به گزارش خبرنگار ایرنا، چرخه دست و پاگیر روال های اداری صدور مجوز از دیرباز از عوامل توسعه نیافتگی ایلام عنوان شده و با استفاده از تدابیر مختلف در سال های گذشته سعی شد در سالهای قبل این پروسه طولانی اندکی تسهیل شود و راه رسیدن به تولید و در انتها اشتغال کوتاه شود و با حذف بسیاری از موانع باز پیچ و خم و گیرودار بروکراسی اداری آنچنان تودرتو بود که باز بسیاری ها در نیمه راه از حضور در استان و انجام سرمایه گذاری سرباز زدند.
با روی کار آمدن استاندار جدید ایلام و تیم کارشناسی اقتصادی تلاش جدی با رایزنی و پیگیری و مذاکره و دیدار با افراد خصوصی، هلدینگ ها شرکت های خصوصی در گرفت تا بتوانند گره از مشکل تولید و اشتغال استان بگشاند.
اما با وجود این پس از یک سال دریافتند که بروکراسی اداری و طولانی بودن پروسه صدور مجوز و امروز برو فردا بیای کارشناسان دستگاه ها یکی از دلایل اصلی و موانع عدم توفیق در سرمایه گذاری استان است.
از این رو با تدبیر استاندار و دستور صریح ایشان بر صدور مجوز بی نام قرار بر این شد که هر دستگاه ظرفیت های سرمایه گذاری خود را شناسایی و طرح های توجیهی آن را تهیه و فرآیند صدور مجوز را خود طی کند و در انتها با صدور یک مجوز بی نام و معرفی آن به افرادی که خواهان اجرای طرح و ایجاد سرمایه گذاری هستند مسیر رسیدن به اجرایی شدن طرح ها را دست یافتنی کنند.
** طرح های قابل سرمایه گذاری در جهاد کشاورزی
استان ایلام با شرایط آب و هوایی مناسب و وجود اراضی و آب های مرزی و مناطق مستعد دارای ظرفیت بسیار خوبی برای توسعه کشاورزی است.
وجود اراضی حاصلخیر حوزه جنوبی که گندم و صیفی جات آن معروف است و وجود اراضی شیبدار شمالی برای توسعه کشت برنج و سایر محصولات باغی و جالیزی این استان را به منطه ای برای توسعه کشاورزی مبدل کرده است.
بی گمان از قبل تولید محصولات کشاورزی و تولید گیاهان دارویی و گل نرگس و محصولات باغی و ... می توان به راه اندازی صنایع تبدلی و تکمیلی برای فرآوری و استفاده بهینه از این محصولات چشم داشت که راه اندازی انواع طرح های مختلف صنایع تبدیلی تکمیلی از شوریجات و ترشی جات گرفته تا بسته بندی و ... هر کدام می تواند علاوه بر ایجاد اشتغال و توسعه پایدار منطقه و تثبیت جمعیت موجب درآمدزایی و رونق اقتصادی منطقه می شود.
صدور مجوز گلاب گیری، روغن کشی دانه های زیتون و کلزا، فرآوری محصولات مختلف، گیاهان دارویی و دهها مجوز دیگر می توان نقش مهمی در ارایه یک مسیر پر امید برای سرمایه گذاران بخش خصوصی و هلیدینگ های کشاورزی باشد تا بتوانند از این ظرفیت های مغفول مانده بهترین استفاده را هم برای سود سرمایه خود و هم برای توسعه و ایجاد اشتغال استان برند.
بر اساس اعلام مقامات ارشد جهاد کشاورزی استان تاکنون بیش از 14 مجوز بی نام در بخش های مختلف صادر شده که سرمایه گذاران این بخش می توانند با حضور در سازمان جهاد کشاورزی و دریافت مجوز بی نام فعالیت خود را به صورت عملی آغاز کنند و از تسهیلات و سایر مشوق های دیگر بهره مند شوند.
*** صنعت، معدن و تجارت
یکی دیگر از موهبت های استان ایلام در کنار طبیعت زیبا و جنگل و اراضی و آبی وجود منابع غنی کانی های غیر فلزی نیز گچ، آهک، سیمان و سیلیس و بیتومین و ... است که هر کدام می تواند ممری باشد برای حضور سرمایه گذارن و استفاده از این موهبت های الهی در جهت تقویت معیشت مردم منطقه.
بخش های مختلف تولیدی و صنفی از دیگر ظرفیت های استان ایلام است که با برخورداری از مزیت مرز بین المللی مهران و برخورداری از منطقه ویژه و منطقه آزاد تجاری و صنعتی مهران می توان آن را به بهشت صنعت گران به ویژه در حوزه نفت و گاز و پتروشیمی با وجود خوراک و بهره مندی از منابع غنی نفت و گاز نام برد.
