سید اسدالله هاشمی روز یکشنبه با حضور در ایرنا خواستار همکاری رسانه ای برای ایجاد حساسیت آگاهانه و مشارکت فعال در ماموریت فرانسلی حفاظت محیط زیست شدو گفت: استمرار نسلی زیستن در موهبت خداداد طبیعت زاگرسی را مسئولیت عام و خاص فعالان رسانه ای می داند.
وی ضمن تاکید بر همکاری و تعامل حفاظت محیط زیست ایلام با همه دستگا ه های اجرایی، گروه ها و تشکل ها غیر دولتی تصریح کرد: حفظ و تامین سلامت زیستگاه های استان مبنای تعامل این نهاد با هم شخصیت های حقیقی و حقوقی استان که برای پیشبرد تحقق اهداف توسعه گرایانه استان فعالیت دارند محسوب می شود.
وی به برخی چالش های محیط زیست انسانی ، طبیعی و وحوش استان ایلام اشاره کرد و گفت: دفع نامناسب زباله معضل جدی و بهداشتی ایلام است که اقدام دستگاه های مسئولان برای رفع آن ضروری است.
مدیرکل حفاظت محیط زیست ایلام با ذکر اینکه پسماندهای بیمارستانی باید قبل از خروج از محیط بیمارستان و درمانگاه بی خطر و با بسته بندی مناسب دفع و دفن شوند تصریح کرد: گزارش های دریافتی و مشاهده عینی وی دلالت بر نقض این قاعده مرسوم حتی در مراکز درمانی معتبر ایلام دارد.
هاشمی تاکید کرد: پسماندها به ویژه زباله های عفونی بیمارستانی برای جلوگیری از آلودگی های زیستی نیازمند ساماندهی هستند.

** حمایت از گونه های در معرض انقراض در یک فرایند پنج ساله
مدیرکل حفاظت محیط زیست ایلام از غنای زیستگاهی استان به عنوان یک موهبت نام برد که در چند دهه گذشته همچون دیگر مناطق با تهدید و چالش از سوی عامل های انسانی و غیر انسانی مواجه بوده ونیازمند اقدامات حمایتی و حفاظتی هستند.
وی با ذکر لزوم توسعه مناطق تحت مدیریت محیط زیست استان دستکم تا سطح 10 درصد کل عرصه های زیستگاهی ایلام گفت: هم اکنون هفت درصد زیستگاه های استان تحت مدیریت حفاظتی قرار دارند که بسیار کم است.
هاشمی افزود: در راستای سیاست سازمان حفاظت محیط زیست کشور حفاظت از گونه های در معرض خطر انقراض پلنگ، خرس قهوه ای و کاراکل طی یک برنامه پنج ساله از اولویت های کاری اداره کل حفاظت محیط زیست ایلام است.
وی افزود: برای شناسایی دیگر گونه های در معرض خطر باید زیستگاه ها و حیات وحش استان ایلام مورد بررسی، مطالعه و کنکاش علمی بیشتری قرار بگیرند تا تعادل در میان گونه های جانوری حفظ شود.
هاشمی یادآور شد: از دیگر برنامه های حفاظت محیط زیست ایلام ایجاد پاسگاه های محیط بانی و دیده بانی و حفاظت هوشمند با استقرار دوربین در مناطق حساس و مهم است تا میزان مخاطرات زیست محیطی جانوری و زیستگاه ها کاهش یابد.
وی تنش های آبی و خشکسالی را از مهمترین معضلات حیات وحش استان ایلام برشمرد و گفت: باید با اتخاذ تدابیر مناسب تنش کم آبی در زیستگاه های حیات وحش مرتفع شود چرا که ایجاد آبشخور مشخص به مثابه ایجاد فرصت برای متخلفان شکار است.

