواصل مختلف مدیران کل، معاونان فنی و معاونان حقوقی ادارات کل منابع طبیعی کشور برای بازدید از طرح های جنگل کاری، بیابان زدایی و توسعه فضاهای سبز طبیعی از استان ایلام بازدید داشتند.
امسال بیش از 100 روز گرد و غباری با پایداری 24 ساعته در استان ایلام ثبت شد و در مقاطعی باعث لغو پروازها و تعطیلی مدارس و تاخیر یا تعجیل در ساعت کاری ادارات شد.

** هواشناسی

استان ایلام از اول مهرماه 97 تاکنون شاهد بارش های مطلوب و پرباری بود و سالی پرباران را پشت سر گذاشت به گونه ای که در مقاطعی استان ایلام از لحاظ دریافت بارش ها عنوان دوم بعد از گیلان و گاه رتبه اول کشور را از آن خود کرد و در حال حاضر نیز ربته اول بارش ها را به خود اختصاص داده است.
از ابتدای سال زراعی جاری تاکنون (اول مهر امسال تا پایان شهریور سال بعد) میانگین بارش ها در استان ایلام 673 میلیمتر بوده که نسبت به میانگین بارش های سال گذشته با 248 میلیمتر 171 درصد افزایش داشته و در مقایسه با بارش های بلندمدت با 336 میلیمتر 100 درصد افزایش داشته است.
بیشترین بارش باران متعلق به شهرستان ایوان یک هزار و 69 میلیمتر و کمترین بارندگی هم متعلق به شهرستان مهران با 402 میلیمتر است.

** سر ریز شدن سدهای ایلام

در سایه بارش های مطلوب فصول پاییز و زمستان 96 و همچنین در ماه های ابتدایی بهار 97 سدهای چم گردلان ایلام ، دویرج دهلران و کنگیر شهرستان ایوان سرریز شدند که نوید بخش سالی پربرکت برای کشاورزان استان ایلام بود.
در سال زراعی جاری و با توجه به میزان بارندگی های واقع شده در استان ایلام میزان آب ورودی به سدهای استان نسبت به دوره مشابه سال گذشته بیش از 16 برابر افزایش داشت و 374 میلیون متر مکعب آب به سدهای استان ایلام وارد شد.
نکته حائز اهمیت اینکه آب سدهای استان ایلام در سال جاری 2 بار به خاطر نزولات جوی سرریز شدند چرا که در ابتدای سال و وقوع باران های بهاری باعث سرریز شدن سدهای استان شد و در نیمه دوم سال نیز بارندگی های پاییز و زمستان سدهای سه گانه ایلام سرریز کردند.

** اربعین

امسال استان ایلام میزبان چهارمین کنگره بزرگ اربعین بود که در این ایام بیش از 2 میلیون و 500 هزار نفر اعم از زائران ایرانی و اتباع کشورهای خارجی از مرز مهران برای حضور در سوگواره اربعین تردد کردند.
اهمیت مساله اربعین و حجم بسیار وسیع تردد زائران در مرز مهران موجب شد همه روزه شاهد حضور مسئولان ارشد کشوری و لشکری و نیز مسئولان طرف عراقی در مرز مهران باشیم.
اربعین امسال تردد زائران بدون ویزا و گذرنامه ممنوع بود و تنها افراد دارای روادید حق عبور از مرز را داشتند و اکثر مردم به واسطه نزدیکی مرز مهران به عتبات عالیات و نیز امنیت این مرز بیشتر زائران مهران را برای تردد برمی گزینند.
طی بازه حدود 10 روزه بیش از 4 هزار اتوبوس برای انتقال زائران اربعین به شهرهای مبدا حرکت خود در مرز مهران مستقر شدند.

** بهداشت و درمان

طی سال 97 دانشگاه علوم پزشکی ایلام موفق به افزودن تعداد 48 تخت سی سی یو، آی سی یو و ان آی سی یو به تخت های بیمارستانی استان شد.
63 پروژه عمرانی با اعتبار بیش از 6 هزار میلیارد ریال در این دانشگاه افتتاح یا کلنگ زنی شد که بسیاری از این پروژه ها در دولت یازدهم و دوازدهم اجرا شده اند.
از دیگر اقدامات این دانشگاه پرداخت مطالبات پرسنلی و بدهی های دارویی تا پایان سال 96، پیگیری های انجام پروژه های مشترک سه جانبه و اورژانس های شهرستانی و بیمارستان 376 تختخوابی ایلام با 85 درصد پیشرفت فیزیکی، استخدام 115 نفر بهورز، فوریت پزشکی و برون سپاری در بخش های خدماتی، تغذیه ای، داروخانه های مراکز بهداشت و درمان است.
تیم های پزشکی فوق تخصصی موسسه های بخشش، مرهم و محکم برای انجام اعمال جراحی رایگان وارد ایلام شدند.
400 کودک دارای ناهنجاری های مادرزادی در ایلام توسط متخصصان موسسه محکم جراحی شدند.

