به گزارش ایرنا، در حالی که هوای بسیاری از مناطق کشور با بارش باران و برف مواجه است هوای آفتابی و آسمان آبی و چمنزارها و دشت های ایلام به ویژه در مناطق گرمسیری و معتدل آنچنان زیبایی چشم نوازی در پیش چشم می کشد که گویا خالق یکتا بر روی یک پرده تصویر دو فصل بهار و پاییز را به زیباترین جلوه ترسیم کرده است.
به فاصله چند روز تا یلدا و آغاز سرد و برف زمستان در مناطق گرمسیری و معتدل استان ایلام از دره شهر تا ابدانان و مهران و دهلران اعتدال و سبزینه نورسته جلوه ای بدیع و چشم نواز به طبیعت بخشیده است.
در سال ابی جاری استان ایلام بعد از استان گیلان دومین استان کشور از لحاظ بارش باران و دریافت نزولات جوی بود و به طور میانگین در این مدت 338 میلیمتر بارش نزولات جوی ثبت شده است.
این میزان ریزش نزولات جوی نسبت به میانگین بارش های بلندمدت که 227 میلیمتر بوده معادل 204 درصد و در مقایسه با سال گذشته با 59 میلیمتر بارش 463 درصد افزایش بارندگی در استان ایلام ثبت شده است.
این آمار بیانگر افزایش دریافت نزولات جوی بیش از نرمال 100 درصد است و نشان دهنده پاییزی بارانی و ترسال است که در طول سال های اخیر این میزان بارش در یک فصل کم سابقه است.
استان غربی و کوهستانی ایلام که بدلیل برخورداری بیش از 11 درصد جنگل های زاگرس ، وجود کوه های زیبا و پوشیده از بلوط و بنه و دشت های زیبا به عروس زاگرس شهره است دارای طبیعتی بکر و چهار فصل است که شکوه مانای هر کدام از فصول آن با رنگ و لعابی خاص خودنمایی می کند.
اینجا مرز میان بهار و زمستان تنها عبور چند کیلومتر است و می توان با فاصله 25 کیلومتر از آب و هوایی سرد و برفی یا بارانی وارد منطقه ای بهاری، سرسبز و با طراوت شد.
این روزها با آغاز شروع فصل زمستان، قشلاق عشایر کوچرو در مناطق گرمسیری این استان نیز آغاز شده و کوه و دشت و دمن مناطق گرمسیری مهران و دهلران به برکت الهی سرسبز و مرصع فام گشته است و بسیاری از شهروندان با حضور در دامن طبیعت این زیبایی و شکوه خاص طبیعت بهاری را در این فصل از سال به نظاره نشسته اند.
رویش گل های وحشی و عطر و عبیر نسیم خنک بهاری در مناطق گرمسری دشتلگ، درکوان، امروان، انارک، میمک، گلان، صالح آباد، میرک، دشت عباس، مهران و دهلران آنچنان تماشایی و دیدنی است که می تواند بهترین گزینه برای اقامت کوتاه گردشگران جویای زیبایی و بهار با طراوت در زمستان باشد.
وجود عشایر کوچکرو در مناطق گرمسیری، کپرها و سیاه چادرها با صدای زنگوله بزها و گوسفندها در دشت های زیبای سرسبز آنچنان چشم نواز و دل انگیز است که همه سختی ها و خاطرات روزگار سخت ماشینی و دغدغه های روزه مره را از ذهن و روحت می زداید.
براستی که با معرفی بهتر و بیشتر مناطق گرمسیری استان ایلام می توان تورهای گردشگری زمستانی در این مناطق توسعه دارد در حالیکه بسیاری از مردم در شهرهای بزرگ و صنعتی نای نفس کشیدن در هوای آلوده را ندارند، می توان با حضور در این مناطق بکر، دشت های سبز و زیبا طعم واقعی هوای خوش و بهاری را به تک تک سلول های بدن رسانید.
