به گزارش ایرنا، به گزارش ایرنا، همواره از نداشته های صنعتی نوشتن عادت مالوف رسانه ای و رویه مطالبه جویانه و بحق است که ایلام در ردیف استان های کمتر توسعه یافته صنعتی قرار دارد و ترمیم این کاستی نیازمند طیفی از تلاش ها از جمله مطالبه گری رسانه ای است اما قیاس اکنون و گذشته بهتر و بیشتر واقعیت را می نمایاند.
از نظرگاه؛آنانی که دهه 50 یا قبل و بعد از ان به امید اندکی درامد زندگی عشایری ساده استان ایلام را رها کرده تا کارگر واحدهای مونتاژ مرکز کشورباشند به احتمال زیاد موقعیت اکنون صنعت استان به عنوان یکی از مراکز تولید بهترین سیمان خاورمیانه ، وجود صنایع فعال یا در حال راه اندازی نفت و گاز و پتروشیمی و دهها واحد صنعتی ریز و درشت تحولی معجزه گونه برخاسته از اکسیر عدالتجویی انقلاب اسلامی تعبیرمی شود.
ایلام که تا قبل از انقلاب اسلامی فاقد فعالیت صنعتی بود برای اغاز فعالیت صنعتی تا بعد از جنگ تحمیلی باید صبر می کرد براین مبنا از میانه دهه 60 راه اندازی اولین واحدهای صنعتی و دایر شدن اولین شهرک صنعتی در منطقه جنگلی ششدار برمبنای ازمون وخطا اغاز شد و اکنون صنعت و فعالان صنعتی استان واقعبتی غیر قبل کتمان و قشر مطرح جامعه هستند.
بعد از پایان جنگ تحمیلی پایه های رشد و رونق صنعتی و اقتصادی در استان ایلام شکل گرفت و در این برهه زمانی برخی از صنایع استان در کشور و حتی در سطح بین الملل جایگاه های مطلوبی را کسب کرده اند.
از جمله این صنایع می توان به شرکت سیمان ایلام اشاره کرد که سیمان باکیفیت آن در بازارهای جهانی حرفی برای گفتن دارد و در زمره بهترین و باکیفیت ترین سیمان ها قرار دارد.
استان ایلام قبل از انقلاب و در زمان رژیم ستم شاهی پهلوی فاقد هرگونه صنعتی بود اما بعد از پیروزی انقلاب و به ویژه با اتمام جنگ هشت ساله عراق با ایران چهره استان از لحاظ صنعت تغییر کرد و صنایع خرد و کلان مختلف در استان یکی پس از دیگری شکل گرفتند.
از جمله دلایل عمده و اصلی عدم توسعه یافتگی استان ایلام در زمینه های صنعتی می توان دور بودن از مرکز، بن بست جغرافیایی، جنگ تحمیلی را برشمرد که در این امر دخیل بوده است.
البته بعد از پایان جنگ تحمیلی پایه های رشد و رونق صنعتی و اقتصادی در استان ایلام شکل گرفت و در این برهه زمانی برخی از صنایع استان در کشور و حتی در سطح بین الملل جایگاه های مطلوبی را کسب کرده اند.
از جمله این صنایع می توان به شرکت سیمان ایلام اشاره کرد که سیمان باکیفیت آن در بازارهای جهانی حرفی برای گفتن دارد و در زمره بهترین و باکیفیت ترین سیمان ها قرار دارد.
استان ایلام قبل از انقلاب و در زمان رژیم ستم شاهی پهلوی فاقد هرگونه صنعتی بود اما بعد از پیروزی انقلاب و به ویژه با اتمام جنگ هشت ساله عراق با ایران چهره استان از لحاظ صنعت تغییر کرد و صنایع خرد و کلان مختلف در استان یکی پس از دیگری شکل گرفتند.
کارخانه های تولید سیمان، شرکت پتروشیمی، پالایشگاه گاز، تولیدی های کوچک و بزرگ همه و همه بیانگر اهمیت نظام به رشد صنعتی استان ایلام و فراهم سازی بسترها برای افراد جویای شغل بوده است.
هم اکنون در استان ایلام هشت شهرک و 6 ناحیه صنعتی وجود دارد و بر اساس آمار اشتغال پروانه بهره برداری صنعتی بالغ بر 10 هزار نفر از جمعیت استان برای فعالیت در این پروژه ها ثبت اشتغال شده اند.

