«گذر ایّام» خاطرات خانم فریده مصطفوی دختر امام خمینی منتشر شد.

به گزارش جماران، این کتاب که خاطرات دومین دختر امام خمینی را از مراحل مختلف زندگی با تمرکز بر شخصیت رهبر کبیر انقلاب اسلامی روایت می کند، حاصل دهها ساعت جلسه ی صمیمانه ایشان با خواهرزاده شان حجت الاسلام و المسلمین مسیح بروجردی است.

خانم مصطفوی در فصول اول این کتاب به معرفی خانواده، همسر و فرزندان امام خمینی می پردازد 

از خاطرات خواندنی این فصول، ماجرای دفتر شعر گمشده امام خمینی و  روایتی جالب از بازی چهارشنبه سوری در سالهای زندگی در منزل یخچال قاضی قم است.

فصل چهارم کتاب گذر ایام که حجم بیشتری نسبت به سایر فصول را به خود اختصاص می دهد، «سبک زندگی» بنیانگذار جمهوری اسلامی را تشریح می کند.

 از قسمت های جالب این کتاب روایت شیوه ادای تکالیف و مستحبات دینی توسط امام است.

«مبارزات امام»، از فصل های مهم کتاب است که به دلیل روایت آن مقطع زندگی امام از زاویه خانواده، جالب توجه و حاوی نکات ناگفته است.

در ابتدای این فصل خاطره ای جالب از پرهیز امام از خودنمایی پس از رحلت مرجع تقلید شیعیان جهان تشیّع آیت الله العظمی بروجردی روایت می کند.

 خانم فریده مصطفوی در فصل نهم کتاب خاطرات خود به تحلیل و روایت تفصیلی خاطرات دستگیری و تبعید پدر بزرگوارشان می پردازند. در این بخش روایتی دست اول از چگونگی انتخاب منزل آقای روغنی در قیطریه جهت حصر امام در تهران بیان شده است.

فصل دهم کتاب نیز به خاطرات دوران سکونت امام در عراق می پردازد و فصل یازدهم به طور جداگانه حادثه شهادت حاج آقا مصطفی خمینی را بیان می کند.

 خانم مصطفوی در این بخش «رفتاری آموختنی» را از امام پس از شهادت ایشان تصویر می کند.

 در فصل سیزدهم این کتاب دختر امام خمینی پیروزی انقلاب را روایت می کند که از جمله بخش های جالب آن، خاطره ای از نگرانی امام از وضع زندانیان در ایام آغازین پیروزی اشاره می کند.

روایت بازگشت امام به قم و سکونت ایشان در آن شهر، جنگ تحمیلی و پذیرش قطعنامه، پاکسازی های گسترده در ادارات و نظر امام در مورد این رفتارها؛ از موضوعات پایانی مطرح شده در کتاب است.

 «نگرانی های امام» از دیگر بخش های بسیار مهم این بخش از کتاب است که دختر امام روایاتی دست اول از سخنان امام در منزل در خصوص ماجرای بنی صدر، عزل آیت الله منتظری و مسائل مربوط به دولت دوران دفاع مقدس را تشریح می کند: «پس از پیروزی انقلاب، اختلافاتی در جریانات کشور به وجود می آمد که برای آقا بسیار متأثرکننده بود. از جمله آنها، اختلافات میان آقایان بنی صدر و بهشتی بود که آقا را بسیار رنجور می ساخت...».

کتاب گذر ایام توسط معاونت پژوهشی مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی، گردآوری و در 276 صفحه توسط موسسه چاپ و نشر عروج منتشر شده است  که در کلیه کتابفروشی های این موسسه قابل دسترسی است.

گذر ایام

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.