اینجا ایلام است سرزمین طلوع خورشید و عروس زاگرس که در پناه بلوط های زیبایش در استواری کوه های بلندش و در سرسبزی و زیبایی دشت های وسیعش در هر فصلی می توان لذت بهار ، تابستان، پاییز و زمستان را تجربه کرد.
به امید اینکه مسئولان گردشگری استان با معرفی هر چه بهتر و بیشتر آب و هوای مناطق مختلف و فراهم کردن خدمات زیربنایی گردشگری زمینه را برای حضور گسترده گردشگران و لذت بردن از طبیعت بکر و زیبای این استان چهار فصل فراهم کنند.
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری ایلام گفت: خوشبختانه استان زیبای ایلام ظرفیت بسیار بالا و ویژه ای برای جذب گردشگران دارد.
عبدالمالک شنبه زاده اظهار کرد: دیدن مناظر زیبا و چشم نواز، آب و هوای چهار فصل و وجود مناطق کوهستانی پوشیده از جنگل بلوط و بنه، وجود دره ها و آبشارهای زیبا و تالاب ها و همچنین مناطق زیبای باستانی و تاریخی بر عظمت و جبروت طبیعت استان افزوده است.
وی تاکید کرد: باید این طبیعت بکر به همه مردم معرفی شود تا برای ایام تعطیلات زمستانی خود با اطلاع از وجود چنین ظرفیت هایی راهی سفر به استان ایلام شوند.
وی اجرای طرح بوم گردی، توسعه روستا گردشی و همچنین طرح استارت آپ گردشگری با هدف معرفی بیشتر ظرفیت های استان در این حوزه از جمله اقدامات در دست اقدام میراث فرهنگی و گردشگری استان نام برد.
وی تاکید کرد: استان ایلام ظرفیت زیادی برای گردشگران طبیعی دارد که می توانند از این ظرفیت مناسب بهره ببرند و در فصل های مختلف از مناظر زیبای مناطق گرمسیری و سردسیری استفاده کنند.
وی به بحث توسعه زیر ساخت های گردشگری در استان پرداخت و گفت: در دولت یازدهم و دوازدهم تلاش های جدی در این زمینه صورت گرفته که برای مناطق زیبا و تاریخی و طبیعی استان زیر ساخت های گردشگری مناسب فراهم شود.
شنبه زاده، توسعه مناطق گردشگری چشمه های آب گرم دهلران، مناطق گردشگری و تاریخی دره شهر، ایجاد بستر مناسب در حوزه تفریحی و رفاهی در حوزه پایین دست سدهای استان را از جمله این اقدام ها نام برد.
وی افزود: اکنون زیبایی منظر یکی از حوزه های ارزش گذاری اقتصادی هر منطقه بشمار می رود که بدون شک استان ایلام بخاطر مناظر زیبایی که دارد در این قیمت گذاری اقتصادی رتبه مناسبی کسب خواهد کرد که در جذب گردشگران و سرمایه گذاران این بخش بی تاثیر نخواهد بود.
وی ادامه داد: اکنون توریسم و گردشگران برای لذت بردن از مناظر زیبا و مناطق دارای امنیت و بی حاشیه از درگیری حاضر اند هر هزینه مادی را بپردازند که با برخورداری استان ایلام و وجود امنیت در کشور می توان از این ظرفیت ها در راستای جذب بیشتر توریسم و گردشگران بهره برد.
وی به تهیه نرم افزار گردشگری و اپلیکیشن ها این بخش اشاره کرد و گفت: با توجه به حضور روزانه بیش از شش هزار زائر عراقی و همچنین تردد اتباع پاکستانی و افغانستانی که برای زیارت اماکن زیارتی عراق از استان تردد می کنند می توانیم با معرفی بیشتر جاذبه های گردشگری استان به این افراد مدت حضور آنان در استان را بیشتر کنیم.
استان ایلام با دارا بودن 87 درصد مساحت جنگل و مرتع و همچنین بهره مندی از 11 درصد سلسله جبال کوه های زاگرس و وجود درختان بلوط و بنه به عروس زاگرس شهره است.
استان ایلام در غرب کشور واقع است.
7177/6034
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.