به گزارش ایرنا، ایلام یکی از استان های برخوردار از نظر منابع غنی نفت و گاز کشور است که با وجود تعدد آمار دستکم در حوزه نفت با 6 درصد منابع نفتی کشور در جایگاه سوم و در حوزه گاز با 11 درصد منابع گازی رتبه دوم کشور را دارد.
این استان با دارا بودن یک تریلیون مترمکعب ذخائر شناخته شده گاز، استعدادها، ظرفیت ها و قابلیت های بی نظیری دارد به طوریکه بهره برداری از این منابع عظیم خدادادی علاوه بر عواید اقتصادی زیاد برای استان باید همراه با ایجاد اشتغال و رفع بیکاری جوانان منطقه شود.
ایلام همچنین دارای بیش از 17 میلیارد بشکه ذخائر نفتی است و با توجه به این میزان ذخائر باید مقدمات ساخت پالایشگاه در این استان فراهم تا تولیدات نفتی در همین استان پالایش و عرضه شود که این امر منجر به اشتغال افراد بیکار خواهد شد.

**واحدهای به بهره برداری رسیده نفتی در ایلام
واحد بهره برداری چشمه خوش واقع در 52 کیلومتری شهرستان دهلران از توابع استان ایلام است که با ظرفیت اسمی 55 هزار بشکه در روز نفت تولیدی میادین چشمه خوش، پایدار، پایدار غرب و دالپری را فرآورش و به وسیله یک خط لوله 18 اینچ به طول 153 کیلومتر به واحد بهره برداری شماره 3 اهواز و تلمبه خانه شهید چمران ارسال می کند.
نفت ارسالی واحد چشمه خوش در نهایت به منظور تأمین خوراک پالایشگاه ها و یا صادرات از طریق پایانه نفتی به جزیره خارک ارسال می شود.
همچنین واحد نمک زدایی چشمه خوش سال 1385 با ظرفیت اسمی 75 هزار بشکه راه اندازی شده است و ‌خوراک واحد نمک زدایی چشمه خوش از نفت نمکی میادین دهلران، دانان، پایدار غرب و سایر چاه های نمکی تأمین می شود.

** گاز ایلام
مرکز بهره برداری تنگ بیجار و کمانکوه در فاصله 70 کیلومتری شهرستان ایلام قرار دارد.
فاز اول این مرکز سال 1386 به بهره برداری رسیده و دارای ظرفیت فعلی فرآورشی هفت میلیون متر مکعب گاز در روز است.
گاز مرکز بهره برداری تنگ بیجار پس از فرآورش، به پالایشگاه گاز ایلام ارسال و همچنین میعانات گازی نیز توسط یک خط لوله 6 اینچ به پالایشگاه ایلام منتقل می شود.
در استان ایلام ایجاد پالایشگاه‌های گازی و پالایشگاه‌های نفتی و در کنار آن صنایع پتروشیمی و در مراحل بعد صنایع پایین دستی این صنعت باید مد نظر قرار گیرد تا هم زمینه ایجاد ارزش افزوده در اقتصاد ملی و هم سطح اشتغال و درآمد و رفاه اقتصادی و توسعه عدالت اجتماعی در این استان محروم تقویت شود.

** میدان های نفتی مشترک
- میدان نفتی آذر و چنگوله
طرح توسعه میادین نفتی آذر و چنگوله که منطقه مرزی مهران قرار داد از مهم ترین طرح های در دست اقدام وزارت نفت است.
در مرحله اول بهره برداری 36 ماهه، 30 هزار بشکه و در مراحل بعدی 65 هزار بشکه از میادین آذر تولید خواهد شد که در مجموع با احتساب میدان نفتی چنگوله از هر 2 میدان 130 هزار بشکه نفت خام تولید و از طریق خط لوله به دهلران انتقال می یابد.
کل ذخائر نفتی میدان آذر 2.5 میلیارد بشکه و میدان نفتی چنگوله 3.5 میلیارد بشکه نفت بوده و برای اجرای طرح توسعه میدان های نفتی آذر و چنگوله 2 میلیارد دلار اعتبار اختصاص یافته است.
میدان های نفتی آذر و چنگوله با 22 هزار هکتار وسعت در 20 کیلومتری جنوب شرقی مهران واقع شده است.
تمچه در این میان باعث شده مردم استان ایلام با توجه به ظرفیت های موجود نتوانند بهره مناسبی از این توانایی ها ببرند کمبود نیروی آموزش دیده بومی در حوزه های نفت و گاز است.
این مسائل مختلف باعث شده مردم این استان سطح درآمدی بسیار پایینی داشته باشند و برای اشتغال به استان های کلان کشور مهاجرت کنند.

