به گزارش ایرنا، سرهنگ امیرغلام علیان روز یکشنبه در نشست هم اندیشی با سران و بزرگان ایل خزل با موضوع برگزاری یادواره عملیات فتح میمک اظهار داشت: دفاع مقدس در واقع هویت و رکن محوری حفاظت و حراست از مرزهای این آب و خاک است که نسل های آینده باید به عنوان یک ضرورت با این بخش از هویت ایرانی اسلامی آشنایی و اشراف و انس بیشتر یابند.
وی افزود: افراد زیادی با ایثار و از خودگذشتگی با حضور در جبهه های جنگ سند افتخار ایران اسلامی شدند که باید نسل های آینده با این قهرمانان و گذشته این سرزمین آشنا باشند.
وی افزود: یکی از راه های موثر در ماندگاری دفاع مقدس برگزاری یادواره هایی است که در سالروز وقوع عملیات های مختلف در مناطق درگیر در جنگ برگزار می شود که یکی از شاخص ترین عملیات ها فتح میمک است.
غلام علیان یادآور شد: با توجه به اهمیت عملیات ضربت ذوالفقار که توسط ارتش جمهوری اسلامی و رزمندگانی از طوایف مختلف ایل خزل سال 59 به وقوع پیوست باید این یادواره با شکوه و کیفیت بیشتری نسبت به سال های گذشته برگزار شود.
وی تاکید کرد: عملیات میمک در واقع به نوعی برند استان ایلام در دفاع مقدس است چرا که این عملیات با حضور خودجوش عشایر ایل خزل و همرزمی آنها با ارتش جمهوری اسلامی به عنوان اولین پیرزی کشور در جنگ تحمیلی صورت گرفت.
وی گفت: امسال برای دومین بار برگزاری یادواره فتح میمک بر عهده ارتش است که با مشارکت برخی دستگاه های اجرایی چون فرمانداری و طوایف ایل خزل در محله منطقه عمومی میمک برگزار می شود.
فرمانده تیپ 181 زرهی نظامی غرب کشور اذعان داشت: باید فیلم سازان در ساخت یک فیلم واقع گرایانه با محوریت عملیات میمک اهتمام داشته باشند هرچند سال گذشته یک فیلم با این موضوع ساخته شد اما بازهم ابعاد ناگفته این عملیات می تواند سوژه های جالبی برای فیلم سازان باشد.
وی با بیان اینکه بر اساس مستندات به جای مانده از فتح میمک این عملیات با همکاری ارتش و ایل خزل دی ماه 59 انجام گرفته بایستی در تقویم شفاهی و کتبی ساختار این عملیات به نام این دو طرف ثبت شود.
وی فتح میمک را افتخاری بی بدیل برای ارتش و ایل خزل برشمرد و تاکید کرد: این منطقه در زمان جنگ تحمیلی بعد از اروند رود از لحاظ نظامی و جغرافیایی راهبردی ترین اماکن برای تسلط کشور عراق بر ایران بود که با همت رزمندگان ایرانی در طرح های نظامی خود ناکام ماند.
غلام علیان افزود: اهمیت عملیات ضربت ذوالفقار به اندازه ای مهم است که باید در سطح ملی به آن پرداخته شود و عموم مردم ایران با این عملیات و ابعاد نشناخته و اهمیت آن در طول تاریخ دفاع مقدس آشنا شوند.

** ضرورت ثبت فتح میمک در تقویم ملی
نماینده ارتش جمهوری اسلامی در استان ایلام نیز در این نشست بر تلاش ضروری برای ثبت فتح میمک در تقویم ملی دفاع مقدس تاکید کرد و گفت: فتح میمک آغاز سلسله پیروزی های رزمندگان ایرانی در دفاع مقدس بود و شکست صدام در این عملیات نتیجه کلی جنگ و ابهت پوشالی وی و همپیمانانش را در هم شکست.
سروان بهزاد نعمتی افزود: هرچند عملیات فتح میمک از لحاظ ساختار و شیوه اجرا بسیار مهم است اما متاسفانه این پیروزی ارزشمند و این عملیات مغفول مانده و آنچنان که باید به آن پرداخته نشده است.
وی اظهار داشت: از نیازهای مهم یادواره میمک این است که این عملیات در تقویم ملی با همت مسئولان ارشد استان و پیگیری های آنها ثبت شود و در محل یادواره نیز زیرساخت های لازم از جمله احداث مسجد یا سالن سرپوشیده فراهم شود که رایزنی های لازم با بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش های دفاع مقدس در این زمینه انجام گرفته است.
وی گفت: بهتر است رزمندگان نظامی ارتش و ایل خزل که در این عملیات حضور داشتند خاطرات شفاهی خود را در قالب کتاب های منتشر کنند تا همگان بر اهمیت کار آنها واقف شوند.
به گزارش ایرنا، در این نشست سران ایل خزل نیز به بیان دیدگاه، دغدغه و خواسته های خود پرداختند.
عملیات ضربت ذولفقار دی ماه 59 بعد از سه ماه تصرف ارتفاعات میمک از سوی رژیم بعث عراق بازپس گیری شد.
یادواره فتح میمک روز پنجشنبه هفته جاری در منطقه عمومی میمک با حضور امیردربندی از فرمانده هان دفاع مقدس و اعضای حاضر در عملیات ضربت ذوالفقار و مسئولان و مردم استان ایلام برگزار می شود.
عملیات ضربت ذوالفقار با هدف فتح ارتفاعات میمک در محدوده زمانی: 1359/10/19تا 1359/11/20
در محور میمک و تنگه بینا در منطقه عمومی ایلام با تلاش مشترک ارتش و سپاه پاسداران و ژاندارمری و بسیج عشایر انجام شد.
شرح عملیات:
بازپس‌گیری میمک به عنوان اولین عملیات مهم و نسبتاً گسترده نیروهای مسلم و مسلح ایران در مقابل عراق به فرماندهی ارتش و با شرکت دلاورمردان تیپ 1 لشگر 81 زرهی و هوانیروز ارتش ،رزمندگان سپاه ایلام و بسیج عشایری در تاریخ 1359/10/19آغاز شد. 4
گردان از سپاه و 4 گردان از ارتش در اولین ساعات بامداد روز 19 دیماه با اعلام کلمه‌ی رمز یا الله از سرنی به منظور آزادسازی ارتفاعات میمک وارد عمل شدند.
پس از چند روز نبرد توانستند قله‌های اصلی آن را آزاد سازند دولت بغداد بلافاصله پس از این شکست تشکیل جلسه داد و برای جبران موقعیت ازدست رفته با توانی بیشتر و هجومی شدیدتر وارد عمل شد.
لیکن مقاومت رزمندگان پدافند کننده، خصوصاً عملکرد تحسین برانگیز هوانیزوز با کمک شهیدان شیرودی و کشوری موجب شد تلاش نیروهای دشمن به شکست بی انجامد .
نهایتاً آتش جنگ افزارهای ارتش بعث برای بازپس گیری میمک در تاریخ 1359/11/20فروکش کرد و آزادی ارتفاعات محکم کله‌قندی و قله های 620 و 625 و 540 میمک تثبیت و200 کیلومتر از سرزمین‌های اشغالی آزاد شد.
7172/6034
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.