به گزارش خبرنگار ایرنا، سفر سه روزه رییس جمهوری اسلامی ایران به عراق در مقطعی که جغرافیایی سیاسی منطقه دچار صف بندی ها آنی و تلاطم های لحظه ای است به نوعی مبین شراکت راهبردی دو ملت ایران و عراق برای تحقق اهدافی مشترک در پهن متشتت منطقه است.
دستاوردهای های این سفر از منظرهای مختلف از سوی ناظران و افراد مرتبط مورد تحلیل قرار گرفته است که از جمله انها بررسی چند وچون سفر از منظر منافع و خواسته های مرزنشینان دو کشور است که در تلاش هستند خاطره و تعریف خونینی که حزب بعث از مرز نشینی ارائه کرد بزدایند و مرزنشینی را به عنوان یک فرصت و مزیت بازتعریف و تلقی کنند.
چندین دهه حکمفرمای قرائت بعثی از مناسبات مرزی 430 کیلومتر نوار مرزی استان ایلام را مانند دیگر هزار کیلومتر مرز مشترک با عراق به منشا تیر و ترکش ، جنگ و خون و فاجعه مبدل کرده بود .
ماشین حزب بعث منهدم شد اما حذف اثار
از جمله این مرزنشینان اهالی استان ایلام هستند که در طول 430 کیلومتر نوار مرزی مجاور سه استان شرق است مجاورتی که از دیرباز منشا یک نوعی قرابت و حتی یگانگی فرهنگی و اجتماعی بوده است قرابت هایی که طی ماه های اخیر در شهرستان های مرزی ایلام ، مهران و دهلران در غرب کشور و ساکنان استان های واسط ، میسان و دیالی در شرق عراق موجب مطالبه ارتباط بیشتر دوسوی مرز شده است.
در حال حاضر در مجموع 430 کیلومتر مرز مشترک ایلام سه استان عراق تنها بک نقطه تردد مرزی - مهران - قرار دارد که البته این نقطه مرزی به واسطه مزیت جغرافیایی ، فرهنگی ، امنیتی و اجتماعی هم اکنون به عنوان اصلی ترین کانون تردد زائران عتبات عالیات دو کشور مطرح است.
مسئولان مدیریتی و فعالان اقتصادی ایلام در ماه ها و سال های گذشته گشایش بازارچه مرزی چنگوله و بازارچه و نقطه مرزی چیلات را در دسیتور کار قرار داده اند که قرار بود تصویب این دو بازارچه و نقطه مرزی در
سفر 20 تا 22 اسفند دکتر روحانی به بغداد مطرح شود.
براین مبنا نظران اداری و اقتصادی ایلام به عنوان استانی که بیشترین خط همجواری مرزی با عراق را دارد (430کیلومتر )اعتقاد دارند : می توان همه منافع و مطالبات مرز نشینان استان ایلام و همجواران عراقی ان را در گفت وگو ها و توافق های سفر سه روزه رییس جمهوری ایران را رد یابی کرد.
مدیرکل دفتر هماهنگی امور اقتصادی استانداری ایلام با مثبت ارزیابی کردن این سفر علاوه بر تاکید و تداوم امنیت پایدار مرز دو کشور گفت: تسهل امر صادرات و رفع موانع و مشکلات پیش روی تجار و بازرگانان را می توان به عنوان مهم ترین دستاورد این سفرتلقی کرد.
احمد جمالوندی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: پیگیری حذف روادید به خصوص برای رفت و امدهای مرزی مهران از دیگر دستاوردهای مهم و ارزنده این سفر بود که در جریان حضور اقای عراقچی در استان ایلام نیز مورد تاکید قرار گرفت.
مدیرکل دفتر هماهنگی امور اقتصادی استانداری ایلام خاطر نشان کرد: با توجه به کوتاهی مسافت و امنیت در بین دو مرز استان ایلام با کشور عراق حذف ویزا نقش بسیار مهمی در افزایش تردد مردم دو طرف مرز و رونق اقتصادی و تجاری و توریسم درمانی و گردشگری به همراه دارد.
