به گزارش ایرنا، احمد محمدیان روز چهارشنبه در نشست خبری با موضوع رفع محرومیت زدایی از شهرستان ملکشاهی اظهار کرد: تامین معیشت پایدار و فقرزدایی با رویکرد جامع نگر و دانش محور همراه با تاب آوری در مقابل آسیب ها با مشارکت مردم و تاکید بر ترویج فرهنگ کار و تلاش از اولویت های بنیاد مستعفان است.
وی با بیان اینکه بنیاد مستضعفان یک الگوی خاص در حوزه آبادانی و پیشرفت کشور دارد، افزود: تحقق عدالت اجتماعی و پیشرفت اقتصادی و رفاه و حفاظت از منابع پایه با استفاده از راهبردهای توان افزایی و ظرفیت سازی در جوامعی روستایی در دستور کار بنیاد است.
محمدیان گفت: بنیاد مستضعفان در اجرای کمی و کیفی برنامه های خود 2 گروه مشاور در حوزه های توان افزایی و مطالعاتی دارد که این مشاوران از طیف دانشگاه های معتبر کشور انتخاب و مشاوران شهرستان ملکشاهی نیز قبل از پایان آبان ماه انتخاب و معرفی می شوند.
وی توضیح داد: مشاور مطالعاتی توانمندی های منطقه را بررسی و با شناسایی تخصص و ایده های افراد بومی طرح ها و برنامه ها تدوین و در این راستا صاحبان علم و به کارگیری می شوند.
مدیرملی طرح توانمندسازی مناطق محروم بنیاد مستضعفان افزود: مشاور توان افزایی نیز در داخل روستاها گروه های توسعه و آبادانی و پیشرفت روستاها را از بین مردم بومی همان منطقه تشکیل و این گروه ها با ایجاد صندوق های سرمایه گذاری به تقویت بینه مالی اعضا و مردم روستا کمک می کنند.
محمدیان تاکید کرد: به هر میزان که صندوق های سرمایه گذاری آورده داشته باشند، بنیاد به اندازه یا 2 برابر آن مبلغ به صندوق کمک بلاعوض می کند و این صندوق قابلیت پرداخت تسهیلات به اعضا را برای ایجاد کسب و کار دارد.
وی در خصوص طرح های محرومیت زدایی در نقاط محروم یاداور شد: بنیاد علوی ( که وابسته و زیرمجموعه به بنیاد مستضعفان است ) اعتبارات جذب شده از سوی بنیاد مستضعفان را در نقاط محروم مختلف کشور هزینه می کند.
وی با بیان اینکه ترویج فرهنگ کار و تلاش از اهداف بنیاد مستضعفان است، اظهار داشت: متقاضیان اشتغال و کسب و کار با اخذ تسهیلات از بانک عامل سینا اقدام به ایده پردازی و اشتغال زدایی کنند.
محمدیان افزود: بانک سینا به متقاضیان تسهیلات بانکی 18 درصد می دهد که پنج درصد از سود را بنیاد و پنج درصد نیز دفتر مناطق محروم ریاست جمهوری و هشت درصد هم خود متقاضی پرداخت می کند.
مدیر ملی طرح توانمندسازی مناطق محروم بنیاد مستضعفان با اعلام اینکه بنیاد مستضعفان در همه بخش های محرومیت زدایی ورود می کند، یادآور شد: در خصوص زیرساخت ها نیز بنیاد با مشارکت دستگاه ها در ایجاد طرح های زیرساختی عام المنفعه همکاری می کند.
محمدیان ترسیم درخت مشکلات برای شناسایی معضلات و چالش های روستا را از ایده های بنیاد مستضعفان برای رفع یا کاهش محرومیت زدایی دانست و توصیح داد: مردم روستا با اشتراک مساعی و هم فکری مشکلات منطقه خود را شناسایی و اولویت بندی و به مشاوران بنیاد بیان می کنند و بنیاد علوی به عنوان تسهیل گر این موضوع است.
وی تاکید کرد: طراحی درخت مشکلات از سه سال پیش در منطقه قلعه گنج کرمان شروع و در این مسیر موفقیت های خوبی نیز حاصل شده است و با ایجاد ایده های اشتغالزایی و کسب و کار بر اساس ظرفیت های موجود میزان بیکاری در این منطقه کاهش یافته است.
وی با بیان اینکه هدف بنیاد مستضعفان بحث معیشت و اشتغال و پایدار است، یادآور شد: در شهرستان ملکشاهی نیز بحث اصلی بنیاد برای محرومیت زدایی با توجه به شرایط منطقه بر محور دامپروری و کشاورزی است و در حوزه صنعت نیز در صورت ورود سرمایه گذار بخش خصوصی، بنیاد مستضعفان و علوی نیز از طرح ها و سرمایه گذار حوزه صنعت حمایت می کند.
به گزارش ایرنا، هفته جاری شهرستان ملکشاهی میزبان رئیس بنیادمستضعفان کشور بود که در این سفر مقرر شد طرح های محرومیت زدایی در حوزه های فرهنگی، آموزشی، عمران، زیرساخت همراه با اشتغال زایی پایدار در این شهرستان با کمک بنیادمستضعفان صورت بگیرد.
7172/6119
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.