مدیر صندوق کارآفرینی امید استان ایلام گفت: در نیم‌سال اول جاری در حوزه اشتغال روستایی و عشایری استان ۱۱۳ میلیارد تومان تسهیلات پرداخت شده که منجر به اشتغال سه هزار نفر شده است.

جعفر شرفخانی مدیر صندوق کارآفرینی امید استان ایلام  در تشریح طرح روستای بدون بیکار به خبرنگار ایلنا گفت:‌ یکی از استراتژی‌های صندوق کارآفرینی امید طرح روستای بدون بیکار و طرح هر روستا یک محصول است. در این طرح  ارزیابی از وضعیت روستا با توجه به ظرفیت، قابلیت و پتانسیل‌های هر روستا صورت می‌گیرد و تعداد بیکاران آن مشخص می‌شود.

وی ادامه داد: این ارزیابی‌ها توسط دهیار، بخشدار و فرماندار انجام و تعداد بیکاران مشخص می‌شود. جلسه‌هایی، برای تشخیص حوزه ظرفیت روستا برگزار می‌شود و  هر روستا در سه حوزه خدمات، صنعت و کشاورزی مورد ارزیابی قرار می‌گیرد.

مدیر صندوق کارآفرینی امید استان ایلام در ادامه گفت: با توجه به اینکه استان ایلام استان کشاورزی است اما در حوزه دام و صنایع دستی هم توانسته‌ایم کارهای خوبی انجام دهیم.

وی در ادامه با اشاره به شناسایی روستاها در مرحله نخست افزود : این روستاها توسط سازمان میراث فرهنگی‌صنایع دستی و گردشگری و  کارشناسان صندوق به عنوان روستاهای هدف و روستای بدون بیکار شناسایی می‌شوند. مثلا در روستایی ممکن است ۱۰۰ یا ۱۵۰ جوان بیکار وجود داشته باشد که دارای مدرک مهارتی، یا جواز کسب و یا مدرک مرتبط باشند، فراخوان داده می‌شود و از این افراد دعوت به عمل می‌آید. در حسینیه یا مسجد محل کارشناسان و مدیران استانی صندوق برایشان توضیحاتی می‌دهند  و پس از آن درخواست براساس نوع آن مورد بررسی و حمایت قرار می‌گیرد.

مدیر صندوق کارآفرینی امید استان ایلام در باره طرح توسعه و اشتغالزایی در مناطق کمتر برخوردار نیز  گفت: طرح توسعه روستایی وعشایری  طرحی  ملی است که برای اجرای آن در کل کشور 3 میلیارد  دلار در نظر گرفته شد ، از این مبلغ  ۱.۵ میلیارد دلار از محل صندوق توسعه ملی و  ۱.۵ میلیارد دلار مابقی  نیز از محل منابع داخلی صندوق کارآفرینی امید به چهار بانک عامل کشاورزی، پست بانک،‌صندوق کارآفرینی امید و بانک توسعه تعاون برای ارائه تسهیلات به متقاضیان داده شد. 

وی سپس سهم استان از این مبلغ را  113 میلیارد تومان دانست و افزود :  با اختصاص این مبلغ توانستیم  تا کنون برای حدود سه هزار نفر شغل ایجاد کنیم. در این طرح برای همه استان اجرا شد  فقط نرخ سود مناطق مرزی نسبت به مناطق غیرمرزی و مرکزی کمتر  است.

شرفخانی درادامه در خصوص طرح دیگری از طرح‌های صندوق کارآفرینی امید که طرح اشتغالزایی روستایی و عشایری است گفت: از ابتدای سال تاکنون 645 طرح به ارزش نزدیک به 15 میلیارد تومان برای اشتغال 832 نفر در صندوق کارآفرینی امید پرداخت شده است که اینها به صورت تسهیلات قرض الحسنه با سود چهار درصد برای اشتغال جوانان روستایی ایلام بوده است.

مدیر صندوق کارآفرینی امید استان ایلام در پایان افزود: پیش‌بینی می‌شود همین مقدار برای ۶ ماهه دوم سال نیز هزینه شود. این تسهیلات در حوزه‌های صنعت و معدن، کشاورزی و دامپروری، عشایر، میراث فرهنگی‌صنایع دستی و گردشگری، فناوری و اطلاعات، جهاد کشاورزی، حوزه ورزش و تقویت زیرساخت‌های ورزشی در مناطق روستایی است.

صندوق کارآفرینی امید، بر اساس رویکرد جدید حمایت از کسب‌و‌کارهای خرد بازارمحور با روش تامین مالی خرد، وظایف مهم و غافل‌مانده‌ را در زنجیره حمایت‌های دولتی از تولید در بخش خصوصی بر عهده خواهد داشت.

ماموریت صندوق کارآفرینی امید تجهیز سپرده‌های خرد مردم و تلفیق آن با اعتبارات دولت، شناسایی جوانان واجد شرایط، توانمندسازی آنان و کمک در ایجاد کسب وکارهای خرد کم سرمایه با محوریت فعالیت‌‌های کارآفرینانه، نیازهای منطقه‌ای، توسعه کسب و کارهای IT محور بر اساس شیوه‌های جهانی شبکه سازی کسب و کارهای بازارمحور نظیر خوشه‌ها و زنجیره‌های ارزش در کشور برای اطمینان از پایداری کسب و کارها و هدفمندی تسهیلات پرداختی است.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.