به گزارش ایرنا، دکتر سید عباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در قالب برنامه ای کاری دوشنبه و سه شنبه 19و 20 شهریورماه میهمان استان ایلام است.
چند عضو انجمن های فرهنگی هنری این استان در گفت وگو با ایرنا اظهار داشتند که نگاه دولت نسبت به حوزه فرهنگ و هنر طی چند سال اخیر طوری بوده که جذب مخاطبان به فعالیت های هنری و فرهنگی، شناسایی بیشتر استعدادهای فرهنگی و هنری در مناطق و در نهایت موفقیت در عرصه های منطقه ای، ملی و بین المللی را از سوی هنرمندان و اهالی فرهنگ بدنبال داشته است.
آنان اجرا و مدیریت کنونی فعالیت های فرهنگی و هنری استان ایلام را مثبت در مسیر رونق وبدون حاشیه عنوان کردند وگفتند : تداوم و تقویت روند کنونی اجرا فعالیت های فرهنگی و هنری استان در زمینه ای از تفاهم می تواند زمینه رونق فرهنگی و هنری استان را درپی داشته باشد.
آنان برگزاری همایش و اجرای جشنواره های معرفی و تقدیر مفاخر فرهنگی و هنری مناطق مختلف استان ، برگزاری جشنواره هشتم رضوی ،جشنواره ملی موسیقی سرناوا دره شهر، سوگواره ملی شعر علمدار کربلا ، سوگواره منطقه ای اربعین در ایین رسانه ، تئاتر منطقه ای خیابانی شرهانی ، جشنواره شعر کودک ، جشنواره تئاتر استانی ،داستان نویسی بومی محلی ، شعر طنز نوشخند بزرگداشت پروفسور عبداللهی را از جمله آیین های برجسته وموثر اخیر استان ایلام عنوان و درعین حال بر تداوم این دست فعالیت ها تاکیدکردند.
این فعالان همچنین افزایش زیرساخت های عمرانی حوزه فرهنگ و هنر ایلام ، بهبود وضعیت مالی انجمن های مختلف استان ،توجه به هنرمندان جوان و تکریم استادان فرهنگ و هنر را خواستار شدند.
مسئول انجمن نمایش اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی ایلام در این خصوص به خبرنگار ایرنا گفت: بزرگترین رخداد خوشایند در دولت دوازدهم برای هنرمندان نمایش تشکیل و فعال شدن و مستقل شدن انجمن های فرهنگی و هنری از جمله تئاتر در استان های کشور از جمله ایلام بوده است.
سعید خیرالهی افزود: این در حالی است که در دولت قبل انجمن نمایش ایران در تهران تشکیل و در شهرستان ها با برگزاری انتخابات بصورت شعبه فعالیت داشت.
وی تشکیل انجمن های نمایش برای هنرمندان این عرصه را یکی از دستاوردهای بزرگ دولت تدبیر و امید در مدت پنج سال گذشته عنوان کرد و گفت: با تشکیل این انجمن ها هنرمندان عرصه تاتر وارد کار شدند و اجرای برنامه های این انجمن رونق گرفته است.
خیرالهی مستقل شدن بودجه انجمن ها را از دیگر دستاوردهای مثبت دولت دوازدهم عنوان کرد و گفت: در دولت کنونی بودجه فعالیت این انجمن ها مستقیم به حساب آنها واریز و هر انجمن متولی هزینه آن خواهد بود در حالی که در دولت قبل بودجه انجمن ها تعریف نشده بود.
وی گفت: با وجود اینکه در دولت دوازدهم اقدام هایی برای توسعه زیرساختهای فرهنگی و هنری استان ها انجام گرفته و مجتمع های فرهنگی تاسیس شده اند ولی توسعه سالن های نمایش برای اجرای هنرمندان این عرصه باید بیشتر مورد توجه قرار بگیرد.
مسئول انجمن هنرهای تجسمی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان ایلام نیز توسعه جشنواره های فرهنگی، هنری در این استان را دستاورد مهم دولت تدبیر و امید برای هنرمندان این عرصه عنوان کرد.
مهدی صندوق آبادی بیان کرد: در طول پنج سال گذشته روند برگزاری جشنواره ها در حوزه هنرهای تجسمی رونق گرفته بطوریکه برخی از آنها در سطح ملی نیز برگزار شده اند.
وی برگزاری جشنواره ملی هنرهای تجسمی در مهران، نخستین جشنواره ملی مد و لباس ایرانی و برگزاری دهه فرهنگ و هنر استان را از مهم ترین این برنامه ها عنوان کرد که در دوره های مختلف برگزار شده اند.
صندوق آبادی تجهیز و گشایش نخستین نگارخانه تخصصی هنرهای تجسمی مجهز به امکانات جدید را از دیگر رخدادهای مهم سالهای اخیر برای این انجمن عنوان کرد.
مسئول انجمن شعر و ادبیات اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی ایلام نیز در این خصوص معتقد است: مجموعه فرهنگ و ارشاد اسلامی در چند سال اخیر حمایت های ویژه ای از این انجمن و هنرمندان حوزه ادبیات داشته که مصداق آن برگزاری جشنواره های مختلف استانی و منطقه ای شعر، کارگاه های تخصصی شعر و داستان، جشنواره داستان نویسی، جلسات هفتگی انجمن های ادبی و غیره بوده است.
