به گزارش ایرنا، خبر حضور بطحائی به همراه 6 نفر از معاونان و مسئولان این وزارتخانه برای بررسی و پیگیری وضعیت آموزشی این استان بی شک برای جامعه 11 هزار نفری فرهنگیان و جمعیت 100 هزار دانش آموزی این استان خوشایند بود.
بطحائی در حالی به این استان سفر کرد که حداقل طی 15 ساله گذشته دومین بار است که به عنوان مقام عالی این وزارتخانه به ایلام سفر جداگانه و اختصاصی داشته و عمده حضور وزرای این مجموعه در قالب سفرهای استانی رئیس جمهور انجام گرفته است.
همزمان با سفر وزیر آموزش و پرورش 6 نفر از معاونان و مسوولان این وزارتخانه بطحائی را همراهی کردند و پس از ورود به این استان به منظور بررسی وضعیت آموزشی مناطق مختلف ایلام به شهرستان ها اعزام شدند که این مساله در واقع بیانگر ریزبینی سفر مسئولان وزارتخانه آموزش و پرورش به این استان بود.
معاون پرورشی، معاون آموزش ابتدایی، سرپرست سازمان نهضت سواد آموزی، رییس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس، مدیرکل شوراهای آموزش و پرورش و رییس مرکز برنامه ریزی نیروی انسانی و فناوری اطلاعات وزارتخانه آموزش و پرورش مسئولانی بودند که همزمان با سفر وزیر آموزش و پرورش به این استان به شهرستانهای مختلف استان اعزام شدند.
بطحائی صبح شنبه چهارم اسفندماه در بدو ورود به ایلام مورد استقبال رسمی استاندار، معاونان استاندار و جمعی از مسئولان محلی قرار گرفت و در نخستین برنامه سفرش در مزار شهدای گمنام ایلام حضور یافت و به شهدای این استان ادای احترام کرد.
مسوولان وزارت آموزش و پرورش با حضور در این مکان با قرائت فاتحه و نثار شاخه های گل یاد و خاطره شهدای گلگون کفن این استان را گرامی داشتند.

*** بهره وری صندوق ذخیره فرهنگیان مطلوب است
وزیر آموزش و پرورش سپس در جمع خبرنگاران حضور یافت و در پاسخ به سئوال خبرنگار ایرنا در خصوص آخرین وضعیت صندوق ذخیره فرهنگیان توضیح داد: با وجود مشکلات اقتصادی موجود کشور ولی بهره وری صندوق ذخیره فرهنگیان از شرکت های تابعه آن در سال جاری مطلوب و مناسب بوده است.
سید محمد بطحایی اظهار داشت: صندوق ذخیره فرهنگیان در سال مالی که پشت سر گذاشته شد نسبت به سال مالی قبل ارزش افزوده مناسبی داشته است.
وزیر آموزش و پرورش تاکید کرد: گزارش های حسابرسی و تراز مالی ارائه شده بیانگر موفقیت مناسب این صندوق از شرکت های تابعه آن است که امیدواریم این روند در سالهای آینده تداوم داشته باشد.

*** محرومیت شایسته استان برخوردار ایلام نیست
سید محمد بطحائی با همراهی استاندار و دیگر مسئولان محلی به دیدار نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه شهر ایلام رفت.
وی در این دیدار به مشکلات و توسعه نیافتگی های این استان اشاره کرد و گفت: محرومیت ها و عقب افتادگی های ایلام شایسته و زیبنده این استان برخوردار نیست و ایلام با پیشینه ای که دارد باید توسعه یافته و سهم بیشتری در تولید کشور به عهده داشته باشد.
وی ابراز امیدواری کرد در سفر مسئولان به ایلام این استان بیش از پیش در مسیر توسعه قرار گرفته و به درجه ای که شایسته آن است، رسیده و سهم بیشتری در توسعه داشته باشد.

*** بازدید سر زده از دبیرستان دخترانه آوینی
برنامه بعدی وزیر آموزش و پرورش بازدید سر زده از یکی از مدارس شهر ایلام و گفتگو با دانش آموزان و معلمان این مدرسه بود.
سید محمد بطحایی و هیات همراه با حضور در شماری از کلاسهای درس این مدرسه با دانش آموزان و معلمان گفتگو و مسایل و مشکلات آنها را بررسی کرد.
بطحایی همچنین در فضایی صمیمی با دانش آموزان در مورد شغلهای آینده و برنامه های پیش رو گفتگو کرد.
وزیر آموزش و پرورش همچنین با دانش آموزان کلاسهای درس این مدرسه عکس یادگاری گرفت.

