به گزارش ایرنا، در پایانی روزهای تابستان /به موازات دانش آموزان که مهیای سال جدید تحصیلی می شوند متولیان آموزشی نیز در تکاپو برای تامین نیازهای شروع و پیشبرد یک سالی پربار و موفق هستند.
برنامه ریزی برای اجرای فعالیت های آموزشی، ساماندهی معلمان، جابجایی و انتقال آنها، ثبت نام دانش آموزان، اجرای طرح هدایت تحصیلی و انتخاب رشته دانش آموزان متوسطه، اجرای طرح سنجش سلامت و غیره اقداماتی است که اداره کل آموزش و پرورش استان در فصل تابستان برای فراهم کردن زمینه تحصیل مناسب دانش آموزان این استان فراهم کرده است.

*** رشد 6درصدی جمعیت دانش آموزی ایلام
مدیرکل آموزش و پرورش ایلام گفت: مهرماه امسال مدارس استان پذیرای جمعیت دانش آموزان دختر و پسر با رشد 6 درصدی نسبت به سال تحصیلی گذشته هستند.
اسفندیار رستم زاد افزود: هیچگونه مشکل و کاستی جدی از حیث فضاهای آموزشی برای 93 هزار و 533 دانش آموزی که صبح روز اول مهرماه سال تحصیلی جدید را حشن می گیرند وجود ندارد.
وی گفت : جمعیت دانش آموزی این استان در سال تحصیلی 97جدید به نسبت 87 هزار و 450 نفر دانش اموز ایبن استان در سال گذشته 6 درصد بیشتر است.
مدیرکل آموزش و پرورش ایلام ادامه داد: از مجموع دانش آموزان این استان که در سال تحصیلی 98 - 97 تحصیل می کنند 50 هزار و 784 نفر در دوره ابتدایی، 23 هزار و 352 نفر متوسطه اول، 14 هزار و 348 نفر متوسطه دوم رشته نظری، 2 هزار و 424 نفر متوسطه دوم رشته فنی و حرفه ای و 2 هزار و 625 نفر متوسطه دوم رشته کار و دانش تحصیل خواهند کرد.
رستم زاد اضافه کرد: دانش آموزان ابتدایی در 637 فضای آموزشی، متوسطه اول 177 فضا، متوسطه دوم رشته نظری 114 فضا، دانش آموزان رشته فنی و حرفه ای در 18 فضا، کار و دانش 9 فضا، دانش آموزان استثنایی در 11 فضا و سایر فضاهای آموزشی نیز 183 مکان بوده (در مجموع یک هزار و 149 فضای آموزشی) مهرماه فعالیت آموزشی خود را آغاز خواهند کرد.
به گفته مدیر کل آموزش و پرورش استان ایلام از مجموع کل جمعیت دانش آموزان برای سال تحصیلی 98 - 97 تعداد 62 هزار و 718 نفر در مناطق شهری و 24 هزار و 732 نفر در مناطق روستایی سکونت دارند.
*** کمبود معلم در مدارس ایلام وجود ندارد
رستم زاد با اشاره به اینکه تمامی تمهیدهای لازم اندیشیده شده تا کلاس های درس ایلام در مهرماه بدون معلم نباشند گفت: در این زمینه هیچگونه مشکلی وجود نداشته و کلاس درس بدون معلم در استان نخواهیم داشت.
وی بیان کرد: همزمان با آغاز سال تحصیلی جدید در مهرماه 10 هزار و 815 فرهنگی فعالیت آموزشی خود را در مناطق مختلف شهری، روستایی و عشایری این استان آغاز خواهند کرد.
*** بیشتر معلمان مدارس ابتدایی زن هستند
وی با اشاره به ورود بیش از 9 هزار کلاس اولی به مدارس برای سال تحصیلی 98-97 گفت: در این زمینه سعی شده تا مدارس ابتدایی فضایی با نشاط را برای استقبال از این دانش آموزان فراهم کنند.
به گفته مدیر کل آموزش و پرورش ایلام، همچنین در بیشتر مدارس ابتدایی از معلم زن استفاده شده تا دانش آموزان این مقطع بویژه کلاس اولی ها ارتباط عاطفی با معلمان خود برقرار کنند.
*** فعالیت 40 مرکز در ایلام برای عرضه لباس فرم دانش آموزان
مدیر کل آموزش و پرورش ایلام یادآور شد: همچنین برای تهیه لباس فرم دانش آموزان در ایلام 40 مرکز و در سایر شهرستان ها به تناسب جمعیت بین 2 تا هشت مرکز فعالیت دارند.
وی با بیان اینکه تاکید آموزش و پرورش بر استفاده از رنگ های شاد و جذاب در لباس فرم مدارس است، افزود: در طراحی لباس فرم مدارس به تناسب آن با شعائر اسلامی تاکید شده و مصوبه نوع لباس فرم دانش آموزان به مناطق 14 گانه آموزشی استان ارسال تا بر اساس آن مدیران مدارس در انتخاب طرح لباس فرم مدارس شئونات اسلامی را رعایت کنند.
به گفته رستم زاد، نرخ این لباس ها با مشارکت سازمان صنعت، معدن و تجارت و اتحادیه خیاطان مصوب و در قالب اطلاعیه ای به مناطق آموزشی استان ایلام ابلاغ شده است.
به گفته وی، پوشیدن لباس فرم با هدف کاهش فاصله طبقاتی برای دانش آموزان دختر و پسر انجام می شود.
*** تحصیل 450 دانش آموز تبعه خارجی در مدارس ایلام
مدیر کل آموزش و پرورش استان ایلام همچنین گفت: 450 دانش آموز تبعه خارجی مهرماه امسال همزمان با آغاز سال تحصیلی 98-97 فعالیت آموزشی خود در مدارس این استان را آغاز می کنند.