** مقایسه ای شاخص های عملکردی سازمان صنعت، معدن و تجارت استان ایلام از سال 57 تا کنون
در حوزه صنعت تا سال 57 هیچ واحد صنعتی در استان ایلام به بهره برداری نرسیده بود اما اکنون تعداد 534 واحد صنعتی در استان با اعتبار ( 31126953 میلیون ریال) و اشتغال زایی 9 هزار و 988 نفر در استان فعال است.
در بخش معدن هم تعداد پروانه بهره برداری، گواهی کشف و تعداد پروانه اکتشاف در قبل از انقلاب صفر بود اما اکنون 142 فقره پروانه بهره برداری، 137 فقره گواهی کشف و تعداد پروانه اکتشاف 297 فقره صادر شده است.
در زمینه تجارت هم تعداد واحدصنفی دارای پروانه، اتحادیه صنفی واتاق اصناف وجود نداشته اما بعد از پیروزی نظام واحدصنفی دارای پروانه 25 هزار و 885 فقره،اتحادیه صنفی
112 و هشت مورد بوده است.

** دستاوردهای حوزه صنعت
احداث کارخانه هایی مختلفی چون سیمان ایلام با تولید باکیفیت‌ترین سیمان ایران، زرجین بافت (محصول :پارچه جین وکتان)، شرکت پویا نخ (محصول : نخ فیلامنتی)، کارخانجات در زمینه صنایع غذایی مانند کارخانجات آرد و بیسکویت سازی و کنسرو و شیرینی‌جات، پالایشگاه گاز ایلام، مجتمع پتروشیمی ایلام، سازه های فلزیHSS شرکت فولاد گستر آتنا
سیم داخل تایر خودرو شرکت ماداکتو استیل کرد دره شهر از مهمترین دستاورهای صنعتی استان ایلام در 40 سال گذشته تاکنون است.
در مجموع 532 واحد صنعتی با حجم سرمایه گذاری بالغ بر 31 هزار میلیارد ریال و اشتغال 9 هزار و927 نفر در استان ایلام ثبت شده است.

** دستاوردهای حوزه معدن
انجام طرح های مطالعاتی در زمینه شناخت و معرفی پتانسیل های معدنی به تعداد 23 مورد، انجام پهنه بندی محدوده های معدنی جهت معرفی مناطق امید بخش به مساحت km2360 و صدور پروانه بهره برداری جمعاً با 172 معدن از فعالیت های استان ایلام در حوزه معدن است.
کشف حدود یک میلیارد تن ذخیره قطعی معدنی در سطح استان ایلام از دستاوردهای استان در زمینه معدن و استخراج کانی های معدنی است.

** دستاوردهای حوزه تجارت
ایجاد و راه اندازی اتاق بازرگانی ، صنایع و معادن و کشاورزی استان ایلام، تصویب و بازگشایی مرز تجاری و بین المللی مهران، ایجاد منطقه ویژه اقتصادی و احداث گمرک استان در مرز مهران، احداث بازارچه مرزی و ایجاد و راه اندازی پایانه صادراتی صدف در مرزمهران از شاخص ترین تحول های انقلاب در زمینه تجارت خارجی بوده که در استان ایلام شکل گرفته است.
احداث پروژه سایت محل دائمی نمایشگاه بین المللی استان ایلام، تصویب ایجاد تعداد دو بازارچه مرزی چنگوله و چیلات، اعزام و پذیرش هیات های تجاری و بازاریابی و برگزاری نمایشگاه های تخصصی داخلی و خارجی چهره تجارت داخلی و خارجی ایلام را متحول کرد.

