به گزارش خبرنگار ایرنا،بانوان بی هیچ پوشش دیگر در هر عرصه ای که محتوی ضروری ان کار و قدرت و فداکاری باشد ممتاز و پیشتازند فضا و تحلیل اجزا و غرفه های نمایشگاه توانمندی های زنان سرپرست خانوار ایلام نشان می دهد بانوان برای حضور در فضای کسب وکار هیچ کسری ندارند که برای جبران آن ضرورتا به کسوت دیگری درایند.
اضافه بران ، محتوی و غرفه های نمایشگاه به عنوان معرف الگوی مسلط شغلی و معرفی رست های کارو کسب زنان نشان می دهد بانوان انگاه که مجبور به تامین معیشت شوند سرشت بانوانه آنان را به سمت کار و تولید در زمینه های ضروری که مقوم سلامت جامعه و استمرار اصالت های فرهنگی است سوق می دهد.
انان که از نمایشگاه توانمندی زنان بی سرپرست خانوار ایلام دیدن کرده اند بی نیاز به هیچ مستند دیگری بر حضور زایا ، خلاق و ضروری بانوان در فضای کسب و کار تایید و تاکید دارند.
بوی آش و شیرینی محلی، ترسیم رنگ و نقش در تار و پود قالی، حرکت دستان گل آلود بر روی چرخ سفال و نقش و نگاری که از دل می طراود و به تکه ای گل جان می بخشد،سکوت پر معنای زنی که مهره های رنگی را با ظرافت تمام در نخ می کند و لوازم تزیینی می آفریند، همگی تصویری پرمعنا است.
نامش نرگس است و عطر دل انگیز آش محلی و شیرینی خانگی فضا را پر کرده از روزگار می گوید و روزهای نامرادش از دست تقدیر می گوید و بی سرناهی اشت و در ادامه از همت بلند خود می گوید و اراده ای که باعث شد دوباره یا علی گوید و از زمین بلند شود و کام روزگار را اینبار به کام خود و خانواده اش به شیرینی برزی برساق محلی ایلام حلاوت بخشد.
دو دختر دارد که این روزها در کارگاه کوچک خانه اش که بخشی از زیر زمین خانه است یاری گر مادر شده اند و با کمک آنها توانسته که هزینه های زندگی و تحصیل بچه هایش فراهم کند.
وی افزود: در طول شب شیرینی خانگی، ترشیجات و انواع سفارشاتی که از قبل داشته تهیه می کنم و در روز به سراغ مشتری می روم و بعضی وقت ها با سرکشی به ادارات از بین زنان کارمند که وقت درست کردن و تهیه انواع شیرینی خانگی و ترشی جات را ندارند، مشتری جذب می کنم و سفارش می گیرم.
وی می گوید: تا قبل از این گرانی درآمدم مناسب بود اما اکنون بسیاری از مشتری ها به خاطر اینکه از قدرت خرید کمتری برخوردار شده اند از بسیاری از سفارشات قبلی صرف نظر می کنند و مثل سالهای قبل سفارش شیرینی و ترشی نمی دهند.
وی اظهار داشت: با چند نفر از مغازه داران نیز صحبت کرده ام و حتی یک کانال در تلگرام زده ام تا بتوانم مشتری جذب کنم.
نرگس- م گفت: کار کردن زن و مرد ندارد آدم باید خودش و توانمندیش را شناسایی کند و برای تامین هزینه های زندگی اش تلاش کند تا سربار خانواده و جامعه نباشد.
وی افزود: تمام تلاشم را می کنم که فرزندانم هم از نظر مالی و هم از نظر روانی و اجتماعی مستقل باشند و محتاج کسی نباشد تا شخصی به خودش اجازه دهد به آنان با ترحم نگاه کند.
وی ادامه داد: زنان باید خودشان را باور داشته باشند و از صنایع دستی که تولید می کنند و می فروشند هزینه های زندگیشان را تامین کنند تا بتوانند در جامعه شرافتمندانه و سربلند به زندگی خود ادامه دهند.
یکی دیگر از زنان توانمند ایلامی که در محل نمایشگاه اقدام به برپایی کارگاه سفال کرده و از هر کارآموز سه هزار تومان دریافت می کند می گوید: با کمی خاک ، گل درست کرده ام و با این چرخ سفال سالهای سال است که سفال های زیبا تولید می کنم.
مریم- ک اظهار داشت: البته به عنوان مربی در کانونهای پرورش فکری کودکان و نوجوانان به بچه ها آموزش سفال می دهم و از این را هزینه های زندگی ام را تامین می کنم.
وی افزود: زندگی محلی برای آزمایش افراد است و باید در این معرکه بازار هرکس بتواند روی پای خودش بایستد و سربار کسی نشود.
وی از همه زنان سرپرست خانوار که به هر دلیل سرپرست خود را از دست داده اند خواست که با خودباوری و باور به توانمندی ها و اراده ای قوی بتوانند در زندگی خودکفا باشند و موجب شوند که همه افراد جامعه با دیده تحسین به آنها بنگرند.
یکی دیگر از زنان بی سرپرست که به واسطه طلاق و اعتیار همسرش اکنون مجبور است هزینه زندگی اش را تامین کند می گوید: زندگی در جامعه برای یک زن مطلقه بسیار سخت است اما باید با خودباوری فرد کاری کند که بتواند به سلامت از این سختی بگذرد و با شرافت و کمال انسانی نیازهایش را برطرف کند.
روشنک- الف اظهار داشت: به دلیل علاقه ای که به ساخت دستبند و سایر بدلیجات ها داشتم با آموزشی مختصری که آموختم اکنون زیباترین بدلیجات ها و تزئینات را درست می کنم و مشتری های زیادی دارم.