سازمان صنعت، معدن و تجارت استان با شناسایی 20 طرح و صدور مجوز بی نام آماده است تا این طرح ها را به سرمایه گذاران واگذار کند و رونق معیشتی و اقتصادی منطقه را با حضور سرمایه گذاران در بخش صنعت و معدن غنی تر کند.
****میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری
یکی دیگر از ظرفیت های استان ایلام که شاید بتوان به جرات ادعا کرده بسیار مغفول مانده استفاده از ظرفیت گردشگری و صنعت توریسم در بخش های مختلف درمانی، مذهبی و گردشگری و صنایع دستی و ... است.
استان ایلام با وجود بیش از 750 اثر باستانی، وجود آبشارها و 600 هزار هکتار جنگل بنه و بلوط، وجود کوه های زیبا و دره های چشم نواز و طبیعت بکر و چهار فصل که آن را به عروس زاگرس در سلسله کوه زاگرس مبدل کرده است.
بی گمان استفاده از این موهبت ها جز با ایجاد زیرساخت های گردشگری چاره دیگری ندارد. این در حالی است که حضور بیش از دو الی سه میلیون نفر در یک مقطع 20 روزه اربعین در استان ایلام یکی دیگر از ظرفیت های ویژه برای رونق اقتصادی استان ایلام است که می توان با ایجاد زائرسراها، اماکن اقامتی و مراکز خدماتی به فرصتی شغلی برای مردم این استان مبدل شود.
از دیگر ظرفیت های مغفول مانده استان تولید صنایع دستی ارزشمند و ذی قیمت از گلیم نقش برجسته گرفته تا قالی و حصیر و گیوه و تولید انواع فرآورده های لبنی و گوشت و شیرینی های مخصوص محلی و ... نام برد که حضور سرمایه گذاران در آنها و ایجاد کارگاه های تولیدی می تواند ممری برای درآمدزایی و بهبود اقتصادی مردم باشد.
بر اساس اعلام مقامات میراث فرهنگی و گردشگری تاکنون 70 مجوز بی نام برای سرمایه گذاری در بخش های مختلف صادر شده است که در صورتی که با استقبال سرمایه گذاران مواجه شود می تواند تحولی شگرف در انی صنعت اسجاد کند.
این در حالی است که به دلیل وجود منابع غنی نفت و گاز و پالایشگاه پتروشیمی کمیته رونق صنایع پایین دستی پتروشیمی و نفتو گاز در استانداری فعال شده و چندین مجوز برای سرمایه گذاری در این بخش ها در حال تهیه و صدور است.
*** با صدور مجوز های بی نام، تسهیلات هم هدفمند می شوند
معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استاندار ایلام گفت: با دستور استاندار ایلام روند صدور مجوزهای بینام برای سرمایه گذاری در بخش های مختلف توسط دستگاه های اجرایی مد نظر است که مسیر سرمیاه گذاری به سرعت طی شود و سرمایه گذاران در گیرو دار کارهای اداری با مشکل مواجه نشوند.
ایوب درویشی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: مجوزهای بی نام توسط دستگاه های مرتبط پس از شناسایی ظرفیت ها تهیه شده و همچنان صدور آنها بر اساس قابلیت استان ادامه دارد.
وی ادامه داد: این مجوزهای بی نام و ظرفیت ها به همه سفارتخانه ها، اتاق های بازرگانی، اتاق های اصناف و مناطق آزاد معرفی می شوند تا در صورت یافتن سرمایه گذار برای سرمایه گذاری در استان جذب شوند.
وی از هدفمند شدن تسهیلات در این بخش اعلام کرد و گفت: با صدور این مجوزهای بی نام در صورت پیدا شدن سرمایه گذار مشوق های سرمایه گذاری که تسهیلات از جمله آنها است می تواند بهره مند شود.
وی ابراز امیدواری کرد که با صدور این مجوزها مسیر سرمایه گذاری در استان تسهیل و کوتاه شود و طرح های قابل اجرای در بخش های مختلف با استقبال سرمایه گذاران مواجه شود.
وی در پاسخ به سوال چگونگی برخورد با افرادی غیر سرمایه گذار که مجوزهای بی نام را دریافت می کنند گفت: این مجوزها دارای تاریخ است و در صورت عدم اهلیت افراد ابطال و به فرد جایگزین داده می شوند.
وی همچنین تاکید کرد که هزینه های صدور این مجوزها پس از واگذاری طرح توسط سرمایه گذار به دستگاه پرداخت می شوند.
به گزارش ایرنا تاکنون بیش از 100 مجوز بی نام در بخش های مختلف کشاورزی، گردشگری و صنعت، نفت و گاز و خدمات صادر شده است.
واژه­ بروکراسی نخستین­ بار در قرن هیجدهم (سال 1745) توسط اقتصاددان فرانسوی به نام 'وینست دوگورنی' مطرح شده است. او به واژه فرانسوی 'bureau' به معنی میز تحریر، دفتر و اداره، پسوند 'cracy' به معنای حکومت را افزود.
