به گزارش ایرنا برخلاف چرخه رکود سرگیجه اور اکنونش ، در زمان افتتاح القاب ، صفات وویژگی های ان سر را به دوران می اورد .
کشتارگاه صنعتی دام و طیور ایلام در زمان افتتاح تحت عنوان مجتمع کشتارگاهی مدرن با ظرفیت اسمی یک هزار راس دام سبک و 100 دام سنگین در یک شیفت، به عنوان بزرگترین کشتارگاه صنعتی کشور و یکی از پنج کشتارگاه بزرگ آسیا معرفی و قرار گذاشته شد که محل و متولی کشتار و عرضه دام پنج استان ایلام ، کرمانشاه، لرستان، سنندج و خوزستان باشد.
بازخوانی ویژگی های طرح توجیهی و اجرا شده این کشتارگاه که رییس جمهوری وقت ان را افتتاح کرد وضعیت کنونی مجتمع کشتارگاهی مدرن و صنعتی ایلام شوخی بلاوجه و نامناسبی به نظر می رسد.
برای ایلام که از گذشته های کهن تاکنون به پیشه دامداری و دامپروری به شیوه های سنتی تا مدرن اشتغال و درآمدزایی داشته اند وجود کشتارگاه صنعتی دام یک الزام محسوب می شود.
چرا که با وجود این کشتارگاه، گوشت دامداران در یک مکان مشخص و مورد اطمینان از لحاظ بهداشت و سلامت دام ذبح و توزیع می شود و خریداران نیز با طیب خاطر گوشت مصرفی خود را از قصابی های سطح شهر خریداری می کنند.
اکنون چند سالی است که کشتارگاه ایلام به صورت کجدار و مریز فعالیت می کند و این واحد صنعتی - خدماتی با مشکلات عدیده ای دست و پنجه نرم می کند.
معوقات کارگران و نیروهای شاغل در این واحد، به روز رسانی تجهیزات، بدهی های مربوط به شرکت هایی چون برق، آب، گاز، تعیین تکلیف پرسنل شاغل در کشتارگاه ... از جمله مشکلات موجود بر سر راه ادامه حیات کشتارگاه صنعتی ایلام است.
در طول سال جاری و به ویژه طی هفته های اخیر و روزهای منتهی به پایان سال به کرات کارگران کشتارگاه صنعتی ایلام برای طلب معوقات یک ساله خود در مقابل درب استانداری تجمع کرده اند تا شاید مسئولان شرایط انها را دیده و بررسی کنند.
هرچند فعالیت کشتارگاه صنعتی در کشتار و ذبح دام ادامه دارد اما این واحد صنعتی حال و روز خوشی ندارد و نیازمند توجه مسئولان مربوطه برای تعیین وضعیت است.
البته با ورود مستقیم استاندار ایلام به موضوع و پیگیری ها وی دستگاه های مرتبط از جمله سازمان خصوصی سازی کشور در صدد واگذاری این واحد به سرمایه گذاران واجد شرایط بخش خصوصی یا عودت مجدد آن به شرکت پشتیبانی امور دام از بخش دولتی هستند.
هنوز این گمانه زنی ها در خصوص تعیین وضعیت نهایی کشتارگاه صنعتی ایلام ادامه دارد هرچند که مسئولان امیدوارند تا قبل از پایان سال جاری وضعیت این واحد صنعتی - خدماتی مشخص و معین شود.