وی افزود: این تعداد دانش آموز دختر و پسر تبعه غیر ایرانی در مقاطع پیش دبستانی، ابتدایی، متوسطه اول و دوم و همگی اهل کشور عراق هستند.
وی ادامه داد: تحصیل کلیه دانش آموزان تبعه خارجی در مدارس دولتی این استان بصورت رایگان و بدون اخذ وجه انجام می شود.
وی اضافه کرد: به منظور رفاه حال این افراد این سازمان بابت تحصیل و ارائه خدمات آموزشی در طول سال هیچگونه وجهی از این دانش آموزان دریافت نمی کند.
به گفته مدیر کل آموزش و پرورش ایلام، اخذ وجه بابت شهریه تحصیلی از دانش آموزان تبعه خارجی تنها در مدارس غیر دولتی انجام می شود.
وی با ذکر اینکه عمده این دانش آموزان در مرکز استان سکونت دارند گفت: این افراد در کنار سایر دانش آموزان از خدمات آموزشی مدارس استفاده می کنند.
اما در کنار مجموعه اقدامهای آموزش و پروش اداره آموزش و پرورش استثنایی استان نیز همه ساله طرح سنجش سلامت ویژه دانش آموزان کلاس اولی را در فصل تابستان اجرا می کند.
*** 75 نوآموز ایلامی به مدارس استثنایی ارجاع شدند
رییس آموزش و پرورش استثنایی استان ایلام با اشاره به طرح سنجش سلامت ویژه دانش آموزان کلاس اولی در تابستان امسال گفت: در این طرح 9 هزار و 725 دانش آموز بدو ورود به دبستان سنجش که در پایان 75 نوآموز به مدارس استثنایی ارجاع شدند.
سید محمد موسوی اظهار داشت: طرح سنجش نوآموزان ماه های تیر و مردادماه امسال در 17 پایگاه مناطق مختلف استان و یک پایگاه تخصصی در ایلام به مرحله اجرا در آمد.
وی افزود: در اجرای این طرح که توسط 100 نیرو اجرا شد، نوآموزان دختر و پسر در زمینه های بینایی، شنوایی، آمادگی تحصیلی، مراقبت های بهداشتی و پزشکی مورد سنجش قرار گرفتند.
رییس اداره آموزش و پرورش استثنایی ایلام افزود: از این تعداد، 75 نوآموز برای ثبت نام به مدارس استثنایی ارجاع و سلامت مابقی آنها مورد تایید قرار گرفت تا برای ثبت نام به مدارس عادی مراجعه کنند.
وی یادآور شد: اجرای این طرح در شناخت سلامت روانی و جسمی دانش آموزان و پیشرفت تحصیلی آنان در آینده می تواند تاثیر بسزایی داشته باشد.
وی هدف از اجرای این طرح را کمک به بهبود کیفی سطح آموزش و یادگیری نو آموزان و همچنین سلامت روانی و جسمانی آنان به منظور استفاده در برنامه ریزی آموزشی و بهداشتی متناسب با استعداد کودکان برشمرد.
اگرچه اداره کل آموزش و پرورش استان این اقدام ها را برای استقبال از دانش آموزان در سال تحصیلی جدید داشته از طرفی اداره کل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس ایلام نیز اقدامهایی برایبازسازی و تجهیزات آموزشی مدارس انجام داده است.
*** توزیع 18 میلیارد ریال تجهیزات آموزشی بین مدارس ایلام
مدیر کل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس ایلام در این خصوص گفت: نزدیک به 18 میلیارد ریال تجهیزات آموزشی در آستانه سال تحصیلی جدید میان مدارس مناطق مختلف این استان توزیع شده است.
محمدرضا حیدری افزود: از این میزان 12 میلیارد و 900 میلیون ریال از محل منابع استانی و ملی تامین و صرف خریداری نجهیزات مدارس شده است.
وی ادامه داد: علاوه بر این پنج میلیارد ریال دیگر نیز بصورت تجهیزات فیزیکی شامل میز و نیمکت، تخته، رایانه، وسایل آزمایشگاهی، اداری و وسایل کمک آموزشی از مرکز برای مدارس این استان ارسال شده است.
مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس ایلام اضافه کرد: تمامی این میزان تجهیزات بین مدارس روستایی و شهری در مقاطع مختلف تحصیلی 14 منطقه آموزشی این استان توزیع شده است.
*** تحویل 21فضای آموزشی جدید همزمان با اغاز سال تحصیلی
حیدری همچنین از بهره برداری 21 فضای آموزشی همزمان با آغاز سال تحصیلی جدید در این استان خبر داد و گفت: این تعداد فضای آموزشی در مقاطع مختلف تحصیلی مناطق روستایی و محروم این استان احداث شده اند.
وی با بیان اینکه شماری از این فضاها توسط بنیاد برکت احداث شده، یادآور شد: اعتبار ساخت این فضاها 120 میلیارد ریال است که 48 میلیارد ریال آن توسط افراد خیر و بنیاد برکت و مابقی اعتبارهای دولتی تامین شده است.
مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس ایلام اظهار داشت: مساحت این فضاهای آموزشی در مجموع نزدیک به 10 هزار متر مربع است و افتتاح آنها فضای آموزشی نزدیک به چهار هزار دانش آموز این استان را تامین خواهد کرد.
علاوه بر این اقدام ها آیین آغاز سال تحصیلی جدید یکشنبه اول مهرماه در مدارس سراسر استان و همچنین جشن شکوفه ها نیز شنبه 31 شهریورماه در این استان برگزار خواهد شد.
6034/7171
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.