علیرضا غلامی بیان کرد: امسال نیز آیین نامه اجرایی انجمن های ادبی از سوی وزارت ارشاد ابلاغ و از سوی بنیاد شعر و ادبیات انجمن های مختلف نیز ساماندهی و شناسنامه دار خواهند شد.
وی ادامه داد: در این زمینه تمامی فعالان عرصه شعر و ادبیات در صورت وابستگی و غیر وابستگی ارشاد می توانند انجمن خود را ثبت و مورد حمایت وزارت ارشاد و بنیاد شعر قرار گیرند.
وی این اقدام را موجب افزایش کیفی و کمی فعالیت های حوزه شعر و ادبیات در استان ها برشمرد و خواستار توسعه و تقویت بیشتر زیرساختهای سخت افزاری و نرم افزاری برای فعالیت انجمن های ادبی و شعر این استان شد.
مسئول انجمن سینمای جوانان ایران دفتر ایلام نیز پیگیری برای احداث سینما قدس ایلام و اخذ موافقت نامه آنرا از مهمترین دستاوردهای دولت در چند سال اخیر توسط این حوزه عنوان کرد.
محمد حاجیان بیان کرد: مقدمات اجرای این طرح فراهم و ساخت آن در آینده نزدیک آغاز خواهد شد و استان ایلام صاحب سینمای مستقل خواهد شد.
وی ادامه داد: با توجه به اینکه تنها سینمای شهر ایلام بر اثر قدمت زیاد در دولت دهم تخریب شد ولی برای تامین نیاز مردم و غنی سازی اوقات فراغت آنان سینما فرهنگ در دولت یازدهم در مجتمع ارشاد ایلام راه اندازی و فیلمهای روز و فیلم های گروه هنر و تجربه در آن برای عموم اکران می شود.
وی برگزاری پاتوق فیلم های کوتاه، تولید پنج فیلم کوتاه و کسب جایزه بهترین فیلم کوتاه جشنواره بین المللی فیلم های کردی ترکیه، کسب پنج عنوان جایزه بین المللی در حوزه عکس، کسب 20جایزه ملی و بین المللی توسط فیلمسازان و مستند سازان و تولید نخستین فیلم سینمایی مستطیل قرمز توسط دو جوان ایلامی را از دستاوردها و فعالیتهای مهم این انجمن در طول دولت تدبیر و امید برشمرد.

*** فضای هنری و فرهنگی در دولت دوازدهم باز شده است
مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی ایلام نیز مهم ترین موفقیت دولت تدبیر و امید در حوزه فرهنگ و هنر را باز شدن فضای فرهنگی در کشور برشمرد و گفت: در پنج سال گذشته برنامه های امید و نشاط در کشور تقویت و هنرمندان بیشتری در این مدت به عرصه آمده اند.
عمران خودآموز در زمینه تقویت زیرساخت های فرهنگی و هنری استان در این مدت گفت: احداث و بهره برداری مجتمع های فرهنگی، هنری در شهرستان های دهلران، دره شهر و چرداول، کتابخانه مرکزی، احداث سینما و نخستین تالار مرکزی را از مهمترین دستاوردهای دولت در این مدت برشمرد.
وی میزبانی استان در زمینه برگزاری جشنواره های مختلف فرهنگی، هنری نظیر تاتر خیابانی شرهانی، شعر کردی منال، موسیقی، سوگواره ملی علمدار کربلا، مطبوعات، در سطح منطقه ای و بین المللی را از دیگر فعالیتهای مهم این اداره کل در دولت تدبیر و امید برشمرد.
وی به وضعیت اعتبار فرهنگ و هنر این استان در دولت گذشته اشاره کرد و گفت: میزان اعتبار حوزه فرهنگ و هنر در دولت قبل بیشتر از هم اکنون بود ولی غیر هدفمند و بدون برنامه هزینه می شد که نمونه بارز آن اجرای برنامه های شب های آفتابی و نسیم رحمت با اعتبار کلان بود که بازخورد مثبتی نداشتند.
وی اظهار کرد: متاسفانه در دولت قبل با توجه به زیاد بودن منابع درآمدی کشور اعتبارهای هنگفتی به این حوزه اختصاص می یافت که بدون برنامه و هدف هزینه شده اند.
مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی ایلام گفت: سیاست دولت تدبیر و امید برون سپاری فعالیت های فرهنگی و هنری بوده بطوریکه اجرای فعالیت های فرهنگی و هنری به موسسات و انجمن ها واگذار می شود.
وی این رویکرد را در تقویت انجمن ها و موسسه های فرهنگی و هنری و جب بیشتر مخاطبان به سمت این فعالیتها موثر دانست که دولت بخوبی این مساله را درک کرده است.
هم اینک هفت انجمن فرهنگی، هنری، قرآنی و 54 موسسه فرهنگی، هنری چند منظوره در استان ایلام فعالیت دارند.
7171/6034
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.