معادل فارسی این واژه 'دیوان سالاری' است و در گذشته مفاهیمی از آن، در فرهنگ های کهن مانند امپراطوری هخامنشی، مصر باستان و چین وجود داشته است.
مطالعه معنای لغوی، مفهوم و تاریخچه بروکراسی درخواهیم یافت که بروکراسی یا دیوانسالاری دارای دو رویکرد بوده است که در رویکرد نخست هدف آن توسعه ساختارهای اداری اقتصادی و سیاسی بوده اما در عمل در بسیاری از جوامع بویژه جامعه ما بدرستی اجرا نشده و با کاستی ها و سوءاستفاده همراه شده به همین دلیل در اذهان عمومی بار منفی دارد.
در نظر عامه مردم کشور ما نیز نظام بروکراسی بر ناکارآمدی و کاغذبازی های زائدی دلالت دارد که نه تنها گره از کار مراجعه کنندگان به اداره های دولتی نمی گشاید بلکه مشکلات پیچیده ای برای آنان ایجاد می کند.
گرفتن امضاهای پیاپی، رفت و آمد های مکرر بین قسمت های مختلف ادارات و شنیدن امروز و فرداهای بسیار از کارمندان همگی تصوراتی است از واژه 'بروکراسی' که در اذهان عمومی و هر کسی که حداقل یک بار رفتن به ادارات دولتی را تجربه کرده باشد، نقش می بندد.
مفاهیم بروکراسی:
بروکراسی زنجیره ای مشخص از فرماندهی، با جریان مسئولیت ها از بالا به پایین است که کمک می کند رفتارها بطور منظم، پیش بینی پذیر شود و آنها را در مسیری خردگرا و قابل نظارت قرار دهد.
به عقیده 'وبر' (جامعه شناس آلمانی) سازمان های اداری کاملا بروکراتیک، از لحاظ فنی، توانایی حصول بیش ترین کارآیی را دارند و بروکراسی شناخته شده ترین ابزار فردگرایانه برای اعمال کنترل بر افراد است.
بروکراسی از دیدگاه 'کانت' حکومت اداری و قاعده مند محسوب می شود که در آن شرح وظایف و اختیارات هر فرد مشخص است و روند تحقق هر عملی در سازمان از ابتدا تا انتها مدون است.
'آنتونی ­رابینز' معتقد است که بروکراسی اگر بر اساس سازمان منطقی بنیان شود، کارآمد است بطوریکه وجود پستهای سازمانی بصورت سلسله مراتب با اهداف روشن، موجب تسهیل در انجام امور سازمان می شود، همچنین وجود قدرت در پست سازمانی بر مبنای روابط غیرشخصی، موجب حذف نفوذ اشخاص در واگذاری مشاغل می شود.
باتوجه به تعاریف مذکور و اساس و بنیان این نظام درخواهیم یافت که بروکراسی در ذات خود از ابراز سلایق شخصی و هرج و مرج در انجام امور جلوگیری کرده و شکل و سامانی بر اساس قوانین و مقررات به امور اداری در فعالیت های اقتصادی و سیاسی می دهد.
همچنان که بروکراسی یا دیوان سالاری در جوامع پیشرفته موجب توسعه اقتصادی شده ولی در جوامع توسعه نیافته بدلیل پیاده کردن نادرست آن، عدم بومی سازی و ضعف در مطابقت آن با فرهنگ بومی کشورها، حتی به 'فساد اداری' منجر شده است.
در جهان امروز 'سرعت' یکی از مهمترین اصولی است که باید در انجام امور رعایت شود زیرا عدم وجود سرعت به معنای از دست دادن فرصت ها، عقب ماندن از رقبا و به بارآوردن 'هزینه های فرصت' بسیاری است که برغم دیده نشدن و لمس نشدن می تواند جامعه ای را در خود ببلعد.
به هر حال بروکراسی در جامعه ما باری کاملا منفی به خود گرفته و نه تنها در روند سرمایه گذاری و تولید مانع ایحاد کرد بلکه از مهمترین عوامل نارضایتی ارباب رجوع و زمینه ساز فساد اداری است.
این موضوع که بروکراسی زاید دقیقا چه آثار یا کنش منفی بر روند سرمایه گذاری و تولید در استان اصفهان داشته و سهم دقیق آن در نارضایتی ارباب رجوع تاچه اندازه بوده هنوز مشخص نیست و این کار نیازمند پژوهش و بررسی دقیق است.
بروکراسی یا دیوانسالاری زاید در جامعه ما به عنوان یک معضل جدی و گریبانگیر مطرح است و تازمانیکه برای برطرف کردن این مانع، اقدام نشود ، روند سرمایه گذاری و تولید در مسیر صحیح قرار نمی گیرد و ایلام نیازمند سرمایه گذاری است.
7177/6034
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.