دکتر راضی ناصری فر روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: نتایج میانگین سن ازدواج بر اساس داده های ثبتی، نشان می دهد که میانگین سن ازدواج برای مردان 29،8 سال و برای زنان 26،1 سال است.
وی افزود: میانگین سن ازدواج در مناطق شهری استان 29،8 سال برای مردان و 26 سال برای زنان است درحالیکه سن ازدواج در مناطق روستایی برای مردان 29،7 سال و برای زنان 26،4 سال در سرشماری سال 1395 ثبت شده است.
ناصری فر یادآور شد: ازدواج و طلاق یکی از مهم ترین آمارها در کنار وقایع حیاتی دیگر چون تولد و مرگ و میر هستند که از جنبه ها و ابعاد گوناگون شایسته بررسی و مطالعه است.
وی تاکید کرد: در کشورمان که به لحاظ ساختار سنی، بخش اعظم جمعیت آن را جوانان و نوجوانان تشکیل می دهد مطالعه این امر اهمیت زیاد به خصوص از نظر سیاستگذاری و برنامه ریزی دارد، زیرا نابسامانی های موجود در این بخش می تواند پیامدهای ناخواسته فرهنگی و اجتماعی ناگواری در سطح فردی واجتماعی بدنبال داشته باشد.
دکتر ناصری فر با بیان اینکه آثار ازدواج و طلاق بیش از آنکه در فرد قابل ملاحظه باشد، در سطح کلان اجتماع قابل مشاهده است، گفت: از سال 90 تا 93 ازدواج روند رو به افزایش و از سال 93 تا 95 روند کاهشی داشته که به دلیل تغییر ساختار سنی جمعیت و کاهش گروه سنی در شرف ازدواج و جابجایی میانه سنی گروه جوانان از گروه سنی 20 تا 24 سال به گروه سنی 25 تا 29 رسیده است.
وی یادآور شد: تعداد طلاق های ثبت شده در سال های مورد بررسی، روند صعودی داشته بطوریکه نسبت ازدواج به طلاق از سال 90 تا سال 96 به ترتیب از 13،9 به 5،9 به شدت کاهش داشته که این نسبت در مناطق شهری از 3/13 به 3/5 و در مناطق روستایی از 12/15 به 4/11 است.
ناصری فر تاکید کرد: یکی از مهم ترین شاخص های تحلیل وضعیت ازدواج و نشان دهنده سیمای کلی وضع ازدواج در جامعه میانگین سن ازدواج است که در جوامع مختلف و در سطح بین المللی هم زمان با توسعه جامعه، میانگین سن ازدواج نیز افزایش می یابد و هم زمان با این افزایش فاصله سنی میانگین سن ازدواج بین مردان و زنان نیز کاهش می یابد.
به گفته معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی ایلام میانگین سن ازدواج متاثر از سطح توسعه اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی جامعه است و جوامع دارای سطح توسعه متفاوت دارای میانگین سن ازدواج متفاوتی نیز هستند.
7180/6119
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.