به گزارش ایرنا، ایوان به عنوان یکی از شهرستان های دارای آثار تاریخی و روستاهای گردشگری با ایجاد اقامتگاه های بوم گردی می تواند به یکی از قطب های گردشگری استان ایلام و منطقه تبدیل شود.
سه اقامتگاه بوم گردی در مناطق روستایی ایوان و خوران به عنوان روستای هدف گردشگری این شهرستان هم اکنون نیز ظرفیت پذیرش سالانه بخش قابل توجهی گردشگر را در دارا هستند.
افزون بر جاذبه های روستایی این شهرستان دارای آثار باستانی متعدد مربوط به دوره ساسانیان و دوره اسلامی است که نشان از قدمت و پیشینه کهن آن دارد که هر بیننده ای در همان نگاه اول شیفته این همه زیبایی می شود.
سال گذشته نیز 20 اثر باستانی در این شهرستان شناسایی شد تا در فهرست ثبت آثار ملی قرار گیرد اما بدلیل عدم تخصیص اعتبار این آثار کماکان در انتظار ثبت ملی هستند.

**سه اقامتگاه بوم گردی در ایوان ایجاد می شود
رئیس اداره میراث فرهنگی ایوان در خصوص اقامتگاه های بوم گردی در این شهرستان گفت: با توجه به ظرفیت های بکر این مناطق و شرایط اقلیمی و آب و هوایی مناسب تقاضا برای راه اندازی اقامتگاه های بوم گردی صورت گرفته است.
اکبر چراغی افزود: راه اندازی سه اقامتگاه بوم گردی ایوان شامل خوران، سراب ایوان و روستای سرتنگ در دستور کار قرار دارد و موافقت اصولی منطقه تفرجی خوران اخذ شده و در دست بررسی است.
وی در خصوص ایجاد سه واحد اقامتی در این شهرستان یادآور شد: سه واحد سوییت اقامتی در مجتمع تفریحی توریستی سد کنگیر ایوان نصب شده که تاثیر بسزایی در زمینه جذب گردشگر دارد و طبعا اشتغال را نیز بدنبال دارد.
چراغی با بیان اینکه این مجتمع به بخش خصوصی واگذار شده، یادآور شد: 6 میلیارد ریال از محل اعتبارات اشتغال روستایی و یک میلیارد ریال از محل اعتبارات صندوق کارآفرینی امید به این بخش پرداخت شده است.
وی تاکید کرد: برای احداث خانه های بوم گردی و تبدیل خانه های روستایی به اقامتگاه های بوم گردی تسهیلات کم بهره 6 درصدی با بازپرداخت پنج ساله و تنفس یک ساله برای ساخت، تعمیر، بازسازی و نوسازی پرداخت می شود.
چراغی ادامه داد: ظرفیت های بکر گردشگری تاریخی، طبیعی و اقتصادی در روستاهای ایوان و توانمندی در تولید محصولات باغی و صنایع دستی از مزیت های این شهرستان برای جذب گردشگری کشاورزی و روستایی است.
وی با بیان اینکه یکی از زیر ساخت های لازم برای توسعه گردشگری، تاسیس مراکز اقامتی روستایی است، گفت: اقامتگاه های بوم گردی جاذبه های دیدنی و طبیعی هستند که با استفاده از امکانات محل ساماندهی می شوند تا گردشگران ضمن استفاده از طبیعت و چشم اندازهای گردشگری با صنایع دستی و آداب و رسوم محلی هم آشنا شوند.
رئیس اداره میراث فرهنگی ایوان افزود: مجوز راه اندازی اقامتگاه های بوم گردی در سطح شهر متناسب با شرایط و ظرفیت شهرستان با دارا بودن توجیه بدون هیج محدودیتی صادر می شود.
چراغی تاکید کرد: ایجاد درآمد پایدار برای روستاییان، حفظ محیط زیست، حفظ معماری بومی، اشاعه فرهنگ و بازآفرینی رسوم، بازی های بومی، محلی و جلوگیری از مهاجرت روستاییان به شهرها از اهداف اجرای طرح بوم گردی است.
صنعت گردشگری در ایوان دارای ظرفیت‌های قابل توجه بومی و فرهنگی است و از این رو گردشگری روستایی باید به عنوان یکی از محورهای توسعه بیش از پیش در این شهرستان مورد توجه قرار بگیرد.
/6034/7180
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.