*** حضور وزیر آموزش و پرورش در جمع فرهنگیان ایلام
بطحائی در برنامه بعدی سفرش به ایلام در سالن اجتماعات امور تربیتی شهر ایلام در جمع شماری زیادی از فرهنگیان این استان از مناطق مختلف استان قرار گرفت.
همایشی که به با وجود گستردگی سالن ولی به علت بالا بودن شمار فرهنگیان عده ای ایستاده این آیین را همراهی کردند.
سخنرانی چهار نفر از معلمان به نمایندگی از جامعه فرهنگیان این استان از بخش های قابل توجه این آیین بود که
مشکلات و ناگفته های فرهنگیان را بازگو کردند بطوریکه بخشهای مختلف صحبتهای آنان با تشویق های ممتد حضار همراه بود.
تراکم بالای جمعیت دانش آموزی در کلاسهای درس، معیشت فرهنگیان، تبدیل وضعیت نیروهای حق التدریس، تک نوبتی شدن مدارس، استخدام نیروهای حق التدریس و اعمال حق نوار مرزی و غیره عمده مسایلی بود که از سوی نمایندگان معلمان استان در این نشست مطرح شد.
وزیر آموزش و پرورش پس از شنیدن صحبتهای نمایندگان معلمان در جایگاه و پشت تریبون قرار گرفت و همدردی خود را با فرهنگیان در خصوص مشکلات معیشتی این قشر عنوان کرد.
وزیر آموزش و پرورش در این نشست نوید اجرای طرح رتبه بندی معلمان را از سال 98 اعلام و گفت:
اقدام های مناسبی برای اجرای این طرح آغاز و پیش بینی می شود از اوایل سال آینده اجرایی و عملیاتی شود.
وی اظهار کرد: لایحه این طرح تا پایان ماه جاری به مجلس ارسال و پیش بینی می شود با نگاه مثبت نمایندگان به تصویب برسد.

** برنامه های آموزشی و پرورشی موجود جوابگوی نیاز دانش آموزان نیست
وزیر آموزش و پرورش در این همایش در بخش دیگری از سخنانش با ذکر اینکه آموزش و پرورش امروز نمی تواند پاسخ نیازهای موجود را بدهد، یادآور شد: در این زمینه باید به جنبه های کیفی حوزه آموزش و پرورش توجه جدی شود.
بطحایی اظهار کرد: متاسفانه برنامه های آموزشی و پرورشی کنونی این وزارتخانه نیازهای امروز دانش آموزان را پاسخ نمی دهد.
بطحایی در این همایش همچنین به مشکلات اقتصادی کشور نیز اشاره کرد و گفت: نیازهای کشور در مقایسه با درآمدهای کشور هیچگاه به نقطه مورد نظر نخواهد رسید و این مساله نه تنها در ایران بلکه در ثروتمندترین کشورها نیز تحقق نخواهد یافت.
وی گفت: آموزش و پرورش باید طرحی نو برای رفع مشکلات موجود پیدا کند و تمام همت شخص رئیس جمهور و وزرای حوزه اقتصاد رفع مشکلات معیشتی مردم بویژه افرادی است که دارای حقوق ثابت از جمله فرهنگیان هستند.

***بررسی وضعیت نیروهای حق التدریس
سید محمد بطحائی سپس در جمع خبرنگاران قرار گرفت و در خصوص مشکلات فرهنگیان که عمده آنها تعیین تکلیف نیروهای حق التدریس، اعمال حق نوار مرزی برای پنج شهرستان استان که مشمول مناطق جنگی نبوده اند، مطالبات فرهنگیان و غیره مطالبی را ارایه کرد.

*** بررسی وضعیت استخدام نیروهای حق التدریس و پیش دبستانی
بطحائی در این خصوص گفت: نیروهایی که شرایط مندرج در قانون مصوبه مجلس را دارا هستند آیین نامه ساماندهی آنها در دست تعیین است و امیدواریم ظرف ماه جاری آماده بررسی و تصویب در هیات وزیران شود.
به گفته وی، بر اساس قانون سازمان اداری استخدامی، آموزش و پرورش و 2 نفر از نمایندگان به عنوان ناظر در کمیته ای که حضور دارند این آیین نامه را بررسی و ابلاغ خواهند کرد.

*** اعمال فوق العاده نوار مرزی برای پنج شهرستان ایلام منوط به تایید ستاد کل نیروهای مسلح
وی همچنین در خصوص فوق العاده نوار مرزی برای کارکنان پنج شهرستان استان که برای آنان این قانون اعمال نشده گفت: باید این مصوبه توسط ستاد کل نیروهای مسلح ابلاغ و چنانچه این ستاد این پنج شهرستان را جزء مناطق جنگی حساب کند، این وزارتخانه اقدام لازم را انجام خواهد داد.