** افتتاح پروژه های هفته دولت و دهه فجر

در هفته دولت، 271 طرح در مناطق مختلف استان ایلام با چهار هزار میلیارد ریال اعتبار افتتاح شد که با بهره برداری از این طرح ها زمینه اشتغال برای بیش از 250 نفر فراهم شد.
همچنین در دهه فجر نیز 330 طرح و پروژه با اعتباری بالغ بر هفت هزار و 853 میلیارد ریال با اشتغالزایی سه هزار و 668 نفر در حین اجرای پروژه و یک هزار و 223 نفر پس از بهره برداری افتتاح و کلنگ زنی شد.

** ورزش و جوانان

ورزشکاران ایلامی از ابتدای سال جاری تاکنون موفق به کسب 142 مدال از مسابقات آسیایی، جهانی و بین المللی شدند.
ورزشکاران این استان در سال جاری در مجموع 15 مقام جهانی، 9 مقام آسیایی و 118 مقام بین المللی کسب کردند که نسبت به سال گذشته رشد مناسبی داشته است.
از ابتدای سالجاری تاکنون 264 ورزشکار به مسابقات قهرمانی کشور اعزام شده اند که در مجموع 604 مدال طلا، نقره و برنز توسط این افراد کسب شده است.
99 درصد هیات های ورزشی استان دارای خانه های تخصصی ورزش هستند و سرانه ورزشی در استان با افتتاح پروژه ها افزایش یافته است.
در حال حاضر 95 پروژه نیمه تمام در مناطق مختلف استان بویژه نقاط روستایی در دست اقدام است که بخش عمده ای از آنها تا پایان تیر ماه سال 98 به بهره برداری خواهد رسید.

** پرداخت تسهیلات ازدواج به هشت هزار و 20 زوج ایلامی
در بخش امور جوانان نیز طی 10 ماهه امسال 9 هزار و 21 نفر زوج متقاضی دریافت وام ازدواج بوده که از این تعداد هشت هزار و 20 نفر تسهیلات دریافت کرده اند.
هم اکنون 820 زوج در انتظار دریافت وام ازدواج هستند و تاکنون 230 میلیارد ریال به متقاضیان دریافت تسهیلات پرداخت شده است.
یکی از اصلی ترین پروژه های ورژشی افتتاحی استان ایلام در سال 97 سالن بین المللی تیراندازی شهر ایلام و خانه تخصصی تکواندو استان بود که با حضور وزیر ورزش و جوانان افتتاح شدند.

** سیاسی

** انتخاب نماینده جدید ولی فقیه در استان ایلام
مهرماه امسال با حضور رئیس دفتر مقام معظم رهبری آئین تودیع و معارفه ائمه جمعه جدید و قدیم ایلام برگزار شد و بعد از 17 سال خدمتگذاری، حجت اللاسلام والمسلمین اله نور کریمی تبار جایگزین حجت الاسلام والمسلمین محمد نقی لطفی شد.
حجت الاسلام والمسلمین محمدنقی لطفی بعد از 17 سال فعالیت در استان ایلام به عنوان نماینده ولی فقیه و امام جمعه ایلام به دلایل شخصی استعفا کرد.

** افتتاح خانه احزاب ایلام
امسال خانه احزاب استان ایلام افتتاح شد که این مکان محلی برای تجمع احزاب، تشکل ها و جریان های سیاسی از طیف های مختلف است.
پیش از تشکیل دولت یازدهم تنها 24 حزب در این استان مجوز فعالیت داشتند که با روی کار آمدن دولت تدبیر و امید و با توجه به اعتقاد راسخ دولتمردان به توسعه فضای با نشاط سیاسی روند فعالیت احزاب در استان دوچندان شد.
طی حدود پنج سال گذشته مجوز فعالیت 25 حزب دیگر صادر شد و هم اکنون نیز مراحل صدور مجوز 9 حزب دیگر در دستور کار قرار دارد.
امسال استان ایلام یکی از کانون های اصلی برگزاری انتخابات پارلمانی عراق بود و این انتخابات در 2 حوزه انتخابیه ایلام و دهلران برای معاودین عراقی ساکن در استان ایلام برگزار شد.

