به گزارش ایرنا، یکی از طرح های کمیته امداد طرح خودکفایی مددجویان است که اجرای آن می تواند منجر به رونق تولید و اشتغال شود و در این زمینه گام های موثری برداشته شده است.
خانوارهای تحت پوشش این نهاد از اقشار آسیب پذیر جامعه و زنان سرپرست خانوار هستند که با ایجاد اشتغال برای آنان علاوه تامین منابع اقتصادی پایدار سبب عزت نفس و و خودکفایی آنان می شود.
خودکفایی مددجویان راهبرد اصلی این نهاد است و سیاست آن کاهش آمار مددجویان بوده و در این زمینه طی سال های اخیر شاهد کاهش و روند نزولی مددجویان بوده ایم.
هدف این فعالیت‌ها نیز کمک به درآمد خانوارها و ایجاد مشاغل مکمل جهت بهبود رفاه خانوارهای تحت پوشش است و بررسی میزان استقبال و تمایل مددجویان نسبت به طرح‌های اشتغال‌زای کمیته امداد می‌تواند منجر به اثربخشی چنین طرح‌هایی در راستای توسعه کارآفرینی اقشار فقیر جامعه شود.
مددجویان تحت پوشش کمیته امداد امام خمینی(ره) شهرستان ایوان نیز در سال جاری با بهره گیری از این فرصت از خدمات این نهاد در راستای خودکفایی و رسیدن به اشتغال پایدار بهره مند شده و از چرخه حمایت خارج شده اند.
**دریافت تسهیلات اشتغال سبب تامین منبع درآمد پایدار خانواده شده است
یکی از بانوان ایوانی که با بهره مندی از طرح خودکفایی موفق به ایجاد اشتغال پایدار برای خود و خانواده شده است، به خبرنگار ایرنا گفت: با توجه به کهولت سن والدین، خانواده آنها تحت حمایت کمیته امداد این شهرستان قرار گرفته اما یکی از مشکلات اساسی آنها نداشتن شغل و منبع درآمد بوده است.
توران غیاثی افزود: با مراجعه به امداد و اطلاع یافتن از طرح اشتغال و با توجه به استعداد خود در زمینه فرشبافی همچنین مشاوره با مددکار امداد یک دار قالی در منزل برپا و کار خود را آغاز کردم.
وی یادآور شد: پس از کسب تجربه در زمینه فرشبافی با حمایت امداد در کلاس های آموزشی پیشرفته برای بافت گلیم نقش برجسته شرکت نموده و در این زمینه نیز موفق شدم.
غیاثی ادامه داد: پس از کسب تجربه در این زمینه و توانایی راه اندازی کارگاه فرشبافی، امداد نیز با پرداخت تسهیلات اشتغال برای راه اندازی کارگاه فرشبافی موافقت نمود و موفق به اشتغال افراد دیگری شدم.
وی تصریح کرد: هم اکنون دارای کارگاه فرشبافی با اشتغال چهار نفر هستم و علاوه بر ایجاد شغل پایدار برای خود منبع درآمدی برای خانواده نیز هستم.
به گفته غیاثی با راه اندازی کارگاه فرشبافی یکسال است که این خانواده از چرخه حمایتی امداد خارج شده و منبع درآمد مناسبی دارد.
**یک هزار و 200 شغل پایدار برای نیازمندان ایلام ایجاد شد
مدیر کل کمیته امداد ایلام با بیان اینکه امسال یک هزار و 200 شغل پایدار برای مددجویان زیر پوشش این نهاد در استان ایلام ایجاد شده، گفت: این تعداد مددجو با دریافت تسهیلات از این نهاد موفق به ایجاد مشاغل در زمینه های مختلف خدمات، صنعت، کشاورزی، دامداری و غیره شده اند.
ضیا رضایی افزود: یکی از فعالیت‌های اساسی کمیته امداد امام خمینی (ره)، انجام فعالیت‌هایی است که به ایجاد روحیه خوداتکایی و اعتماد به خود، علاقه و استقبال از کار منجر می‌شود.
مدیر کل کمیته امداد ایلام اضافه کرد: این نهاد در هفت ماهه سال جاری برای اشتغالزایی مددجویان زیر پوشش 250 میلیارد ریال اعتبار از محل تسهیلات قرض‌الحسنه بانک‌های این استان، اعتبارات قرض‌الحسنه کمیته امداد و نیز منابع اشتغال پایدار تامین و در قالب وام به مددجویان پرداخت کرده است.
وی گفت: پرداخت وام اشتغال و تسهیلات اشتغالزایی این افراد از سالهای گذشته آغاز و امسال این افراد به خودکفایی کامل رسیده و از چتر حمایتی کمیته امداد خارج شدند.
رضایی با ذکر اینکه اعتبار اشتغال مددجویان ایلام امسال 2 و نیم برابر نسبت به پارسال افزایش یافته است، تصریح کرد: مبلغ اعتبار اشتغالزایی امسال یک هزار و 240 میلیارد ریال بوده که رشد قابل توجهی نسبت به پارسال داشته است.