** مهارت آموزی و تربیت نیروهای متخصص حوزه نفت و گاز
رییس دانشگاه ایلام می گوید: ذخائر نفت و گاز در استان ایلام می تواند یک فرصت برای توسعه اقتصادی و ایجاد اشتغال پایدار باشد و گره بزرگی از مشکل بیکاران استان بگشاید به شرط آنکه نیروی متخصص و ماهر تربیت و در اولویت اشتغال صنعت نفت و گاز باشند.
محمد علی اکبری اظهار داشت: شوربختانه اکنون تهدید این موهبت الهی بر فرصتش در استان غلبه کرده زیرا در چند سال اخیر که توسعه میادین نفتی و بهره برداری آنها محقق شده هیچ کس از افزایش درآمد استان سخنی نمی گوید، بحث تخریب محیط زیست و منابع طبیعی و مخاطرات زیست محیطی و نگرانی و مشاجره و درگیری مسائل کارگری و مطالبه مردم برای جذب نیرو بومی که به حق است بیشتر به چشم می خورد.
وی ادامه داد: جلسات متعدد بخشداری و فرمانداری و حتی دفاتر امام جمعه ها بیشتر بحث اشتغال در شرکت های نفتی است و کمتر به اصل موضوع که توسعه و بهره برداری از این موهبت الهی است، توجه می شود.
وی افزود: نفت و گاز و پتروشیمی حتی اگر بیشترین و بهترین در دنیا باشد مادامی که این شایعات و اعتراضات وجود دارد زیاد اقناع کننده نیست.
علی اکبری گفت: اکنون همه مردم استان به این شرکت های نفتی به عنوان کانون اشتغال می نگرند و خواهان ایجاد اشتغال فرزندان خود در این شرکت ها هستند.
وی ادامه داد: البته باید توجه داشت که این شرکت ها نیازمند بکارگیری نیروی متخصص و ماهر در حوزه خود هستند تا بتوانند با کارآمدی بهتری بهترین راندمان را داشته باشند و این امر مستلزم تربیت نیروی کار ماهر و تخصصی است.
وی تاکید کرد: دانشگاه ایلام دارای دانشکده کشاورزی و نفت است و به صورت تخصصی می تواند نیروی ماهر در زمینه نفت و گاز تربیت کند زیرا اکنون در مرکز استان 2 رشته فنی و مهندسی و نفت و گاز وجود دارد.

** شرکت های نفت و گاز جذب نیروی بومی متخصص را در اولویت قرار دهند
معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استاندار ایلام نیز گفت: وجود منابع غنی نفت و گاز یک موهبت الهی به مردم استان است که در کنار سایر ظرفیت ها می توان از آن در راستای توسعه اقتصادی، معیشت و اشتغال پایدار مردم بهره برد.
ایوب درویشی اظهار کرد: متاسفانه شرکت های نفتی بیشتر نیروهای تخصصی و ماهر خود را از خارج استان جذب می کنند و دلیل اصلی خود را عدم وجود نیروی ماهر و متخصص در این حوزه اعلام می کنند.
وی ادامه داد: بر اساس بررسی های انجام شده حتی شرکت های نفتی از وجود دانشکده نفت و گاز در استان مطلع نیستند که این امر موجب می شود نتوانند نیازمندی های خود را از نظر نیرو در این استان تامین کنند.
معاون استاندار ایلام تاکید کرد: با وجود این ظرفیت ها باید از شرکت های نفتی بخواهیم که نیروهای ماهر مورد نیاز خود را اعلام کنند تا در مراکز دانشگاهی جوانان با ادامه تحصیل در این رشته های تخصصی بتوانند از ظرفیت خود در بحث اشتغال نفت و گاز برخوردار شوند.
وی از شرکت های نفتی خواست طرح های جانبی که در حاشیه طرح های بزرگ برگزار می شوند شناسایی و از نظر جذب نیرو به مسئولان استان اعلام نیاز شوند.
وی همچنین از فرمانداران همه شهرستان ها خواست که کمیته جذب نیرو را فعال کنند و با اولویت بندی نیروی ماهر و متخصص در رشته نفت و گاز از ظرفیت نیروهای بومی بیشتر در شرکت های نفتی استفاده شود.

