به گزارش ایرنا، فصل بهار، فصل شورانگیز طبیعت استان ایلام است که دوستداران را به خود می خواند تا برای دیدار قطعه ای از بهشت ایران زمین به نام ایلام، به عروس زاگرس سفر کنند.
ایلام سرزمینی کوهستانی که غیر از چند دشت محدود، سراسر آن را کوه‌های زاگرس پوشانده ‌است، کوه هایی که در آنها جاذبه هایی مثل آبشارهای متعدد خودنمایی می کند.
در فصول مختلف سال از جمله فصل بهار و تعطیلات نوروز از سراسر کشور مردم علاقمند برای تفریح به این آبشارهای منحصر به فرد روی می آورند و بخشی از اوقات خود را پیرامون زیبای آن سپری می کنند.
هوای خنک و با طراوت، سرسبزی و شادابی کوه ‌های بلند و دل ‌نشین همراه با آبشارها، استان ایلام را به یک منطقه دیدنی و جذاب برای گردشگران تبدیل کرده است.

** آبشار هفت آسیاب
آبشار هفت آسیاب دره شهر از مناطق دیدنی و بکر ایلام است و یکی از جلوه‌های طبیعی و دیدنی استان ایلام آبشار هفت آسیاب شهرستان دره شهر است.
این آبشار زیبا و دیدنی با 60 متر ارتفاع مکانی دیدنی برای گردشگران و دوستداران طبیعت استان ایلام است، آبشار هفت آسیاب که از کبیرکوه سرچشمه می‌گیرد، پس از گذر از دامنه ریوازکوه به رودخانه سیمره می‌پیوندد، وجود جنگل‌های انبوه، دره‌های زیبا و گونه‌های گیاهی متنوع زیبایی‌های این آبشار را دو چندان کرده است.
این آبشار در 25 کیلومتری شرق دره شهر واقع شده است.

** آبشار اَما
آبشار اَما با ارتفاع حدود 20 متر در نزدیکی روستای اَما در 25 کیلومتری جنوب ایلام و پشت سد ایلام واقع شده، برای دسترسی به این محل باید از میدان قرآن ایلام به سمت ملکشاهی حرکت کرد.
بعد از روستای چشمه کبود یک مسیر فرعی بسیار زیبا وجود دارد که دارای جنگل زیبایی از درختان بلوط است.
آبشار روستای اما در میان دره‌ای واقع شده و آب آن به سمت دریاچه سد ایلام جریان دارد. ادامه مسیر فوق به روستای مهر و در نهایت به شهر ملکشاهی منتهی می‌شود.

** آبشار خربزان
روستای آبشاران (خربزان) با جاذبه ‌های متنوع گردشگری در 20 کیلومتری شمال شرق بخش پهله زرین آباد واقع در شهرستان دهلران استان ایلام قرار گرفته است.
مهم‌ترین مکان گردشگری روستای آبشاران، آبشارهای هفتگانه آن است که به صورت پلکانی در شمال روستا و در مسیر رودخانه‌ای که از کبیرکوه سرچشمه و از این روستا می‌گذرد، قرار گرفته اند.
چهار آبشار از این مجموعه‌ی زیبا از بقیه بزرگ ‌تر هستند و بیشتر مورد توجه قرار می‌گیرند. اگر از پایین دست رودخانه به بالا حرکت کنید به ترتیب با این آبشارها روبه رو خواهید شد: آبشار (طاف) دارولی اول، آبشار (طاف) دارولی دوم، بعد از گذشتن از پیچ رودخانه و پیمودن مسیری کوتاه به یک آبشار کوچک زیبا می ‌رسید که سومین آبشار (طاف) است و بعد از آن با فاصله‌ای اندک آبشار (طاف) سلیمان شاه را می‌بینید که بلندترین و زیباترین آبشار است و در کنار آن بیشه زار زیبایی قرار گرفته است.

** آبشار ماربره
آبشار ماربره در 20 کیلومتری جاده دره شهر به سمت پلدختر و بین دو روستای ارمو و کل سفید واقع شده و سراسر طول این آبشار زیبا را درختان سرسبز پوشانده است.
این آبشار در تمام طول سال دارای آب فراوان و گوارایی است و در میان درختان اطراف آبشار انجیر و انگور و نیزارهای بلند بیشتر دیده می‌شود. سرخس پرسیاوشان سرتاسر دامنه آبشار را پوشانده و فضای زیبای کنار آبشاربا چشمه‌های پرآب هر بیننده‌ای را به هیجان وادار می کند.
این آبشار در فصل بهار با داشتن آب فراوان و نمای بسیار زیبا جلوه‌ای ویژه دارد و از دیواره‌های کنار آبشار نیز آبی زلال به مانند چشمه‌ای جوشان جاری است که قابل شرب است. در میان گیاهان اطراف آبشار میوه‌های انجیر و انگور و نیزارهای بلند نیز دیده می‌شوند.
سرخس پرسیاوشان سرتاسر دامنه آبشار را پوشانده است. شهرستان دره شهر، در دامنه کبیرکوه و در میان درختان زیبای بلوط از صدها اثر تاریخی و طبیعی محافظت می‌کند.

** آبشارهای استان ایلام آماده استقبال گردشگران
مدیرکل میراث فرهنگی استان ایلام در گفت و گو با خرنگار ایرنا اظهار داشت: طبیعت گردی شاخص اصلی گردشگری استان ایلام است و یکی از جلوه های زیبای طبیعت استان وجود آبشارهای متعدد است.
عبدالمالک شنبه زاده بیان داشت: امسال به دلیل بارندگی بسیار خوب در استان، چشمه ها و آبشارهای این استان به عنوان یکی از مهمترین جاذبه های گردشگری استان با بارندگی های اخیر خروشان شده و زیبایی آنها دو چندان شده است.
وی عنوان کرد: «آبشار اما» در شهرستان ملکشاهی مربوط به دوره سوم زمین شناسی بوده و در تمام فصل سال دارای چشم انداز خیره کننده ای برای گردشگران و طبیعت دوستان است که این اثر ثبت ملی شده است.
شنبه زاده تصریح کرد: آبشار ماهوته، روستای حیدرآباد، آبشارهای میشخاص، خوران ایوان، سرابهای دره شهر و آبدانان از جاذبه های بی نظیر استان برای فصل نوروز است.
شنبه زاده بیان داشت: این استان با داشتن 200 حاذبه طبیعی به عنوان یک استان چهار فصل در انتظار گردشگران است، ایجاد زیرساختهای گردشگری در جاذبه های استان برای نوروز نیز به خوبی انجام شده است.
وی افزود: تمامی زیرساخت های لازم در استان ایلام برای استقبال از گردشگران و مسافران فراهم شده است.
7177/6119
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.