دکتر اسد احسان زاده روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: براساس یافته های تحقیقی ،حدود 6.3 درصد از جمعیت فعال این استان سیگار و 5.6 درصد نیز قلیان مصرف می کنند.
وی افزود: سیگاری به فردی اطلاق می شود که در طول عمرش 100 نخ سیگار مصرف کرده و در حال حاضر به هر شیوه ای استعمال دخانیات را ادامه می دهد.
به گفته وی دود دسته دوم به دودی اطلاق می شود که سیگار را فرد میکشد ولی دود آن را اطرافیان هم استنشاق میکنند.
دکتر احسان زاده با بیان اینکه استان ایلام جز استان هایی است که کمتر سیگار مصرف می کند، یادآور شد: 30 درصد مردان و 2 درصد زنان در استان ایلام سابقه مصرف دخانیات دارند و 20 درصد مردان و یک درصد زنان ایلامی هر روز سیگار می کشند.
وی ادامه داد: سال 85 تعداد زنان سیگاری در ایلام به یک درصد هم نمی رسید اما اکنون این آمار رو به افزایش است.
دکتر احسان زاده گفت: مصرف دخانیات بین جوانان نیز در حال افزایش است و یک عامل خطر برای ایجاد بیماری های قلبی، عروقی است.
وی به مضرات مصرف قلیان اشاره کرد و افزود: دود منتشره از قلیان حاوی مقادیر بیشماری مواد سمی است که از عوامل اصلی بروز سرطان ریه، بیماری های قلبی, عروقی و سایر بیماری ها شناخته شده اند.
احسان زاده تاکید کرد: مصرف کنندگان قلیان در هر بار مصرف دود بیشتری را در مقایسه با کشیدن یک نخ سیگار دریافت می کنند و از نظر مواجهه و استنشاق دود هر فرد مصرف کننده قلیان در هر وعده معادل 100 تا 200 نخ سیگار دود حاوی مواد شیمایی سرطان زا دریافت می کند.
وی تاکید کرد: ورزش و تحرک بدنی در ترک دخانیات باعث کاهش فشار و تنش ناشی از ترک دخانیات می شود و آرامش عضلانی بهمراه دارد و پس از 6 ماه ترک میزان ناراحتی های مختلف جسمی و روانی در افراد سیگاری به نصف کاهش می یابد.
7180/6034
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.