به گزارش ایرنا، قاسم سلیمانی دشتکی روز یکشنبه در نشست ستاد اربعین استان اظهار داشت: مردم استان ایلام باید از منافع اقتصادی تردد زائران از مرز مهران منتفع شوند، هیچ کدام از دستگاه های اجرایی حق دایر کردن موکب ندارند بلکه باید تلاش کنند این کار کاملا مردمی باشد.
وی خواستار هزینه کردن اعتبارات دولتی در زمینه ایجاد ریزساخت های لازم در مسیر تردد زایران شد و افزود: استانداری ایلام آمادگی دارد تا کمک های لازم را در زمینه ایجاد زیرساخت ها ارائه دهد.
سلیمانی دشتکی تاکید کرد: شهرداری مهران موظف است از ظرفیت شرکت هایی که در انتظام تخصص لازم را دارند استفاده کند و با همکاری نیروی انتظامی نیروهای لازم را در این خصوص به خدمت بگیرد.
وی با پیشنهاد استفاده از ظرفیت بازنشستگان نیروی انتظامی برای تامین امنیت پارکینگ های شهر مهران گفت: شهرداری در این زمینه مجری است و باید تام تلاش خود را به کار گیرد تا مشکلات سال های پیش در مهران تکرار نشود و نظم خاصی در پایانه مرزی مهران حاکم باشد.
استاندار ایلام در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به تصویب جزئیات منطقه آزاد مهران در مجلس شورای اسلامی گفت: بعد از تصویب کلیات این طرح در مجلس شورای اسلامی امروز شاهد تصویب جزییات آن نیز بودیم و امیدواریم به زودی شاهد تصویب نهایی آن در شورای نگهبان باشیم.
سلیمانی دشتکی ادامه داد: با توجه به اینکه شهرک اسلامیه و شهر مهران خارج از محدوده منطقه آزاد هستند متولیان امر مراقب سرسام شدن قیمت املاک در این مناطق باشند و اطلاعات مورد نیاز را در اختیار مردم این مناطق قرار دهند تا مانع از هرگونه سوءاستفاده در این زمینه شوند.
معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار ایلام نیز در این نشست گفت: امسال به گونه ای برنامه ریزی شده است که حضور زائران در استان ایلام فواید اقتصادی را هم برای مردم و بازاریان این منطقه در پی داشته باشد.
محمد نوذری از فعالیت ایستگاه های صلواتی در قالب مجتمع های خدماتی خبر داد و افزود: در اربعین امسال هیچ موکبی در شهرهای مهران و ایلام دایر نخواهد شد و در تلاش هستیم تا حضور زائران در استان، فواید اقتصادی لازم را نیز برای بازاریان استان در پی داشته باشد.
وی فرصت باقی مانده تا اربعین و جانمایی موکب ها را بسیار کم دانست و تاکید کرد: ایستگاه های صلواتی باید ساماندهی و در قالب مجتمع فعالیت کنند و هر مجتمعی هم یک مدیر داشته باشد که پاسخگوی مسائل و عملکرد مجموعه باشد.
معاون استاندار ایلام ادامه داد: می توان با استفاده از ظرفیت های موجود در مسیر ایلام به مهران برای ایجاد موکب هایی در قالب مجتمع استفاده کرد تا بلکه در دراز مدت چشم اندازهای اقتصادی را در پی داشته باشد.
نوذری، ایجاد درآمد برای شهرداری های ایلام، صالح آباد و مهران را از فواید ایجاد مجتمع های خدمت رسانی به زائران دانست و خاطرنشان کرد: برنامه ریزی ها باید به گونه ای باشد که از ظرفیت تمام دستگاه های اجرایی استان و اعضای کمیته ها استفاده شود.
معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری ایلام هم گفت: تمام توان خود را برای رفع مشکلات سال های پیش اربعین به کار گرفته ایم تا امسال با مشکلات کمتری روبرو باشیم اما مدعی نیستیم که هیچ مشکلی وجود ندارد.
احمد کرمی افزود: طی سال گذشته اقدامات فراوانی برای رفع مشکلات زیرساختی مسیر اربعین انجام گرفته اما باید ظرفیت های اعتباری را با حجم فعالیت ها بسنجیم و این واقعیت را بپذیریم که بسیاری از کارها را نمی توان در طول مدت کوتاهی انجام داد اما ما تمام توان خود را به کار گرفته ایم تا نسبت به سال های گذشته با مشکلات کمتری مواجه باشیم.
وی یکی از دغدغه های مسئولان استان در سال های گذشته را مشکلات بسیار زیاد مسیر ایلام - ملکشاهی مهران و نصب پل مسیر ترشابه عنوان کرد و گفت: بخش زیادی از مشکلات این مسیر در طول یک سال گذشته رفع شده و هم اکنون نیروهای راهسازی در این مسیر به صورت گسترده در حال فعالیت هستند.
معاون عمرانی استاندار ایلام جابجایی تیر چراغ برق های مسیر شهر شباب، روشنایی مسیر مهدی آباد و تکمیل زیرساخت بازارچه های مرزی چیلات و چنگوله را از اقدامات صورت گرفته در طول یکسال گذشته عنوان کرد و گفت: جاده کنارگذر مهران به طول 12 کیلومتر با 30 میلیارد ریال در حال انجام و فنس کشی اطراف فرودگاه مهران به طول 8 هزار متر و با 45 میلیارد ریال اعتبار در مرحله پیمان سپاری است.
کرمی، تهیه نقشه اجرایی موکب ها و لحاظ کردن درآمد اقتصادی برای استان را از اقدامات صورت گرفته در طول یکسال گذشته عنوان کرد و یادآور شد: مرکز مانیتورینگ ستاد اربعین در دست اقدام است.
وی، بهبود وضعیت پارکینگ های اربعین، احصاء مشکلات سال های گذشته و تهیه و اجرایی کردن طرح جامع زیرساخت های اربعین را از فعالیت های در دست اقدام این کمیته دانست و تاکید کرد: احداث و تکمیل چهار خطه کردن مسیرهای اربعین شامل حمیل - ایلام - مهران، تونل کبیرکوه - دره شهر، ایلام - ایوان - چوار و ایلام - مهران - دهلران - اندیمشک در حال انجام است.
رئیس کمیته زیرساخت اربعین استان ایلام، اعتبار مسیر مهران، دهلران، اندیمشک را 600 میلیارد تومان اعلام کرد و گفت: تجهیز و ایمنی سازی مسیرها و تقویت ارتباطات در مسیر از دیگر اقدامات صورت گرفته در این مدت است.
کرمی یکی از اقدمات صورت گرفته در اربعین امسال را استفاده از ظرفیت استان های معین ایلام اعلام کرد و گفت: تاکنون به نحو شایسته ای از این پتانسل استفاده شده است و از این پس نیز نهایت استفاده را از این ظرفیت ها بهره خواهیم برد تا در ایام اربعین با کمترین مشکلات روبرو باشیم.
3032/6034
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.