** رابطه جای ضابطه را در جذب نیروهای حوزه نفت و گاز گرفته است
مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی ایلام نیز گفت: توسعه صنعت نفت و گاز و پتروشیمی یک موقعیت بسیار مغتنم در استان است.
شکرالله شیرخانی اظهار داشت: هرچه صنعت در استان رشد می کند ولی به خاطر دخالت برخی افراد ذی نفوذ همواره افراد خاصی به عنوان نیروی کار استخدام می شوند و افراد بیکار به خاطر نداشتن حامی و حمایت از سوی افراد توانمند این موقعیت اشتغال از آنها سلب می شود.
وی با انتقاد از استخدام حدود 70 درصد نیروی ان جی ال از افراد غیر بومی گفت: بکارگیری نیروی کار غیر بومی موجب تضییع حقوق شهروندان ایلامی شده است.
وی ادامه داد: فرآیند جذب نیرو اگر از سوی دفاتر کاریابی که زیر نظر اداره کار مجوز دریافت کرده اند صورت گیرد عادلانه تر است تا اینکه با رابطه و سفارش یک نفر جذب کار شود.
شیرخانی تاکید کرد: امیدواریم که تدابیری اندیشیده شود تا افراد بیکار به صورت عادلانه بر اساس مهارت و تخصصشان جذب کار شوند و این مسائل و سفارش کردن از بین برود.
وی همچنین از جوانان خواست که با مهارت آموزی و تخصص کردن مهارت خود فرصت اشتغال را برای خود فراهم کنند.

** 46 درصد نیروهای ان جی ال دهلران بومی هستند
مدیر منابع انسانی دفتر مرکزی شرکت ان جی ال 3100 دهلران از اشتغال 786 نفر نیروی بومی معادل 46 درصد نیروهای این پروژه در این شرکت خبر داد.
مهدی ملکیان گفت: از یک هزار و 719 نفر نیروی شاغل در این پروژه 786 نفر یعنی 46 درصد آنها بر اساس کد ملی و سکونت بومی هستند.
وی با اشاره به عدم ظرفیت برای نیروهای متخصص افزود: این کار مستلزم آموزش و هزینه های زیاد است ولی در خصوص بکارگیری نیروهای غیرمتخصص مشکلی وجود ندارد.
مدیر منابع انسانی دفتر مرکزی شرکت ان جی ال 3100 دهلران یادآور شد: 54 درصد نیروهای شاغل در ان جی ال دهلران غیربومی هستند که بیشتر آنها نیز نیروهای متخصص هستند.
فرماندار دهلران تاکید کرد: نیاز است در بکارگیری نیروهای بومی لیست تخصص های مورد نیاز به اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی شهرستان جهت تامین ارائه و ساز و کار لازم برای این مهم تعریف شود.
سید حسینعلی موسوی از مسئولان ان جی ال خواست به دغدغه های مردم شهرستان و پیگیری مسئولان و نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی در خصوص بکارگیری نیروهای بومی و اقدام در این راستا دقت نظر داشته باشند.
گفتنی است قرار است بزودی و از طریق آزمون 150 نفر از نیروهای بومی از طریق آزمون و بر اساس رشته های مورد نیاز در ان جی ال دهلران استخدام شوند.
یکی از طرح های مهم حوزه نفت و گاز در شهرستان دهلران، پروژه ان اجی ال 3100 است که تاکنون برای این پروژه بیش از 450 میلیون دلار با مشارکت بخش خصوصی اعتبار تصویب شده و هم اکنون حدود 20 درصد پیشرفت دارد.
پروژه ان. ‌جی. ‌ال 3100 دهلران روزانه 270 میلیون فوت مکعب گاز همراه نفت دریافت می‌کند، با راه‌اندازی این واحد، روزانه یک هزار و 170 بشکه میعانات گازی ترش، 74 میلیون فوت ‌مکعب گاز شیرین و 105 میلیون فوت‌ مکعب گاز سبک ترش تولید می شود.
یکی از مهمترین مزیت‌های این پروژه جلوگیری از سوزانده شدن گازهای همراه نفت در منطقه دهلران است و خوراک این واحد از میدان‌های نفتی دهلران، چشمه خوش، پایدار غرب و آذر تامین می‌شود.
دهلران دارای ظرفیت های خوبی در بخش نفت و گاز است و روزانه 210 هزار بشک نفت از میدان های نفتی این شهرستان برداشت می شود.