وی پیش بینی کرد با این اعتبار تا پایان امسال در مجموع زمینه اشتغالزایی پنج هزار و 300 شغل برای مددجویان ساکن در مناطق روستایی و شهری این استان فراهم شود.
وی به اجرای طرح های خودکفایی این نهاد در استان اشاره کرد و گفت: از ابتدای تاسیس این نهاد در استان تاکنون حدود 20 هزار فقره تسهیلات اشتغالزایی در حوزه های مختلف کشاورزی، دامداری، صنعت، کسب و کار، قالی بافی و صنایع دستی پرداخت شده که سهم هر مددجو 75 میلیون ریال بوده است.
** هشت میلیارد ریال تسهیلات اشتغال به مددجویان ایوانی پرداخت شد
مدیر کمیته امداد امام خمینی (ره) ایوان نیز در این زمینه گفت: در نیمه نخست سال جاری برای 88 طرح اشتغالزایی مددجویان تحت پوشش این نهاد، 6 میلیارد ریال تسهیلات پرداخت شده است.
حمید ایراندوست اظهار داشت: از این میزان تسهیلات چهار میلیارد و 450 میلیون ریال از محل منابع بانکی و 2 میلیارد و 10 میلیون ریال از محل منابع امدادی به مددجویان پرداخت شده است.
ایراندوست گفت: همچنین تاکنون 192 فقره وام کارگشایی با اعتبار سه میلیارد و 839 میلیون ریال به مددجویان کمیته امداد ایوان پرداخت شده است.
به گفته مدیر کمیته امداد ایوان 177 مددجو تحت پوشش کمیته امداد این شهرستان سال گذشته از چرخه حمایتی این نهاد خارج شدند.
مدیر کمیته امداد امام خمینی (ره) ایوان در خصوص تسهیلات اشتغالزایی زنان سرپرست خانوار نیز گفت: 104 زن سرپرست خانوار تحت پوشش این نهاد حمایتی سال گذشته 16 میلیارد و 512 میلیون ریال تسهیلات اشتغالزایی دریافت کردند.
ایراندوست اظهار داشت: این افراد برای اشتغال در حرفه های دامداری، خدمات، حمل و نقل و صنایع دستی متقاضی دریافت تسهیلات بودند.
وی افزود: سقف تسهیلات اشتغالزایی از 200 تا 500 میلیون ریال به صورت قرض الحسنه و مدت بازپرداخت آن پنج ساله است.
مدیر کمیته امداد ایوان یادآور شد: این شهرستان دارای یک هزار و 220 سرپرست زن خانوار است که از این تعداد یک هزار و 135 نفر معیشت بگیر و 85 نفر نیز چندخدمتی هستند.
ایراندوست اضافه کرد: زنان بی سرپرست مجری طرح های اشتغال و زنان زیر 50 سال تحت پوشش بیمه تامین اجتماعی هستند.
مدیر کمیته امداد امام خمینی (ره) ایوان به قالیبافی در این شهرستان اشاره کرد و گفت: از ابتدای سال جاری تاکنون قالیبافان مددجوی زیر پوشش این نهاد در شهرستان 22 تخته فرش ابریشم بافته و راهی بازار فروش کردند.
ایراندوست افزود: این فرش ها با ارزش 2 میلیارد ریال در شهرستان ایوان به فروش رسیده اند.
وی با بیان اینکه فرش های بافته شده به بازار داخلی و خارجی عرضه می شوند، گفت: هم اکنون تعداد بافندگان فرش تحت پوشش کمیته امداد در این شهرستان 80 نفر است و 53 دار قالی نیز فعال است.
ایراندوست یادآور شد: هدف از ایجاد طرح های اشتغال، استقلال مالی مددجویان است و همه بافندگان از پوشش بیمه ای تامین اجتماعی برخوردار هستند.
وی تاکید کرد: یکی از مهم ترین مشاغل خانگی بین مددجویان زیر پوشش خدمات حمایتی کمیته امداد در این شهرستان بافت و تولید فرش دستباف محسوب می شود.
به گزارش ایرنا، 11 هزار خانوار مددجوی زیر پوشش این نهاد در استان ایلام طی 10 سال اخیر با اجرای طرح های اشتغالزایی از چتر حمایتی خارج شده اند.
آمار مددجویان زیر پوشش این نهاد تا اواخر دهه 80 معادل 20 درصد جمعیت استان بود که این رقم اکنون به 9 درصد کاهش یافته است.
همچنین بیش از 2 هزار و 400 خانوار با جمعیت پنج هزار و 251 نفر تحت پوشش کمیته امداد امام خمینی(ره) شهرستان ایوان قرار دارند و تعداد زنان سرپرست خانوار نیز یک هزار و 119 نفر است.
شهرستان 55 هزار نفری ایوان در 35 کیلومتری ایلام واقع است.
7180/6034
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.