** سایر اقدامات مهم و شاخص
ارتقاء تکنولوژی و حمایت از واحدهای تولیدی در راستای افزایش رقابت پذیری، حمایت و گسترش از تولیدات با ارزش افزوده و فن آوری بالا، جذب و جلب سرمایه گذاری داخلی و خارجی برای سرمایه گذاری خارجی و توسعه اقتصادی استان ایلام، حمایت از تشکل های بخش خصوصی و تعاونی در راستای حمایت از تولید و تولید کنندگان و مشارکت در انجام برخی از فعالیت های تصدی گری و افزایش توان رقابت پذیری بخش صنعت استان ایلام از اقدام های شاخص صنعتی استان ایلام در چهار دهه گذشته تاکنون بوده است.
برگزاری دوره های آموزشی در جهت توسعه و حمایت از واحدهای تولیدی، توسعه و اجرای برنامه های محیط زیست در زمینه حفظ و گسترش مسائل زیست محیطی در توسعه صنعتی، ایجاد و ارتقاء مجتمع های تخصصی (شهرک های صنعتی،مجتمع ها،خدمات کسب و کار و ...)، افزایش سهم ارزش افزوده بخش ازتولیدناخالص داخلی استان ایلام،
افزایش سهم ارزش افزوده صنعتی استان درارزش افزوده صنعتی کشور و ارتقای بهره‌ وری دربخش صنعت در ایلام قابل ذکر و توجه است.
افزایش سهم صادرات صنعتی استان ایلام درصادرات صنعتی کشور، استفاده ازسرمایه‌گذاری خارجی در توسعه بخش، توسعه اشتغال و تلاش در جهت دستیابی به رشد پایدار،
ایجاد زیرساخت‌های لازم جهت رشد و توسعه صنعتی استان، ایجاد، توسعه و تکمیل بازار سرمایه در استان، صدور جواز تاسیس از طریق شبکه رایانه‌ای مربوطه نیز در تغییر چهره صنعتی استان تاثیرگذار بود.
برنامه‌ ریزی ویژه برای طرح های ایجادی، نیمه تمام و تسهیلات سرمایه درگردش برای واحدهای صنعتی، معدنی و تجاری که به تایید ستاد وزارتخانه رسیده باشد، تعیین تکلیف طرح های نیمه تمام فاقد توجیه اقتصادی (ازقبیل تغییرکاربری،ابطال مجوز و...)، همکاری با شرکت شهرک‌های صنعتی استان در جهت گسترش تشکیل خوشه‌های صنعتی، ارتقاء نسبت های سرمایه گذاری در صنایع پیشرفته و نوین به کل سرمایه گذاری صنعتی و معدنی تاثیرگذاری چشمگیری در ایلام داشت.
از ابتدای انقلاب تاکنون در استان ایلام انجام مواردی چون تشویق طرح های بازسازی و نوسازی ماشین آلات و ارتقاء تکنولوژی، ایجاد واحدهای فرآوری مواد خام معدنی و تکمیل زنجیره ارزش آنها، فراهم کردن شرایط لازم برای تاسیس واحدهای جدید و یا افزایش تولید واحدهای موجود در مجاورت مناطق آزاد با جهت گیری صادرات مجدد چهره تجاری و صنعتی استان را دگرگون کرد.
زمینه سازی برای هدایت سرمایه گذاران به سمت مناطق ویژه اقتصادی استان و ترتیب دادن بازدید هیات های خارجی از مناطق ویژه و شناسایی و معرفی طرح های مناسب جهت استفاده از منابع فاینانس خارجی با اولویت صادرات و اقدامات لازم در واحدهای تولیدی جهت کاهش آلودگی های زیست محیطی مانندکاهش الودگی هوا و فاضلاب ناشی از فعالیت های تولیدی نیز در حوزه تولید، صنعت و مراودات تجاری انجام گرفته است.

** اهم طرح‌های مهم در حال
طرح توسعه شرکت پتروشیمی ایلام (محصول : اتیلن وپروپیلن وسایرمحصولات جانبی )، شرکت سیمان دهلران (محصول : سیمان خاکستری)، شرکت فولادزاگرس ایوان، (محصول :شمش فولادی)، طرح توسعه شرکت کوشاب غرب (محصول : ماء الشعیرونوشابه انرژی زا)، شرکت توسعه صنایع پایین دستی پترو ایرانیان (محصول: پلی پروپیلن)
شرکت پتروشیمی دهلران (محصول : پلی اتیلن وپروپیلن ) از مهمترین پروژه های در دست تکمیل استان ایلام است.
تکمیل دیگر طرح های تولیدی و صنعتی چون شرکت پتروشیمی مهران(پتروسامان زاگرس) (محصول: پروپیلن،HDPE...)، شرکت تولیدی قند مروارید خلیج فارس(محصول: شکر تصفیه شده از چغندر قند و شکر خام)، شرکت شایسته تندیس ژیوان(محصول : انواع سرم و الکترولیت مصرف انسانی و ...)، شرکت غشاکستر دالاهو (ممبران/ فیلتر تصفیه) چهره استان در حوزه تولید و صنعت و نیز اشتغال زایی را متحول می کند.
به گزارش ایرنا، نظام شکوهمند انقلاب اسلامی پس از پیروزی در همه زمینه ها و بخش ها حتی در دورترین نقاط محروم سعی داشته است با وجود مشکلاتی چون تحریم، فشارهای اقتصادی داخلی و خارجی، کمبود منابع اعتباری، شرایط جغرافیایی و ... چهره صنعتی و تجاری استان ایلام را تغییر دهد.
7172/6034
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.