** سازمان خصوصی سازی تکلیف کشتارگاه ایلام را تعیین کند
معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استاندار ایلام از سازمان خصوصی سازی خواست که با توجه به رکود کاری کشتارگاه صنعتی ایلام نسبت به تعیین تکلیف ان اقدام کند.
ایوب درویشی چندی پیش در نشست بررسی وضعیت کشتارگاه ایلام اظهار داشت: با توجه به مطرح بودن درخواست برای فعال سازی کشتارگاه از طرف بخش خصوصی ، لازم است که سازمان خصوصی سازی برای مذاکره و تسریع در واگذاری آن اقدام کند.
وی، خواستار برخورد قاطع با خریدار قبلی کشتارگاه ایلام شد و گفت: 18 ماه است که خریدار به تعهدات خود عمل نکرده از ان جمله حقوق کارگران را پرداخت نکرده است.
درویشی از دستگاه قضایی خواست که با خریدار کشتارگاه ایلام که در روند سلامت غذایی مردم و عدم اجرای تعهدات تخلف کرده، برخورد کند.
وی ادامه داد: در شرایطی که همه مسوولان استان پای کار بودند و دستگاه ها برای جمع آوری گوشت غیر بهداشتی بسیج شدند خریدار در اوج فعالیت کشتارگاه را تعطیل کرد.
معاون استاندار ایلام گفت: سازمان خصوصی سازی باید کمیته ای بگذارد و وضعیت اموالی که از این شرکت برداشته شده، مشخص شود.
وی اظهار داشت: در صورت جدیت و نظارت مستمر سازمان خصوصی سازی این وضعیت ایجاد نمی شد.
درویشی گفت: میزان مصرف استان بر اساس ظرفیت این کشتارگاه جوابگو ‌نیست باید با بازاریابی و مدیریت مناسب بتوان این کشتارگاه را راه اندازی کرد.
وی افزود: با همراهی کارشناسان باید وضع موجود مشخص شود و سرمایه گذاران جدید با همراهی سازمان خصوصی سازی در کمترین زمان این کشتارگاه تعیین تکلیف شود.

** رایزنی برای واگذاری کشتارگاه به بخش خصوصی کماکان ادامه دارد
مدیرکل اقتصادی و دارایی به عنوان نماینده سازمان خصوصی سازی در استان ایلام در موضوع کشتارگاه گفت: مالک و سرمایه گذار قبلی به طور کامل از کشتارگاه صنعتی ایلام توسط سازمان خصوصی سازی خلع ید شده و این سازمان در صدد واگذاری این واحد به دیگر سرمایه گذاران واجد شرایط است.
( سازمان خصوصی سازی در استان ایلام شعبه یا نمایندگی رسمی ندارد و برخی از امور از طریق اداره کل اقتصادی و دارایی پیگیری می شود)
قدرت فیض الهی افزود: تاکنون از بین متقاضیان خریداری کشتارگاه ایلام سازمان خصوصی سازی در حال مذکره و رایزنی نهایی با 2 سرمایه گذار بخش خصوصی است که در صورت توافق این واحد صنعتی به یکی از این سرمایه گذاران واگذار شود.
وی اظهار داشت: البته اگر توافق با این دو سرمایه گذار به حصول نتیجه نرسد احتمال واگذاری مجدد کشتارگاه به شرکت پشتیبانی امور دام از بخش دولتی نیز دور از انتظار نیست هرچند هدف سازمان خصوصی سازی واگذاری کشتارگاه به بخش خصوصی است.
فیض الهی تاکید کرد: به علت اهمال کاری مالک قبلی کشتارگاه ایلام با مشکلاتی مواجه است که باید قبل از واگذاری به مالک جدید این موارد تعیین تکلیف شوند.
وی گفت: به منظور جلوگیری از بروز مجدد مشکلات روند واگذاری کشتارگاه به مالک جدید کارشناسی شده و اصولی انجام شود تا استان ایلام بار دیگر از ناحیه کشتارگاه دچار خسران نشود.
وی با تقدیر از تلاش و پیگیری های استاندار ایلام افزود: استاندار به طور مجدانه در صدد رفع مشکلات کشتارگاه و کارگران آن و تعیین تکلیف این واحد تا پایان سال یا اوایل سال جدید است.

** امیدواریم در آینده نزدیک کشتارگاه ایلام تعین تکلیف شود
مدیرکل پشتیبانی امور دام ایلام نیز گفت: رایزنی ها و جلسات متعددی با استانداری، سازمان خصوصی سازی و اداره کل اقتصادی و دارایی نماینده این سازمان در استان ایلام در موضوع کشتارگاه، دادستانی، سازمان بازرسی و دیگر دستگاه های مرتبط برای تعین تکلیف کشتارگاه ایلام صورت گرفته است.
مهدی پورسیابیدی افزود: مشکلات کشتارگاه صنتعی ایلام به کرات به مسئولان استان و حتی کشور منعکس شده ولی هنوز اقدام عملی و مثبتی برای رفع مشکلات این واحد صنعتی و نیز رسیدگی به وضعیت مشکلات کارکنان آن صورت نگرفته است.
وی تاکید کرد: جلسات متعددی در این خصوص برگزار شده اما هیچکدام به نتیجه مثبت و مشخصی نرسیده و در واقع برایند خروجی این رایزنی ها نتیجه بخش نبوده است.
پورسیابیدی گفت: اما با ورود مستقیم استاندار به موضوع و پیگیری جدی و شدید وی امیدواریم در آینده نزدیک سازمان خصوصی سازی وضعیت نابسامان کشتارگاه ایلام را سامان ببخشد و وضعیت بلاتکلیف آن را مشخص کند.

