به گزارش ایرنا، سینما قدس ایلام که دهه 80 با بی رونقی گسترده ای مواجه شده بود بعد از 48 سال فعالیت در نهایت توسط مالک آن تخریب و این اقدام با واکنش بسیاری از کارشناسان و اهالی رسانه مواجه شد.
با توجه به اینکه این مکان توسط بخش خصوصی اداره می شد، قرار بود به مجتمع 11 طبقه تجاری، فرهنگی و خدماتی تبدیل و در طراحی جدید فضای سینما در آن دیده شود ولی چندی بعد این مکان در اقدامی ناباورانه به پارکینگ خودرو تبدیل و همچنان به عنوان مکانی برای خدمات دهی به شهروندان ایلامی مورد استفاده قرار می گیرد.
پس از تخریب تنها سینمای شهر ایلام و به منظور رفع نیاز مردم سالن کوچک آمفی تاتر مجتمع فرهنگی، هنری ارشاد اسلامی تجهیز و با عنوان سینما فرهنگ فعالیت خود را آغاز کرد که در این فضا فیلم های روز سینمای ایران برای عموم اکران می شود ولی به دلیل کوچک بودن پاسخگوی نیاز شهروندان ایلامی نیست.
اما آنچه مردم را قانع نکرده عدم تحقق وعده مسئولان بود که نه تنها مکان قبلی سینما قدس ایلام با گذشت پنج سال از تخریب به مجتمع تجاری و هنری تبدیل نشد بلکه همچنان به عنوان پارکینک خودرو شهروندان فعالیت می کند.
اما آنچه شهردار ایلام در گفت وگو با خبرنگار ایرنا عنوان می کند بیانگر تحولی گسترده در وضعیت ایلام و پایان رویای تلخ نداشتن سینما در ایلام را نوید می دهد.
شهردار ایلام از تلاش برای ساخت سینما در سه نقطه شهر ایلام خبر داد که بر اساس برنامه ریزی های انجام گرفته پیش بینی می شود شهر ایلام تا 2 سال آینده با سه برنامه مختلف در حوزه فرهنگی، سینمایی در سه نقطه مرکز، غرب و شرق صاحب سالن های مختلف سینمایی شود.

*** احداث نخستین مرکز تجاری و فرهنگی ایلام در زمین سینما قدس سابق
طالب صادقیان در این خصوص گفت: پس از تخریب سینما قدس سابق ایلام این مکان همچنان به عنوان پارکینگ مورد استفاده قرار گرفته که در این زمینه پیگیری های خوبی انجام شده است.
وی افزود: زمین این مکان به بخش خصوصی تعلق دارد و با توجه به اینکه بعد از تخریب سینما به پارکینگ تغییر کاربری داده بود مدتی توسط شهرداری این مکان پلمپ شد.
وی ادامه داد: با توجه به اینکه تقاضای مالک این بود که از ظرفیت ملک خود استفاده لازم را داشته باشد ساخت مرکز تجاری و فرهنگی در این مکان در جلسه کمیسیون ماده پنج ارائه و مورد موافقت اعضا قرار گرفت.
به گفته شهردار ایلام، این مرکز قرار است در طراحی جدید در پنج طبقه شامل چهار طیقه تجاری و یک طبقه فضای سینما و 2 طبقه منفی به عنوان پارکینگ احداث شود.
وی گفت: برای ساخت سینما در این مجموعه از مالک آن تعهد محضری گرفته شده و اکنون مالک آن در حال انجام مراحل تهیه نقشه و دریافت مجوز پروانه کار است که پیش بینی می شود تا پایان سال محقق شود.
صادقیان با ذکر اینکه شهرداری برای تسریع در روند ساخت این مجموعه حمایت لازم را برای صدور بموقع پروانه کار خواهد داشت افزود: چنانچه از ابتدای سال آینده عملیات اجرایی این مرکز آغاز شود با توجه به اینکه در مرکز شهر قرار داشته و ساخت و ساز آن با مشکلات ترافیکی مواجه است پیش بینی می شود در مدت 2 سال عملیات اجرایی آن بطول انجامد.

*** ساخت چهار سالن سینمای امید در ایلام
صادقیان به اقدام دیگر شهرداری ایلام برای توسعه فضای سینما اشاره کرد و گفت: در سفر شهریورماه امسال وزیر ارشاد طرح ساخت سینمای امید برای بار اول در کشور و بصورت پایلوت در ایلام مطرح شد.
وی ادامه داد: برای احداث این مجموعه نیز زمینی در محله جانبازان شهر ایلام از سوی شهرداری اهدا و مورد موافقت قرار گرفت تا در قالب مجموعه ای چهار سالن سینمای امید (سینمای کوچک) در این مکان احداث شود.
وی اظهار کرد: در این زمین به گسترده یک هزار متر مربع و بر اساس تفاهم نامه منعقده بین شهرداری و وزارت ارشاد
چهار سالن سینما با ظرفیت 55 نفر، 85 نفر، 115 نفر و 150 نفره احداث می شود.
به گفته شهردار ایلام، همچنین محیط پیرامون این سینما که با مالکیت شهرداری ایلام خواهد بود نیز به عنوان پارک برای استفاده بهتر مردم احداث خواهد شد.
صادقیان اظهار کرد: برای ساخت این مجموعه هفت میلیارد ریال از سوی سازمان سینمایی کشور اختصاص و همچنین 14میلیارد ریال نیز از سوی معاونت فرهنگی سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور تقبل شده است.
به گفته وی، فاز طراحی معماری و سازه این طرح به پایان رسیده و چنانچه دهه فجر کلنگ زنی شود با توجه به اینکه نوع سازه آن سبک است پیش بینی می شود نیمه نخست سال آینده مورد بهره برداری قرار گیرد.
به گفته شهردار ایلام، در این سالن ها بصورت همزمان چهار فیلم سینمایی که در پایتخت کشور اکران می شوند، نمایش داده خواهند شد.
به گفته وی، علاوه بر اعتباری که برای این طرح پیش بینی شده چنانچه مازاد بر آن مبلغی مورد نیاز باشد، شهرداری حمایت مالی لازم را خواهد داشت.

*** ایجاد مجتمع فرهنگی در خیابان بعثت شهر ایلام
وی به سومین طرح شهرداری برای ساخت سینما در ایلام اشاره کرد و گفت: همچنین زمینی در خیابان بعثت شهر ایلام در اختیار ارشاد قرار گرفته تا 45درصد این فضا به مجتمع فرهنگی تبدیل شود.
شهردار ایلام اظهار کرد: این مجتمع نیز در چهار طبقه با 12 هزار متر احداث و با اعتباری که از سوی وزارت ارشاد اختصاص یافته پروانه فعالیت آن صادر شده است.
به گفته صادقیان، در این مجتمع نیز ایجاد سالن سینما پیش بینی شده که امیدواریم با تزریق اعتبار عملیات اجرایی آن در آینده نزدیک آغاز شود.
به گفته وی، در صورت تحقق پیش بینی های انجام گرفته ایلام تا 2 سال آینده نه تنها صاحب سینما شده بلکه با تقسیم بندی این مکان فرهنگی در سه نقطه مختلف شهر ایلام دسترسی مردم به این فضا با سهولت بیشتری انجام خواهد گرفت.
7171/6119
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.