وی افزود: با حذف روادید مردم عراق می توانند در عرض چند ساعت به استان ایلام سفر کرده و با خرید و بازدید و تفریح از مناطق گردشگری و همچنین امر درمان به کشور خود باز گردند.
جمالوندی گفت: البته تاکنون ساز و کار و دستور العمل اجرایی این توافق به استان اعلام نشده اما بر اساس توافقات و تاکیدات سران دو کشور باید به خوبی این دستاورد مهم مدیریت شود.
وی اظهار داشت: با مدیریت صحیح می توان این دستاورد بزرگ در امر مراوده بین دو کشور را یک نقطه عطف در افزایش مراودات و تجارت و اقتصاد بین دو کشور برشمرد.
وی ادامه داد: سعی می کنیم که با برنامه ریزی و مدیریت قوی از این فرصت پیش رو نهایت استفاده را در راستای توسعه و تقویت ارتباطات بین دو کشور ببریم.
وی به تکمیل زیرساخت ها و فراهم شدن امکانات رفاهی و تفریحی در استان برای پذیرش بیشتر عراقی ها در استان و افزایش ماندگاری نها تاکید کرد.
مدیرکل دفتر هماهنگی امور اقتصادی استانداری ایلام گفت: همچنین از دیگر دستاوردهای مهم برای استان مرزی پذیرش کالای ایرانی در کشور عراق است که می توان به جرات ادعا کرد به این صورت رقم صادرات کالاهای غیر نفتی ایران به کشور عراق افزایش قابل توجهی داشته باشد که در این صورت استان مرزی ایلام را بهترین گزینه برای راه اندازی واحدهای تولیدی صادرات محور می توان در کشور مبدل شود.
جمالوندی به تاکید و توافق دو کشور بر موضوع بازارچه های مرزی اشاره کرد و گفت: با این رویکرد می توان امیدوار بود که هر وه سریعتر کار تکمیل زیرساخت های بازارچه های چنگوله و چیلات از سوی مسوولان عراقی دنبال شود و رونق اقتصادی و تجاری را در این مناطق مرزی برای دو کشور به دنبال داشته باشد.
وی اظهار داشت: طرح موضوع تعرفه های ترجیهی و همچنین استقبال از حضور سرمایه گذاران ایرانی در عراق نیز از دیگر دستاوردهای مهم سفر رییس جمهور به کشور عراق می توان نام برد که بر اساس ان تعرفه برخی از کالاها در صورت ترجیحی بودن با توافق مسووان دو استان هم مرز انجام می گیرد و همچنین سرمایه گذار استان و سایر کشور نیز از طریق استان ایلام برای انجام سرمایه گذاری در بخش های مختلف کشور عراق حضور می یابند.
وی ابراز امبدواری کرد که این سفر پیامدهای بسیار پرباری بیشتر از انچه که انتظار داشتیم برای کشور به ویژه استان ایلام به دنبال داشته باشد.
به گزارش خبرنگار ایرنا، استان ایلام با 430 کیلومتر مرز مشترک با کشور عراق طولانی ترین مرز، کوتاهترین و با امنیت ترین مرز با کشور همسایه دارد.
گفتنی است در ایام اربعین بیش از سه میلیون زایر و سایر ایام سال شش میلیون زایر از طریق مرز بین المللی مهران به عراق تردد دارند.
همچنین سالانه بیش از یک میلیارد و 200 میلیون دلار کالا با تردد روزانه 800 کامیون کالا در این مبادی مرزی بدست می اید.
مرز بین المللی مهران در فاصله 95 کیلومتری مرکز ایلام و کوتاهترین فاصله با اماکن زیارتی و مرکز عراق قرار دارد.
7177/6034
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.