زهرا همتی روز دوشنبه به مناسبت روز جهانی عصای سفید در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: حق دسترسی کامل به امکانات آموزشی، بهداشت و سلامت، تردد ایمن در فضای شهری و مشارکت فعالانه در عرصه های سیاسی و اجتماعی را از جمله مهمترین مطالبات روشندلان است که در کنوانسیون حقوق افراد دارای معلولیت و قانون حمایت از حقوق معلولان مورد تاکید قرار گرفته است.
به گفته وی، اگرچه بهزیستی به عنوان متولی پیگیری حقوق روشندلان با رایزنی دستگاه های اجرایی و نهادهای نظارتی بدنبال طرح مسایل و پیگیری خواسته های آنان بوده ولی بی شک عزم ملی برای ساختن زندگی این افراد مستلزم همکاری تمامی بخش های جامعه و اجرای صحیح قانون عصای سفید، کنوانسیون حقوق افراد دارای معلولیت و قانون حمایت از حقوق معلولان است.
مدیرکل بهزیستی ایلام با اشاره به توانمندیهای نابینایان گفت: متاسفانه در بسیاری از موارد شاهد تبعیض دستگاه ها در بکارگیری افراد نابینا هستیم که این مساله موجب محروم شدن این قشر از دستیابی به شغل مناسب شده است.

*** بیش از 60 درصد معلولیت نابینایی در این استان متعلق به مردان است
همتی گفت: از مجموع 2 هزار و 178نفر روشندل با درجه خفیف، شدید و خیلی شدید در این استان 813 نفر زن و یک هزار و 365 نفر را مردان تشکیل می دهند.
وی با بیان اینکه مهران و ایلام به ترتیب دارای کمترین و بیشترین تعداد روشندلان در این استان هستند ادامه داد: از مجموع روشندلان 723 نفر در ایلام و 76 نفر نیز در مهران سکونت دارند.
وی عامل ژنتیکی را عمده ترین علت معلولایت شنوایی در این استان عنوان کرد و گفت: از مجموع کل نابینایان 128 نفر دانش آموز و 96 نفر نیز در مقطع کاردانی تا دکترا به تحصیل اشتغال دارند.
مدیرکل بهزیستی ایلام با اشاره به اقدام های این اداره کل برای خدمات دهی به روشندلان گفت: این افراد از خدمات مستمری، کمکهای موردی، وسایل توانبخشی نظیر عصا، به دید و غیره برخوردارند.
همتی یکی دیگر از اقدام ها برای توانخواهان از جمله روشندلان را احداث معبر مناسب سازی برای تردد تمامی توانخواهان برشمرد و گفت: احداث این معبر توسط شهرداری ایلام در خیابان آیت الله طالقانی در دست اجراست و به عنوان نخستین معبر بدون مانع امسال مورد بهره برداری قرار خواهد گرفت.
23 مهرماه در سالنامه رسمی کشور به عنوان روز جهانی عصای سفید و آغاز هفته نابینایان نامگذاری شده است.
25 هزار نفر در استان ایلام زیر پوشش خدمات بهزیستی قرار دارند که از این تعداد بیش از 12 هزار نفر را توانخواهان تشکیل می دهند.
7171/6119
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.