** گوشت های عرضه شده در قصابی های سطح شهر مورد تایید دامپزشکی است
رئیس شبکه دامپزشکی ایلام گفت: گوشت های موجود در قصابی های مجاز سطح شهر ایلام از طریق کشتارهای روزانه کشتارگاه صنعتی ایلام یا کشتارگاه نیمه صنعتی شباب و دیگر شهرستان های نزدیک تامین و به مردم عرضه می شود.
دکتر محمد علی رحمی افزود: هرچند کارکنان و کارگران این کشتارگاه برای مطالبه حقوق از دست رفته خود در پاره ای از اوقات مقابل درب استانداری تجمع می کنند اما کشتار روزانه خود را نیز انجام می دهند.
وی افزود: در ایامی که کشتارگاه تعطیل یا نیمه تعطیل است و کارگران از ذبح دام اجتناب می کنند قصابی های مجاز داخل شهر گوشت مورد نیاز را با قیمتی بیشتر از کشتارگاه های نیمه صنعتی و سنتی شهرستان های اطراف که مورد تایید دامپزشکی هستند، تهیه می کنند.
علی رحمی تاکید کرد: گوشت های موجود در قصابی ها که از طریق کشتارگاه صنعتی ایلام یا دیگر کشتارگاه های شهرستان های مختلف تهیه می شوند دارای مهرسلامت و لیبل دامپزشکی هستند.

** مجتمع کشتارگاه صنعتی ایلام در چند سال گذشته با رکود فعالیت ونوسان کاری مواجه شده است
به گزارش ایرنا، این مجتمع با ظرفیت اسمی یک هزار راس دام سبک و 100 دام سنگین در یک شیفت، یکی از پنج کشتارگاه بزرگ آسیا و بزرگترین کشتارگاه صنعتی کشور است که با محوریت کشتار برای پنج استان ایلام ، کرمانشاه، لرستان، سنندج و خوزستان سال 1375 توسط رییس جمهور وقت افتتاح شد .
این کشتارگاه شامل قسمت‌های سالن کشتار صنعتی در 2 خط همزمان گاوی و گوسفندی ، سردخانه، دیگ بخار، تبدیل ضایعات، تصفیه خانه، اصطبل 24 ساعته، ساختمان اداری ، ساختمان رفاهی، منبع آب مهمانسرا ، انبار مرکزی، اصطبل های روباز و سالن بسته‌بندی است.
سردخانه شامل پنج سالن زیر صفر و بالای صفر و تونل انجماد و سالن سردخانه نگهداری 18 درجه زیر صفر است و در قسمت تبدیل ضایعات ، خون کشتار شده به پودر خون و گوشت‌های ضبط شده و اندام‌های اصلاح شده از لاشه‌ها و لاشه‌های معدوم شده به پودر گوشت تبدیل می‌شود.
تصفیه خانه شامل حوضچه‌های هوازی و بی‌هوازی‌ ، لحن تصفیه اولیه و ثانویه و کلر زنی است.
این کشتارگاه چندین بار به سازمان خصوصی‌سازی جهت واگذاری رفته که در نهایت 19 بهمن 1395 در اقساط بلند مدت به فروش رسید و خریدار آن ظاهرا یک وام بلند مدت به مبلغ 2 میلیارد ریال جهت راه‌اندازی از بانک کشاورزی دریافت کرده و کشتارگاه در 20 قسط با پرداخت هر 6 ماه یک قسط واگذار شده است.
این واگذاری کاملا قانونی بوده و با نظارت سازمان خصوصی‌سازی و نمایندگان قانونی شرکت پشتیبانی امور صورت گرفته است.
کشتارگاه با حدود 21 سلاخ 13 نیروی فنی و خدماتی و در مجموع با 34 نیرو واگذار شد و خریدار متعهد شده که تا پایان قرارداد، هیچکدام از نیروها اخراج نشوند و پایان قرارداد نیروها نیز 30 آذر 1396 است.
7172/6034
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.