** تکمیل پروژه های حوزه انرژی ایلام نیازمند نگاه ویژه وزارت نفت است
استاندار ایلام گفت: وجود منابع غنی نفت و گاز از دیگر ظرفیت ها و قابلیت های مهم و با ارزش استان ایلام بشمار می رود که بهره برداری از آنها علاوه بر رونق اقتصادی از نظر اشتغال نیز برای این استان می تواند موثر باشد.
قاسم سلیمانی دشتکی با اشاره به اینکه اجرای فاز دوم پتروشیمی و پالایشگاه گاز ایلام مطالبه اصلی مردم استان است، گفت: تکمیل پروژه های انرژی ایلام نیازمند نگاه ویژه وزارت نفت است.
وی اظهار داشت: تاخیر در اجرای تعهدات پتروشیمی ایلام برای مردم پذیرفتنی نیست و این پروژه ها هر چه زودتر باید اجرایی و به بهره برداری برسند تا راه اندازی آنها منجر به اشتغال و توسعه استان شود.
وی به توانمندی نیروی های انسانی در این استان اشاره کرد و افزود: بر این باور هستیم که مردم ایلام نباید صرفا دود کارخانجاتی چون پتروشیمی را بخورند بلکه باید در امورات آن نیز مشارکت داشته باشند و جوانان ماهر و توانمند و تحصیل کرده این استان در بخش های مختلف این کارخانه ها بکارگیری شوند.
استاندار ایلام مدیریت صحیح پتروشیمی ایلام را نیازمند درک صحیح از شرایط موجود دانست و تاکید کرد: از هیچ تلاشی برای رفع مشکلات پتروشیمی فروگذار نبوده ایم.
سلیمانی دشتکی تصریح کرد: یکی دیگر از مشکلات پیش روی پتروشیمی عدم اجرای تعهدات در به سرانجام رساندن پروژه های مهمی است که در ایجاد توسعه و اشتغال استان نقش حائز اهمیتی ایفا می کند.
وی خواستار پای کار آمدن دست اندرکاران در تعیین تکلیف به موقع پروژه های فاز دو پتروشیمی، بنزین پیرولیز و pp شد و گفت: با وجود محدودیت منابعی یک هزار میلیارد ریال اعتبار به سرمایه گذار pp اختصاص داده ایم.
یکی از مسئولان نفت منطقه غرب کشور نیز در خصوص بکارگیری نیروهای بومی در شرکت های نفتی گفت: اگر دفتر نفت و گاز غرب در دهلران مستقر شود می تواند اثرگذاری بیشتری در جذب نیروهای بومی داشته باشد.
وی که خواست نامش فاش نشود اظهار داشت: اگر جلسه ای در مناطق مختلف استان برگزار می شود با موضوع نفت و گاز تنها برای استخدام فلان آبدارچی یا فلان شخص سفارش شده است که این امر همواره به چشم می خورد.
وی ادامه داد: البته در استان ایلام کارگر ماهر و تخصصی ویژه شرکت های نفت و گاز وجود ندارد که این امر نیازمند مهارت آموزی و تربیت تخصصی کارشناسان و نیروهای مورد نیاز این شرکت ها است.
وی افزود: چندی قبل برای تعمیر یک پمپ هیچ نیروی متخصصی در این استان نبود که مجبور شدیم از نیروهای غیر بومی با دستمزد بالاتر استفاده کنیم.
وی گفت: اکنون بسیاری از شرکت های خصوصی کارهای پیمانکاری شرکت های نفت و گاز را در استان انجام می دهند و خود راسا اقدام به جذب نیرو می کنند و تنها نیروهای چارتی و تخصصی در قالب آزمون در شرکت نفت و گاز استخدام می شوند.
وی افزود: متاسفانه برخی صاحبان قدرت نیز در شرکت های نفتی نفوذ دارند و در بکارگیری نیروهای پیمانکاری شرکت می کنند که این امر نیازمند تشکیل یک کمیته جذب نیرو است تا نیروهای بومی که دارای تخصص و تجربه هستند در اولویت بکارگیری قرار گیرند.
وی تاکید کرد: این منابع متعلق به استان و ملی است و نیروهای بومی ایلام با توجه به بیکاری زیادی که دارد باید در اولویت باشند.
استان ایلام در غرب کشور دارای 12 میدان نفتی و یک میدان گازی در تنگه بیجار و چاه های نفت و گاز در سایر مناطق استان است.
7177/6034
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.