وجود حلقه دره و دفن سنتی زباله‌ها در کرج که صدای اعتراض بسیاری از مسئولان و مردم را درآورده است، بوی تعفن زباله‌ها که باعث آزار شهروندان کیانمهری شده، امحای روزانه بیش از هزار تن زباله که در همه جای دنیا از آن به‌عنوان طلای کثیف یاد می‌شود و بسیاری از کشورها برای بهره‌مند شدن از مزایا و درآمدهای پایدار در این حوزه از تکنولوژی روز دنیا استفاده کنند ولی در کرج زیرخاک دفن می‌شود، چالش‌های زیست‌محیطی حاصل از تجمع شیرابه‌ها و نگرانی از آلودگی منابع آبی زیرزمینی باعث شد که با علی‌اصغر نصیری سرپرست سازمان مدیریت پسماند شهرداری کرج گفتگویی ترتیب دهیم که در ادامه می‌خوانید.

 عقب‌ماندگی‌های موجود در حوزه پسماند باعث ایجاد چالش‌های زیست‌محیطی شده، وجود شیرابه‌ها در مرکز دفن زباله این کلان‌شهر انتقاد صاحب‌نظران و مسئولان استانی را به دنبال داشته به‌طوری‌که بسیاری معتقدند تیغ شیرابه‌ها گلوی محیط‌زیست کرج را تهدید می‌کند، بوی نامطبوع حاصل از تجمع زباله‌ها در حلقه دره نیز موجب آزار شهروندان در مناطقی مثل کیانمهر شده است، برای رفع این چالش‌ها چه راهکاری در دستور کار دارید؟

مسیر باد در شهر کرج از شمال غرب به جنوب شرق است، این موضوع موجب شده که بوی نامطبوع حاصل از زباله‌ها و شیرابه‌ها در اطراف حلقه دره برای مردم‌آزار دهنده باشد، اقداماتی انجام‌شده که به کاهش شیرابه‌ها می‌انجامد، همچنین با پوشش مناسب زباله‌ها بخش اعظمی از بوهای نامطبوع در مناطق مجاور رفع خواهد شد.

برای دفن زباله‌ها و ایجاد ترانشه هایی که از طریق حفاری‌ها و گودبرداری‌ها در مرکز حلقه دره انجام‌شده به این نکته پی برده‌ایم که خاک در این محل کاملاً رُسی است و نفوذ شیرابه به منابع آبی زیرزمینی کم است، تاکنون موردی که نشان از آلودگی منابع آبی باشد، گزارش نشده است.

همچنین مقرر است؛ فضای سبز اطراف حلقه دره از طریق استحصال آب شیرابه‌ها آبیاری شود، انجام این پروژه و احداث کارخانه آن حدود شش ماه به طول می‌انجامد، در همین راستا پیش‌بینی‌شده برای توسعه فضای سبز منطقه از درختان پائولونیا استفاده شود.

وضعیت تولید شیرابه‌ها چگونه است، به عبارتی در هر ساعت چند لیتر شیرابه تولید می شود؟

حدود سه تا چهار لیتر درهر ثانیه، در حال حاضر ۹۰ تا ١٠٠ هزار مترمکعب شیرابه در ۱۳ حوضچه حلقه دره وجود دارد و ما همه ظرفیت‌ها را بکار گرفته‌ایم تا پیمانکاری واجد شرایط و دارای تکنولوژی را برای رسیدگی به وضعیت شیرابه‌ها انتخاب کنیم، مقررشده از طریق تصفیه بیوفیلتر اقداماتی انجام شود.

استفاده از حوضچه‌های شیرابه نیز دیگر پروژه‌ای است که در سایت حلقه دره انجام‌نشده است که در این خصوص سازمان مدیریت پسماند شهرداری کرج مکلف شده اقدامات لازم برای انجام این پروژه‌ها را پایه‌ریزی کرده و نتیجه آن را به کارگروه پسماند استان و کارگروه مدیریت زیست شورای شهر کرج ارائه دهد.

مدیرعامل وقت سازمان مدیریت پسماند شهرداری کرج ششم مهرماه سال ۹۵ اعلام کرده بود؛ هشت ماه آینده مرکز لندفیل کرج آماده بهره‌برداری می شود، با محاسبه زمان اعلام‌شده باید خردادماه ۹۶ این مرکز بهره‌برداری می‌شد، برای دفع بهداشتی و مهندسی زباله (لندفیل) مقرر بود مخازنی با ابعاد ۲۰۰ در ۳۰۰ و عمق ۱۳ تا ۱۶ متری در نظر گرفته شود، مدیرعامل وقت همچنین مدعی شده بود درروش لندفیل شیرابه‌ها کنترل می شود و با اجرای این طرح از روش‌های دفن زباله به شیوه‌های سنتی فاصله می‌گیریم حال باگذشت بیش از یک سال این مهم محقق نشده است، مشکل کجاست؟

انجام تعدادی از پروژه‌ها ازجمله ساخت لندفیل بهداشتی در مرکز دفن حلقه دره به دلیل مشکلات انسانی که منجر به مسائل حقوقی شد فعلاً به‌صورت نیمه‌کاره رهاشده است، این پروژه پیشرفت فیزیکی ۴۰ درصدی دارد ولی متأسفانه به دلایلی که گفتم نیمه‌کاره رهاشده است.

