عبدالمالک شنبه زاده رز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: با واگذاری این اماکن تاریخی به بخش خصوصی نگهداری، مرمت و احیای این ابنیه با سهولت بیشتری انجام می گیرد.
وی افزود: بخش خصوصی با حفظ فضای تاریخی و اصلی بنا، از این اماکن به عنوان محل های گردشگری و اقامتی کوتاه مدت برای افراد و گروه های گردشگر استفاده می کند.
شنبه زاده یادآور شد: این ابنیه از طریق مزایده عمومی به شرکت هایی که شرایط لازم را دارند به صورت بلند مدت 15 تا 20 ساله واگذار می شود.
وی گفت: این شرکت ها با نصب تاسیسات و تجهیزات رفاهی و اقامتی هم از فضاهای تاریخی نگهداری و حراست می کنند و نیز با پذیرش گردشگران به کسب درآمد برای خود می پردازند.
وی اظهار داشت: قلعه های پیرغلام و پوراشرف دره شهر، والی کهره هلیلان و کنجانچم مهران در حال حاضر تنها قلعه های واجد شرایط واگذاری هستند که با مزایده به بخش خصوصی واگذار می شود.
شنبه زاده گفت: استان ایلام دارای یک هزار و 500 اثر شناسایی شده است که این آثار در نقاط مختلف استان پراکنش دارند و اداره میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری به تنهایی قادر به حفظ و نگهداری از این آثار نیست.
وی تاکید کرد: هرچند انجمن های مردم نهاد در راستای حراست از این آثار و نیز تبیین افکار عمومی در لزوم اهمیت حراست از آثار تاریخی با این اداره کل همکاری مطلوبی دارند اما تنها راه حفظ و بقای این آثار فرهنگ سازی در بین مردم است.
وی افزود: مردم باید آگاه باشند که آثار و ابنیه به جای مانده از گذشتگان و قرون پیش میراثی گرانبها و معنوی و متعلق به همه نسل ها است که حفظ و حراست از آنها وظیفه ای عمومی است.
7172/6119
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.