*** بخشی از معوقات فرهنگیان تا پایان سال پرداخت می شود
وزیر آموزش و پرورش همچنین گفت: بر اساس برنامه ریزی های انجام گرفته بخشی از معوقات فرهنگیان کشور تا پایان سال جاری پرداخت می شود.
به گفته بطحائی، این معوقات شامل بخش های مختلف نظیر پاداش پایان خدمت بازنشستگان، حق الزحمه امتحانات و غیره است که مراحل اداری آن انجام شده است.
وی تاکید کرد: امسال با وجود مشکلات اقتصادی دولت ولی بخشی از معوقات فرهنگیان واریز و پرداخت مابقی آنها نیز در دستور کار قرار دارد.

*** محتوای کتاب های ابتدایی و متوسطه بازنگری می شوند
وزیر آموزش و پرورش همچنین از بازنگری محتوای کتاب های دوره ابتدایی و متوسطه اول خبر داد و گفت: باید برنامه های درسی ،آموزشی و پرورشی با نیازهای فردی و اجتماعی دانش آموزان همسو شود.
وی ادامه داد: امسال و در سال تحصیلی جاری 2 ساعت در هفته به میزان فعالیت آموزشی 6 پایه تحصیلی اضافه شده که هدف از آن ارتقا کیفیت آموزشی است.
وزیر آموزش و پرورش تاکید کرد: همچنین گروهی در حال بازنگری محتوای کتاب درسی هستند و مطالبی که انطباقی با نیازهای دانش آموزان ندارند جای خود را به نیازهای جدید می دهند.
به گفته بطحایی این طرح برای مقطع ابتدایی دوم و متوسطه اول شروع و در آینده برای تمامی دوره های ابتدایی و متوسطه اول اجرایی خواهد شد.
حضور در جمع دانش آموزان مدرسه پسرانه شهید شهریاری و اقامه نماز در جمع آنها دیگر برنامه وزیر آموزش و پرورش و هیات همراه به ایلام بود.

***حضور بطحائی در نشست شورای اداری، شورای سیاست گذاری و آموزش و پرورش مناطق مرزی استان ایلام
وزیر آموزش و پرورش بعد از ظهر نخستین روز سفرش به ایلام در نشست شورای اداری، شورای سیاست گذاری و هماهنگی آموزش و پرورش مناطق مرزی استان ایلام حضور یافت.
وی در این نشست گفت: مقوله کنکور و اضطراب والدین، دانش اموزان و حتی اولیای مدارس برای ورود دانش آموزان به دانشگاه نقش مهمی در عدم کارآمدی شیوه تدریس و آموزش و یادگیری در آموزش و پرورش دارد.
بطحائی اظهار داشت: مدارس کشور به محلی برای محفوظات تئوریک کتب درسی و یک آموزشگاه بزرگ علمی برای ورود دانش آموزان به دانشگاه ها تبدیل شده است.
وی یکی دیگر از دغدغه های اصلی وزارت آموزش و پرورش را حراست از زبان معیار و ملی فارسی در کنار حفظ گویش ها و لهجه های بومی و منطقه ای نقاط مختلف کشور بیان کرد و اظهار داشت: برای سال های آینده دستورالعمل هایی مناسب با گویش های هر منطقه از کشور در دست تدوین و بررسی است.
وزیر آموزش و پرورش افزود: یکی دیگر از مهمترین وظایف و دغدغه های این وزارتخانه پرداختن به معضلات و ناهنجاری های جامعه است که گروه ها و تیم های ارزیاب در سراسر کشور در زمینه بررسی معضلات و ناهنجاری های هر منطقه و اقدامات پیشگیرانه برای رفع یا کاهش آن مشکلات در حال فعالیت هستند.