وی ادامه داد: بعضی از فراد به سنگ های قیمتی و ماه تولد علاقه خاصی دارند از همین علاقه و گرایش افراد استفاده کرده و اکنون گردنبند و رومانتویی های زیبا را درست می کنم.
وی میانگین درآمد ماهانه خود را بین 12 میلیون ریال تا 20 میلیون ریال اعلام کرد و گفت: از شغلم راضی هستم زیرا علاوه بر علاقه ای دارم می توانم هزینه های زندگی خودم را تامین کنم.
مدیرکل امور اجتماعی استانداری ایلام گفت:نمایشگاه توانمندی زنان با حضور بیش از100 نفر از بانوان سرپرست خانوار ایلامی توسط دستگاههای اجرایی و فرمانداری ها و با همکاری دفتر امور اجتماعی فرهنگی استانداری در محل چغا سبز برپا شد و مردم استان خوشبختانه استقبال خوبی از این نمایشگاه داشتند.
عهدیه طهماسبی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا هدف از برپایی این نمایشگاه ایجاد انگیزه و ترغیب بانوان به ویژه زنان سرپرست خانوار به فعالیت های اجتماعی و ورود آنها به چرخه تولید و اقتصاد برشمرد و افزود: زنان باید توانمندی های خود را باور داشته باشند و با خودکفایی بتوانند در جامعه زندگی موفقی را سپری کنند.
وی ادامه داد: این نمایشگاه بیشتر برای معرفی این زنان توانمند که به عرصه تولید راه یافته‌ و تولیدات آنها در سطح ملی قابل عرضه است و اکنون از قبل آن معیشت خود و خانواده را تامین می کنند، برپا شده است.
طهماسبی گفت: در این نمایشگاه زنان سرپرست خانوار از هفت استان آذربایجان غربی، خوزستان، کردستان، کرمانشاه، لرستان، همدان و ایلام برای عرضه تولیدات خود شرکت کرده اند.
وی ادامه داد: نقش بانوان در ماندگاری، توسعه و رونق صنایع دستی بسیار مهم و ارزشمند است و بازتاب سلیقه و ظرافت روحی بانوان ایرانی در محصولات متنوع تولید شده بخوبی قابل مشاهده است.
وی با بیان اینکه شرکت بانوان در این نمایشگاه تجربه ای جدید و تاثیرگذار برای کمک به هم افزایی بانوان است، گفت: در صورت ترویج و توسعه حوزه صنایع دستی و سرمایه گذاری مناسب در ایجاد اشتغال تاثیر گذار و نرخ بیکاری در استان بصورت چشمگیر کاهش می یابد.
وی ادامه داد: بیشتر تولیدکنندگان در عرصه صنایع دستی زنان هستند و این موقعیت فرصت مناسبی است تا بتوانیم در حوزه اشتغال خانگی و صنایع دستی برنامه ریزی مناسب تری داشته باشیم و با حمایت از این قشر علاوه بر رونق صنایع دستی موجب ایجاد شغل و تامین درآمد اقتصادی پایدار برای زنان سرپرست خانوار باشیم.
وی تاکید کرد: باید از بانوان کارآفرین حمایت های مالی مناسب صورت گیرد و با اختصاص تسهیلات ارزان قیمت و بلاعوض کاری کنیم که این افراد درای توانمندی و معیشت مناسب شوند تا از بروز بسیاری از آسیب های اجتماعی که سرخوردگی و خودکشی و افسردگی از جمله آنها است پیشگیری شود.
وی تاکید کرد: زنان سرپرست خانوار در معرض آسیب های اجتماعی هستند که افسردگی مهمترین این آسیب ها است باید با برنامه ریزی و حمایت و کمک به آموزش آنان و مهارت اموزی به این افراد کاری کنیم که توانمند و خودکفا شوند.
وی ادامه داد: هر فردی که درآمد اقتصادی مناسب داشته باشد و در جامعه از جایگاه مناسبی برخوردار باشند می تواند زندگی سلامی داشته باشد و از آسیب های اجتماعی مصون باشد.
مدیرکل اجتماعی فرهنگی استانداری اضافه کرد: انتخاب ایلام بعنوان شهر ملی گلیم نقش برجسته که برای اولین بار توسط بانوی هنرمند و خلاق ایلامی (روستای زنجیره) در قسمتی از گلیم خود موفق به اجرای نقش برجسته با استفاده از گره قالی شد، مورد استقبال سازمان صنایع دستی کشور قرار گرفت.
وی ابراز داشت: این صنعت بسیار زیبا بعنوان سوغات و برند اختصاصی ایلام ثبت شده که افتخار دیگری برای استان و نشان از لیاقت و توانمندی بانوان این خطه دارد.
به گفته طهماسبی، یک هزار و 600 صنعتگر در 33 رشته صنایع دستی در بیش از 100 کارگاه فعال به صورت رسمی فعالیت می کنند که بیش از نیمی از آنها در بخش تولید گلیم نقش برجسته فعال هستند.
گلیم ساده، جاجیم بافی، احرامی بافی، بافت سیاه چادر، پاپوش سنتی (گیوه بافی)، نمد مالی، معرق نمد، حصیربافی، چیغ یا چیت بافی، محرق(سوخت روی چوب)، سفالگری، کاشی معرق، معرق و منبت چوب، پیکرتراشی، خراطی، نقاشی روی سفال، نگارگری، طراحی سنتی، چرم سازی و سرمه دوزی از دیگر رشته های صنایع دستی استان ایلام است.
به گزارش ایرنا، نمایشگاه توانمندی بانوان سرپرست خانوار در ایلام پس از پنج روز به کار خود پایان داد.
7177/6034
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.