به گزارش ایرنا، پخت انواع نذری در استان ایلام به هنگام ماه محرم از اهمیت و نمود خاصی برخودار است و مردم با تهیه انواع نذورات ارادت خود را به ساحت مقدس حضرت اباعبدالله (ع) و یاران گران قدرش نشان می دهند.
سویه دیگر موضوع؛ پیش چشم داشتن حفظ بهداشت فردی و جمعی وسلامت مجیط زیست است که به طور بالقوه در جریان پخت و توزیع مواد غذایی به خصوص در تجمع های گسترده می تواند وجهی مخاطره افرین داشته باشد.
این مخاطرات احتمالی با توزیع غذا و نوشیدنی در ظرف های پلاستیکی - دقیق تر ان نایلونی است - که در یک دهه گذشته الگوی مسلط توزیع غذا و نوشیدنی شده شکل جدی تری یافته است.
جدا از مبحث مضر بودن استفاده از ظروف پلاستیکی یک بار مصرف به خاطر ریختن نوشیدنی یا غذاهای داغ و بروز فعل و انفعالات شیمیایی در این ظروف، نکته مهم دیگر عدم رعایت حفظ محیط زیست انسانی در ایام محرم است.
در ایام محرم یک منظره بسیار نازیبا و بعضا نارحت کننده دیدن ظروف و لیوان های یکبار مصرفی است که بعد از مصرف محتویات آن به صورت کامل یا نیمه این ظروف در معابر عمومی توسط مردم رهاسازی می شوند.
رها ساختن ظروف و لیوان های یک بار مصرف در روزها و شب های پایانی دهه نخست محرم یعنی از هفت تا سیزده این ماه نمود بیشتری دارد و مردم با حضور در هیات ها، مساجد و تکایا و یا با تجمع در محل ایستگاه های صلواتی بیشتر اقدام به پرت کردن این ظروف در معابر عمومی و یا جداول دارند.
ظروف یک بار به خاطر اینکه نیازی به شست و شو و یا پس دادن به صاحب نذری ندارند به یکی از وسایل سهل الوصول برای توزیع نذری تبدیل شده اند غافل از اینکه همین ظروف می توانند در دراز مدت بلای جان طبیعت و سلامت شهروندان باشند.
در روزها و شب های تاسوعا وعاشورا که اوج فعالیت هیات ها، مساجد و ایستگاه ها و حضور انبوه مردم در این اماکن با نیت شرکت در عزای امام حسین (ع) است ولو شدن ظروف و لیوان های یک بار مصرف در اماکن عمومی شدت بیشتری می یابد.
مسئولان تکایا، مساجد و ایستگاه های صلواتی نیز باید محل ها و سطل های زباله ای را برای جمع آوری ظروف استفاده شده تعبیه کنند.
مصرف کنندگان نذورات نیز نباید با سهل انگاری یا بی تفاوتی ظروف یک بار مصرف را در اماکن و معابر عمومی رها کنند و باید نسبت به آسیب های زیست محیطی این ظروف آگاهی داشته باشند.

** رها کردن ظروف پلاستکی در معابر عمومی تبعات زیست محیطی دارد
مدیرکل حفاظت محیط زیست ایلام در زمینه استفاده از ظروف و لیوان های یک بار مصرف برای توزیع نذری گفت: مردم و متصدیان توزیع نذری باید نسبت به جمع آوری و مدیریت پسماند های به جا مانده از توزیع و میل نذری توجه ویژه داشته باشند.
سید اسدالله هاشمی افزود: رها سازی پسماندهای نذورات در سطح معابرو و جداول آلودگی های شهری را در پی دارد و منجر به بروز معضلات و مشکلات زیست محیطی می شود. وی توصیه کرد: استفاده از کیسه های زباله و نیز تعبیه سطل های آشغال در محل توزیع نذورات از آلودگی معابر وجداول شهری جلوگیری می کند و اماکن عمومی کمتر دچار معضل آلودگی زیستی ناشی از رها سازی ظروف یک بار مصرف می شود.
هاشمی یادآور شد: حجم زیادی از نذورات در ظروف پلاستیکی و یکبار مصرف در مساجد، هیات ها، ایستگاه های صلواتی و تکایای مذهبی توزیع می شوند که تماس این ظروف با نوشیدنی یا غذای گرم و چرب خاصیت اسیدی ایجاد کرده و مواد شیمیایی خطرناکی تولید می کند که تهدیدکننده سلامت شهروندان است.
وی گفت: اگر استفاده از ظروف یا لیوان های غیر یک بار مصرف برای توزیع نذری امکان پذیر نیست بهتر اینکه برای توزیع نوشیدنی های گرم مانند شیر و چایی و غذاهای نذری از لیوان یا ظروف یک بار مصرف کاغذی یا آلو مینیومی استفاده شود.
هاشمی اظهار داشت: اگر چه ظروف یک بار مصرف آلومینیومی، کاغذی وگیاهی گرانتر از ظروف یکبار مصرف با پایه پلاستیکی هستند اما مقدار آسیب زا بودن این ظروف برای مصرف کننده و محیط زیست بسیار کمتر از ظروف پلاستیکی است.
وی یادآوری کرد: ایام محرم فرصتی مقتضی برای فعالان محیط زیست است که نتایج زیان بار استفاده از ظروف یک بار مصرف پلاستکی توزیع نذری را برای مردم تبیین و تشریح کنند تا مقدار مصرف این ظروف کاهش یابد.
وی تاکید کرد: باید با کمک و همراهی انجمن های مردم نهاد زیست محیطی در جهت فرهنگ سازی جهت حذف این ظروف در میان خانواده ها و عزاداران و جایگزین کردن آن با ظروف یکبار مصرف گیاهی اقدام شود.
7172/6034
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.