دکتر مهتاب شاهماری روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: اقلام دارویی بصورت روزانه رصد می شوند و درگیر سیاه نمایی عده ای سودجو در زمینه کمبود دارو بخصوص کالاهای خارجی و سلامت محور نشویم.
وی افزود: کمبود واقعی داروهای گزارش شده توسط سازمان جمع آوری در کل کشور حدود 50 قلم از کل داروهایی است که مصرف و در سبد دارویی کشور وجود دارند.
معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی استان ایلام با بیان اینکه کمبودهای بیشتر از این اقلام که در انبارها گزارش می شوند مربوط به داروهای غیرژنریک (داروهایی که مطابق تقاضای بیمار یا پزشک تجویز می شود) است، گفت: این کمبودها شامل 70 تا 170 قلم دارو است که مربوط به داروهای غیر ژنریک است یعنی بیمار نیاز ژنریکش برطرف می شود اما سلیقه پزشک یا درخواست بیمار تقاضای برند یا نوع خاصی از دارو است.
دکتر شاهماری تاکید کرد: سیستم بهداشتی بر اساس اولویت هایی از جمله حفظ سلامتی بیماران برنامه ریزی کرده و تمام توان خود را برای پاسخگویی به تقاضا و خدمات به بیماران بکار می گیرد.
دکتر شاهماری اضافه کرد: در شرایط کنونی و سیاست های کلان برای کل محصولات، باید بپذیریم استفاده از کالای داخلی در کنار کیفیت و قیمت مناسب در اولویت است.
وی در خصوص تاثیر تحریم ها بر تامین داروها گفت: در شرایط کنونی نمی توان اثر تحریم ها را بر تامین دارو انکار کرد اما بشدت ادعای تحریم کننده ها و رسانه ها نیست و نگرانی در این زمینه وجود ندارد.
دکتر شاهماری با بیان اینکه کشور تجربه گذر از شرایط سخت را در سال های های گذشته داشته، افزود: با برنامه ریزی مسئولان و دولتمردان نگاه ویژه به این موضوع در دستور کار است و قرار گرفتن دارو در زمره کالاهای دسته اول و استراتژیک بودن این مقوله اهمیت آن را نشان می دهد.
به گفته معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی استان ایلام منظور از کالاهای دسته اول کالاهایی است که با ارز 42 هزار ریالی برای مردم تامین می شوند.
وی در خصوص قیمت داروها نیز اظهار داشت: ملاک ما برای بررسی قیمت داروها سایت سازمان وزارت غذا و دارو است که در بخشی از آن قیمت داروهاها بارگذاری شده است.
وی افزود: با توجه به ضرورت اطلاع رسانی، فهرست و قیمت مصوب اقلام دارویی، جزئیات لیست و قیمت مصوب تمام اقلام دارویی قابل عرضه در داروخانه های سراسر کشور در قسمت جستجوی دارو، سامانه اطلاعات دارویی سازمان غذا و دارو به نشانی اینترنتی http://irc.fda.gov.ir/nfi قابل جستجو و بازیابی است.
دکتر شاهماری مشکل تفاوت در قیمت داروها را بالا بودن میزان تقاضا برای دارو اعلام کرد و گفت: ممکن است داروخانه ای کالا را با قیمت جدید خریداری کرده در حالیکه داروخانه دیگری هنوز خرید جدیدی از آن کالا نداشته و خرید قبلی را در داروخانه داشته باشد.
وی تاکید کرد: شهروندان هر موردی چه در حوزه کمبود دارو و چه در حوزه مغایرت قیمت را از طریق سامانه تلفنی 190 یا شماره تماس32232520 به همکاران ما در معاونت‌ غذا و دارو اطلاع دهند، بطور قطع پیگیری و چنانچه تخلف محرز باشد، با آن قاطع برخورد می‌شود.
7180/6119
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.