 همان‌طور که می‌دانید بخش مسافربری فرودگاه بین‌المللی پیام تا چند روز آینده افتتاح شود، متولیان فرودگاه و مسئولان دولتی وجود حلقه دره در نزدیکی این فرودگاه را معضلی برای توسعه می‌دانند، در این خصوص توضیح می‌دهید؟

بله خوشبختانه بخش مسافربری فرودگاه پیام در روزهای آتی فعال می شود و به دنبال آن تردد در آن محدوده بیشتر خواهد شد، از سویی ساکنان مسکن مهر ماهدشت و شهرک ابریشم در منطقه کیانمهر نیز به دلیل نزدیکی به مرکز دفن حلقه دره خواستار رسیدگی به وضعیت آنجا هستند، تمامی این دلایل موجب شده تا به فکر انجام پروژه‌های کوتاه‌مدت و بلندمدت در این مرکز باشیم.

یکی از پروژه‌های کوتاه‌مدت سازمان مدیریت پسماند شهرداری کرج مشتمل بر عقد مجدد پیمان دفن بهداشتی زباله است که قرارداد آن به اتمام رسیده بود و سازمان مدیریت پسماند شهرداری کرج به‌صورت امانی این کار را انجام داده است، به همین دلیل اقدامات لازم برای واگذاری این مسئولیت به پیمانکار جدید انجام‌شده، کارگاه تجهیز شده و این پیمانکار از یکم شهریورماه جاری فعالیتش را آغاز کرده است.

 با تجهیز این کارگاه زباله‌ها چگونه امحا می‌شوند؟

دفن بهداشتی زباله با پوشش خاک ۶۰ سانتی‌متر تا یک متر در مرکز دفن حلقه دره انجام می‌شود و کمتر زباله بازخواهیم داشت.

در حال حاضر زباله‌های کدام شهرها به‌جز کرج در مرکز حلقه دره دفن می‌شوند؟

مرکز حلقه دره تنها مرکز رسمی تخلیه زباله در استان البرز است که از سال ۹۳ به رسمیت شناخته‌شده و تمام شهرداری و دهیاری‌های استان مکلف شده‌اند که زباله‌های جمع‌آوری‌شده را به آنجا انتقال دهند.

انجام هرگونه عملیات مربوط به پسماندها در شهرهای اقماری استان البرز توسط کادر مدیریتی همان شهرها اداره می‌شود اما بر اساس تصمیمات اخذشده در کارگروه مدیریت پسماند البرز طی سال‌های ۹۴-۹۳ مقرر شد؛ تمامی پسماندهای خانگی و عفونی از تمامی شهرستان‌های استان پس از جمع‌آوری به مرکز دفن حلقه در کرج منتقل شود تا دفن بهداشتی در این خصوص انجام شود.

به‌جز کرج تنها نقطه‌ای از استان که پس از جمع‌آوری پسماندها در آنجا حمل آن از سکوی خلج آباد به محل دفن حلقه دره و توسط عوامل اجرایی سازمان مدیریت پسماند شهرداری کرج انجام می‌شود، بخش آسارا در محور کرج - چالوس است.

درواقع جمع‌آوری زباله‌ها و پسماندها در نقاط مختلف جاده چالوس توسط نیروهای شهرداری آسارا انجام می‌شود اما در آخرین جلسه کارگروه مدیرت پسماند که کمی قبل برگزارشده است، اعلام آمادگی کرده‌ایم که جمع‌آوری، حمل و دفن پسماندهای موجود در این جاده توریستی حدفاصل بیلقان تا کندوان را انجام دهیم تا به لحاظ مسائل زیست‌محیطی و آلودگی آب شرب آن منطقه که شرایط محیطی آن جاده زیبا را تحت تأثیر قرار می‌دهد، بتوانیم اقدامات حفاظتی را لحاظ کنیم.

حجم پذیرش زباله در مرکز حلقه دره چگونه است؟

روزانه حدود یک هزار و ۷۰۰ تن زباله درسایت حلقه دره پذیرش می‌شود، در سال‌های گذشته پروژه‌های زیادی ازجمله راه‌اندازی کارخانه «کمپوست»، کارخانه «پیرولیز» و «ام.آر.اف» یا خطوط پردازش زباله به مرحله اجرا درآمده است.

کارخانه کمپوست حلقه دره نیز که در حال حاضر شرایط پیمان و مزایده آن آماده‌شده است، با انتخاب پیمانکار، تا اواسط شهریورماه مجدد راه‌اندازی خواهد شد و به دنبال این راه‌اندازی، فعالیت خط «ام.آر.اف» موجود هم به آن افزوده می‌شود که با این اقدامات در کل حدود ۳۵۰ تن زباله به ظرفیت این کارخانه سرازیر می‌شود و تا حدود زیادی دفن روزانه زباله در آن محل کاهش پیدا می‌کند.

از دیگر فعالیت‌ها که برای ساماندهی مرکز دفن حلقه دره به دنبال آن هستیم راه‌اندازی مجدد خط پیرولیزاست چون درگذشته فعالیت گسترده‌ای نداشته است اما با راه‌اندازی آن تمامی مواد پلیمری و پلاستیکی که ریجکت کارخانه کمپوست و خطوط «ام.آر.اف» است جمع‌آوری‌شده و تحویل خط پیرولیز می‌شود که حدود ۵۰ تن از مواد فوق قرار است در این روش به سوخت تبدیل شود.

46

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

  • کدخبر: 996617
  • منبع: khabaronline.ir
  • نسخه چاپی

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.