به گزارش ایرنا، قاسم سلیمانی دشتکی عصر یکشنبه در نشست ستاد تسهیل و رفع موانع تولید استان ایلام با حضور معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت و مدیر عامل سازمان صنایع کوچک و شهرک های صنعتی ایران اظهار داشت: با مشکلاتی در حوزه طرح های اقتصادی از جمله تورم و افزایش قیمت مواد اولیه و هزینه ها رو به رو بودیم که تلاش کرده ایم این مشکلات را برای واحدهای صنعتی رفع کنیم.
وی با اشاره به عدم همخوانی منابع و مصارف بانک ها در استان های کوچک خواستار اختصاص منابع استان های بزرگتر و برخوردارتر به استان های کوچک تر شد و افزود: ایلام در زمینه اعطای تسهیلات به شهرک های صنعتی در شهرهای زیر 10 هزار نفر با مشکل مواجه است که قانون، اعطای این تسهیلات را به شهرهای زیر 10 هزار نفر ممنوع کرده است.
استاندار ایلام اضافه کرد: این ممنوعیت در شرایطی است که در استان ایلام بیشتر شهرها زیر 10 هزار نفر جمعیت دارند و برای ایجاد طرح ها در شهرک های صنعتی با مشکل مواجهیم و این مشکل در صورت مطرح شدن در جلسه سران قوا امکان حل آن وجود دارد.
سلیمانی دشتکی در ادامه به فعالیت بانک های خصوصی اشاره کرد و گفت: این بانک ها منابع مردم ایلام را جمع آوری و بدون کمک به تولید استان آنرا در خارج از منطقه هزینه می کنند که باید الزاماتی برای این بانک ها در نظر گرفته شود.
وی به بحث تهاتر بدهی های دولت اشاره کرد و افزود: در این خصوص اگر توجه بیشتری در بودجه سال 98 صورت گیرد و پیمانکاران نیز شامل این بحث شوند امکان فعالیت های عمرانی بیشتر مهیا و استانها می توانند بهره بیشتری در این خصوص داشته باشند.
استاندار ایلام در ادامه با اشاره به فلسفه وجودی شهرک های صنعتی ابراز داشت: دولت در بحث شهرک های صنعتی به دنبال ارائه یارانه به تولید بود بدین معنا که زیرساخت های لازم از جمله آب، برق ، گاز و دیگر زیرساخت ها را تأمین و از فعالان بخش خصوصی و واحدهای صنعتی و اقتصادی دعوت کند که در این شهرک ها فعالیت داشته تا هزینه های تولید را کاهش دهد اما در این زمینه برخی دستگاههای تخصصی کم کاری می کنند.
سلیمانی دشتکی خاطرنشان کرد: مسائل و مشکلات مالی که استانها در بودجه استانی و یا وزارتخانه ها و دستگاه های تخصصی و حتی بخش خصوصی با آن روبه رو هستند ، مشخص است و تلاش داریم با هم افزایی و همکاری نسبت به رفع مشکلات اقدام کنیم.
معاون وزیر صمت و رئیس سازمان شرکت شهرک های صنعتی و صنایع کوچک نیز در این نشست گفت: نسبت به مشکلات زیرساختی شهرک های صنعتی اشرافیت کامل داریم و در تلاشیم با توجه به محدودیت اعتبارات نیازهای استان ها را شناسایی و جمع بندی کنیم و با جا به جایی اعتبارات بتوانیم نسبت به سال گذشته اقدامات بهتری را در شهرک های صنعتی انجام دهیم.
محسن صالحی نیا در خصوص سرمایه در گردش واحدهای تولید نیز افزود: افزایش نرخ مواد اولیه و هزینه های واحدهای تولیدی اطلاعات لازم را جمع آوری کرده و این میزان تسهیلات سرمایه در گردش را برای آنها کافی نمی دانیم.
وی گفت: به افزایش حداقل 2 و نیم برابری این تسهیلات و افزایش زمان بازپرداخت آن اعتقاد داریم که در این خصوص پیگیری هایی صورت گرفته و در تلاشیم در این راستا گام های موثرتری را برداریم.
رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت ایلام نیز در این نشست گفت: بررسی 260 پرونده و تصویب 421 مصوبه از طریق تشکیل 69 جلسه اصلی و کارشناسی حاصل برگزاری منظم کار گروه تسهیل و رفع موانع تولید استان بوده است.
یاراله نصیری اظهار داشت: از ابتدای سالجاری تاکنون 38 جلسه اصلی و 31 جلسه کارشناسی و در مجموع 69 جلسه کارگروه تشکیل شده که در این جلسات 260 پرونده واحدهای صنعتی و کشاورزی بررسی شده است.
وی با بیان اینکه بیش از 52 مصوبه در خصوص تعیین تکلیف بدهی‌ها بوده، افزود: 40 مصوبه برای تامین مالی بنگاه‌ها، 14 مصوبه امور زیربنایی، 30 مصوبه در رابطه با معافیت‌ها، چهار مصوبه برای مسائل سوخت و انرژی مورد نیاز و 120 مصوبه دیگر نیز مربوط به سایر موضوعات بوده است.
رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان ایلام در ادامه بیان داشت: از 68.6 درصد مصوبات اجرایی، 28.3 درصد در حال اجرا و تنها 3.1 درصد آنها اجرا نشده اند.
وی با بیان اینکه تعداد جلسات برگزار شده طی امسال در مقایسه با سال قبل 30 درصد رشد داشته یادآور شد اشتغال 74 واحد صنعتی و کشاورزی به تعداد 261 نفر تثبیت شده و اشتغال واحد تعطیل فعال شده به تولید 441 نفر بوده همچنین 38 واحد که افزایش ظرفیت داشته اند 98 نفر نیروی جدید استخدام کرده اند.
وی ابراز داشت: با جمع بندی نهایی نتایج مصوبات کار گروه از ابتدای سالجاری تاکنون مشخص شد که بیش از 892 فرصت شغلی تثبیت، بازگشت به کار و یا به کارگیری جدید شده‌اند.
7180/6119
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.