پویا پارسا روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با بیان اینکه در دنیا توسعه حمل و نقل عمومی درون شهری و حذف سفر با خودروی شخصی یک چرخه علمی است که هر کدام از بخش ها لازم و ملزوم یکدیگر هستند، افزود: در شهر کرج سیستم حمل و نقل عمومی بر مدار ناوگان تاکسیرانی می چرخد و ناوگان اتوبوسرانی به عنوان ناوگان فیدر و تغذیه کننده فعالیت می کند و عدم افتتاح خط مترو درون شهری کرج باعث گردیده است تا توان ناوگان عمومی به شدت کاهش پیدا کند.
وی اظهار داشت: به دلیل کمبود ناوگان و فرسوده بودن آن همچنان مصرف انرژی، هزینه زمان و وقت در ترافیک، آلودگی هوا در صدر مشکلات شهر کرج قرار دارد.
پارسا گفت: شاید یکی از دلایل مشکلات حمل نقل عمومی در کرج عدم توزیع عادلانه حمل و نقل عمومی در شهر باشد.
وی خاطرنشان کرد: مناطقی هستند که به حداقل های حمل و نقل عمومی دسترسی ندارند، در حالیکه اگر سیستم حمل و نقل عمومی یکپارچه باشد؛ حتما شهروندان استفاده از خودروهای شخصی را به استفاده از حمل و نقل عمومی ترجیح نمی دهند.
وی با بیان اینکه مشکل دیگر سیستم حمل نقل عمومی، عدم برنامه ریزی صحیح با توجه به توسعه یافتگی شهر است، تصریح کرد: شهر کرج توسعه بی قاعده ای در سال های اخیر به دنبال داشته است و یکی از مشکلات دیگر شهر کرج حاشیه نشینی آن است در واقع جمعیت در این توسعه یافتگی به حد انفجار رسید است و حال متولیان به فکر ارائه خدمات شهری اعم از حمل و نقل عمومی بهتر و سایر سرانه های خدمات شهری به شهروندان افتاده اند.
این پژوهشگر شهری تاکید کرد: نوسازی و گسترش ناوگان در حال حاضر با توجه به جمعیت ساکن شهر کرج یکی از واجبات است اما در حال حاضر شرایط ناوگان حمل و نقل عمومی در شهر کرج به گونه ای است که حتی همان شهروندانی که ترجیح می دهند از حمل و نقل عمومی در سفرهای روزانه خود استفاده کنند، به دلیل کمبود ناوگان با مشکلات زیادی روبه رو هستند.
پژوهشگر و کارشناسی ارشد مدیریت شهری بیان کرد: همه می دانیم اینکه چرا شهرداری کرج در حل این مشکل چاره ای نمی اندیشد به خاطر کمبود نقدینگی و تامین منابع و اعتبارات است، اما سوال این جاست که چرا باهمین منابع مالی فعلی به دنبال توسعه علمی و صحیح حمل و نقل نیستند.
پارسا ادامه داد: خصوصی سازی در سازمان اتوبوسرانی و الزاما خرید اتوبوس های جدید از سوی شرکت های خصوصی هم مشکلات زیادی دارد، اما راهکار پیشنهادی استفاده از شرکت های دانش بیان داخلی است.
وی گفت: شهرداری ها می توانند به جای خرید اتوبوس های مورد استفاده کنونی، از شرکت های دانش بنیان بخواهد با توجه به نیاز شهروندان اتوبوس های شهری را طراحی و تولید کنند.
پارسا به مزایای استفاده از شرکت های دانش بنیان در توسعه حمل و نقل عمومی اشاره کرد و گفت: اتوبوس های کنونی مورد استفاده در شهر برای اقشار خاص جامعه قابل بهره برداری نیستند در واقع در طراحی آنان کم توانان جسمی و حتی ویژگی های متفاوت بانوان با آقایان در طراحی دیده نشده است اما می توان با بهره گیری از شرکت های دانش بنیان هم سیستم حمل و نقل کنونی را به روز کرد و هم نیاز تمام اقشار را برآورده کرد.
پژوهشگر مدیریت شهری با اشاره به اینکه چرا مدل های حمل و نقلی کرج به جای ارتقا در همان سبک قدیمی خود باقی مانده است، اظهار داشت: در حال حاضر رویکرد شهرداری کرج باید به دنبال افزایش کیفیت خدمات رسانی و ارتقاء عملکرد بهره وری باشد و در عین حال توسعه سخت افزاری نیز در خلال تامین ناوگان صورت گیرد.
وی در پایان به عقب ماندگی توسعه مترو در کرج اشاره کرد و گفت: توسعه حمل و نقل عمومی و تبدیل کرج به شهرانسان محور چیزی است که مدیران شهری باید به دنبال آن باشند اما چرا از شیوه های نوین حمل و نقل عمومی در شهر کرج استفاده نمی کنند؛ در اکثر شهرهای پیشرفته دنیا در کنار توسعه مترو سایر مدل های حمل و نقل ریلی مانند LRT را توسعه می دهند؛ این مدل های جدید به غیر از آنکه نسبت به توسعه مترو ارزان قیمت تر است، جاذب سفر نیست هستند.
6156/1535
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.