* تبدیل روستاهای جعفرآباد و دهستان دشت عباس به بخش
چندی پیش روستاهای جعفرآباد از توابع ایلام و دشت عباس از توابع دهلران دهستان به شهر ارتقا یافتند.

* مناظره حمید رسایی با جلال میرزایی
دانشگاه ایلام اقدام به برگزاری مناظره مناظره حمید رسایی فعال سیاسی اصولگرا و جلال میرزایی نماینده اصلاح طلب ایلام در مجلس شورای اسلامی بود که حاشیه های مثبت و منفی متعددی را در فضای استان ایجاد کرد.

** ** سفر مسئولان ارشد لشکری و کشوری به ایلام در سال 97

علی ربیعی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در 16 فروردین
حجت الاسلام والمسلمین محمود علوی وزیر اطلاعات در تاریخ 2 اردیبهشت و یک آبان
حسین کمالی رییس خانه احزاب ایران در 23 اردیبهشت
حشمت اله فلاحت پیشه رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی 14 تیرماه
محمدرضا موالی زاده دبیر شورای فرهنگ عمومی کشور 13 تیرماه
سردار بهمن کارگر رئیس بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش های دفاع مقدس 10 تیرماه و 9 فروردین
حجت الاسلام والمسلمین محمدجعفر منتظری دادستان کل کشور 10 مرداد
عادل آذر رئیس دیوان محاسبات کشور 23 مرداد
امیر فرهاد آریانفر فرمانده قرارگاه غرب نیروی زمینی ارتش جمهوری اسلامی و نورالدین ارباب پور مدیرکل مهندسی منطقه غرب وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح جمهوری اسلامی 10 شهریور
سردار رسول سنایی راد معاون سیاسی دفتر عقیدتی فرماندهی کل قوا 7 شهریور
حبیب درگاهی معاون سازمان داوطلبان جمعیت هلال احمر کشور 6 شهریور
عیسی کلانتری معاون ریاست جمهور و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست کشور 5 شهریور
سعید نمکی معاون توسعه امور اجتماعی و عمومی سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور هفت مهرماه
نادر جنتی معاون مالیات های مستقیم سازمان امور مالیاتی کشور هفت مهرماه
سید عباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی 20 شهریور
آیت الله محمد محمدی گلپایگانی رئیس دفتر مقام معظم رهبری و حجت الاسلام والمسلمین علی اکبری رییس شورای سیاست گذاری ائمه جمعه کشور 19 مهرماه
سردار حسین سلامی - جانشین فرماندهی کل سپاه پاسداران 30مهرماه و 11 دی ماه
حمیدرضا حاجی بابایی رئیس فراکسیون فرهنگیان مجلس شورای اسلامی 22 بهمن
محمدجواد آذری جهرمی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات 29 فروردین
سردار احمد حق طلب مسئول سازمان حفظ آثار و نشر ارزش های دفاع مقدس سپاه و بسیج کشور 16 فروردین
سید محمد بطحائی وزیر آموزش و پرورش 4 اسفند
مسعود سلطانی فر وزیر ورزش و جوانان 18 بهمن
محمد اسلامی وزیر راه و شهرسازی هفت آبان
رضا اردکانیان وزیر نیرو سوم آبان
محمد حاج رسولی ها مدیرعامل شرکت مدیریت منابع آب ایران دوم آبان
عبدالرضا رحمانی فضلی وزیر کشور 24 مهرماه
محمود عباسی معاون حقوق بشر و امور بین الملل وزیر دادگستری 20 تیرماه
سردار قاسم رضایی فرمانده مرزبانی کشور16 مهرماه
سید عباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی سوم آبان
سردار محمد باقرزاده فرمانده کمیته جستجوی مفقودین ستاد کل نیروهای مسلح 27 آذر
عزت الله ضرغامی عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی 16 مرداد

** سفر مسئولان کشور عراق به ایلام
محمود طلال استاندار واسط عراق 29 مهرماه
قاسم الاعرجی وزیر کشور عراق 25 مهرماه
سرلشکر محمد بدرمعاون وزیر داخلی عراق هشت مهرماه
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.