*** نویدهای وزیر و آموزش و پرورش برای حوزه آموزش و پرورش استان ایلام
وی در خصوص وضعیت آموزش در ایلام نیز گفت: استان ایلام با وجود مشکلات و کمبودها در بسیاری از شاخص ها یا در سطح میانگین ملی یا گاه بالاتر و حتی در پاره ای موارد نزدیک به میانگین ملی است.
وزیر آموزش و پرورش یادآور شد: به عنوان مثال ایلام استان برتر در زمینه تراکم زدایی دانش آموزان در کلاس های درس است و در شاخص هایی چون نرخ باسوادی، جمعیت در حال تحصیل مقاطع پیش دبستانی و ابتدایی، سرانه آموزشی در سطح کشور از جایگاه بسیار مقبول و مطلوبی نسبت به دیگر استان ها برخودار است.
بطحائی افزود: 90 میلیارد ریال اعتبار برای ریشه کنی بی سوادی در سه شهرستان مرزی ایلام، مهران و دهلران در نظر گرفته شده و همچنین در سال آینده 50 درصد مدارس سنگی استان تخریب و بازسازی می شود و همچنین تکمیل پروژه های نیمه تمام طرح حیات طیبه استان ایلام در دستور کار این وزارتخانه قرار دارد.
وی با اعلام اینکه در استان ایلام 48 مدرسه از نوع کانکس وجود دارد، یادآور شد: با همکاری سپاه و نوسازی مدارس مقرر شده که این کانکس ها در سال آینده جمع آوری شده و جای آنها را مدارس استاندارد سازه ای بگیرد.
وزیر آموزش و پرورش در مورد سیستم های گرمایشی مدارس استان ایلام هم گفت: با همراهی استانداری ایلام مصوب شد که سیستم های گرمایشی از نوع بخاری نفتی جای خود را به سیستم های گرمایشی بی خطر بدهند که 50 درصد اعتبار این طرح را وزارتخانه و 50 درصد دیگر را استانداری ایلام تقبل کرده اند.

** 20 درصد کمبود نیروی مدارس ایلام از دانشگاه فرهنگیان تامین می شود
بطحایی در خصوص کمبود نیروی انسانی در مدارس استان ایلام هم اظهار داشت: 20 درصد از کمبود نیروی مدارس از محل دانشگاه فرهنگیان و دانشجویان واجد شرایط این دانشگاه بکارگیری می شوند.
وزیر آموزش و پرورش همچنین از تخصیص 60 میلیارد ریال تسهیلات به مدارس غیرانتفاعی استان ایلام خبر داد که 30 میلیارد ریال آن را استانداری ایلام و 30 میلیارد ریال دیگر را وزارت آموزش و پرورش تقبل کرده اند تا مدارس غیر انتفاعی توان جذب دانش آموزان بیشتری را داشته باشند.
نوید دیگر بطحایی برای فرهنگیان استان ایلام اهدای یک هزار ویزای رایگان سفر به عتبات عالیات فرهنگیان در ایام اربعین سال آینده است که هزینه صدور این تعداد ویزا را وزارتخانه تقبل کرده است.
پرداخت 40 میلیارد ریال اعتبار به حوزه درمان و اماکن رفاهی فرهنگیان با مشارکت استانداری، پرداخت 20 میلیارد ریال اعتبار برای حوزه پرورشی و فرهنگی و دار القران ها، ایجاد اتاق بازی و یادگیری در 50 مدرسه استان ایلام برای مقاطع اول تا سوم ابتدایی، تخصیص 400 میلیون تومان اعتبار برای تجهیز امکانات ورزشی مدارس از دیگر مصوبه های این نشست بود.

*** عزیمت به چرداول و افتتاح استخر چند منظوره
وزیر آموزش و پرورش و هیات همراه در دومین روز سفر به استان ایلام به شهرستان چرداول عزیمت کرد و در نخستین برنامه استخر چند منظوره دانش آموزی این شهرستان را افتتاح کرد.
سید محمد بطحایی در این آئین اظهار داشت: تکمیل طرح های نیمه تمام فضاهای آموزشی کشور در اولویت این وزارتخانه است.
وی تاکید کرد: تلاش خواهیم کرد در کمترین زمان ممکن این طرح ها را تکمیل و به بهره برداری برسانیم.
وی تصریح کرد: با توجه به کمبود نقدینگی کشور تکمیل استخر شهدای دانش آموزی استان ایلام یک کار بزرگ و قابل تقدیر است.
وزیر آموزش و پرورش همچنین از هنرستان کشاورزی سرابله بازدید و در جریان فعالیتها و مشکلات و خواسته های این مرکز قرار گرفت.
همچنین در حاشیه این آیین سید محمد بطحائی یک نهال نارنج را در این هنرستان کاشت.
دیدار با خانواده شهید مراد حاصلی از شهدای فرهنگی این شهرستان آخرین برنامه سفر سید محمد بطحائی و هیات همراه به این استان بود.
سفر سید محمد بطحائی و هیات همراه به استان ایلام در حالی روز پنجم اسفندماه پایان یافت که جامعه فرهنگیان و دانش آموزان این استان چشم براه تحقق وعده ها و دستاوردهای سفر دو روزه مقام عالی این وزارتخانه به استان ایلام هستند.
7171/6119
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.