** فعالیت های مخرب و اشتباه انسانی برهم زننده تعادل طبیعت است
مدیرکل حفاظت محیط زیست ایلام اظهار داشت: محیط زیست مخالف توسعه و عمران نیست اما باید طرح ها و پروژه ها با لحاظ کردن پیوست های زیست محیطی عامل تهدید و برهم زننده تعادل محیط زیست نباشند.
وی گفت: خشکسالی و گرد و غبار که در بیش از یک ده اخیر بر کشور ایران و منطقه حاکم است ناشی از تجاوز عامل انسانی به حریم محیط زیست و طبیعت بوده و افراد با سهل انگاری، طمع ورزی، ایجاد طرح ها و پروژه های عمرانی فاقد پیوست زیست محیطی تعادل طیبعت را بر هم زده اند.
وی تاکید کرد: خشک شدن تالاب ها و روان آبها، استخراج بی رویه آب سفره های زیرزمینی، تخریب رویشگاه و زیستگاه ها و ... از عوامل تشدید پدیده خشکسالی و گرد و غبار و تغییر اکوسیستم طبیعی منطقه است.

** بقای محیط زیست در گرو مشارکت خودجوش مردم در حفاظت از طبیعت است
هاشمی یادآور شد: مردم بازوی توانمند و یاور اصلی محیط زیست در حفاظت از طبیعت و حیات وحش هستند که با افزایش سطح آگاهی بخشی و فرهنگ سازی مردم، افکار عمومی را باید نسبت به مقوله محیط زیست حساس تر کرد.
وی با بیان اینکه تخریب و آسیب رسانی به محیط زیست به هر عنوان ممنوع و جرم است، اظهار داشت: همگان در قبال حراست و پاسداری از محیط زیست مسئول و پاسخگو هستیم چرا که نسل های آینده نیز در داشتن طبیعت و انفال عمومی سهم دارند.
وی مشارکت و حضور مردم در حفاظت از طبیعت و محیط زیست را با اهمیت خواند و گفت: با توجه به گستره وسیع طبیعت استان ایلام و تعداد اندک محیط بانان باید برای حفظ و نگهداری محیط زیست از ظرفیت مردم و علاقه آنها به طبیعت و حیات وحش و نیز انجمن های مردم نهاد زیست محیطی بهره برد.
هاشمی افزود: توسعه پایدار و رفاه اجتماعی تنها با بقای محیط زیست امکان پذیر است و هرگونه فعالیت و اجرای طرح های عمرانی و زیرساختی باید با پیوست های زیست محیطی همراه باشد.

** آتش سوزی بلای جان جنگل های بلوط
مدیرکل حفاظت محیط زیست ایلام آتش سوزی را از دیگر تهدیدهای جنگل های مناطق زاگرسی بیان کرد و گفت: 40 درصد آب شیرین زاگرس توسط جنگل های بلوط این ناحیه جغرافیایی تامین و تولید می شود.
وی افزود: اما افزون بر خشکسالی و گرد و غبار که سلامت جنگل های بلوط را به مخاطره انداخته، آتش سوزی نیز از دیگر معضلاتی است که گرایبان گیر درختان بلوط شده و باید در فصل آتش سوزی حساسیت ها نسبت به بروز این پدیده مخرب انسانی بیشتر شود.
به گزارش ایرنا، در استان ایلام تاکنون 40 گونه پستاندار و 200 گونه پرنده و بیش از 20 گونه خزنده و دو زیست شناسایی شده و هر سال در فصول زمستان و بهار پذیرای پرندگان مهاجر زیادی است.
از گستره 2 میلیون هکتاری استان ایلام یک میلیون 700 هزار هکتار آن را اراضی طبیعی تشکیل داده است.
بیش از هفت درصد مساحت کل استان را عرصه های طبیعی تحت مدیریت اداره کل حفاظت محیط زیست تشکیل داده است که از این مقدار 141 هزار و 800 هکتار را مناطق حفاظت شده، یک هزار و 475 هکتار آثار طبیعی ملی و 368 هزار و 200 هکتار منطقه شکار و تیراندازی ممنوع تشکیل داده است.
7172/6034
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.