معاون‌برنامه‌ریزی و امور اقتصادی سازمان جهاد کشاورزی استان البرز، با اشاره به پرداخت تسهیلات کم بهره اشتغال روستایی و عشایری، گفت: برای جبران خسارات کشاورزان در سرمازدگی بهار گذشته، هیچ ابلاغی دریافت نکردیم.

به گزارش خبرنگار ایلنا، مسعود کریمی، گفت: با توجه به اینکه در استان البرز بالغ بر 860 خانوار زندگی می‌کنند لذا سهم بسزایی در تولیدات دامی، صنایع دستی و گردشگری استان داشته و لازم است به مسایل و مشکلات آنها رسیدگی شود.

وی افزود: در این راستا سعی می‌شود، جلسات شورای عشایر که به ریاست استاندار و دبیری سازمان جهاد کشاورزی استان و حضور مدیران مربوطه برگزار می شود در کنار عشایر، مواردی همچون تامین آب، برق، ارتباطات سیار، اشتغال مورد بحث و بررسی قرار گیرد.

کریمی گفت: عشایر به دلیل زندگی در مسیرهای دوردست، دسترسی به مسئولان ندارند و حضور مدیران و مسئولان در مناطق عشایری باعث دلگرمی آنها می‌شود. از طرفی شورای عشایر، تریبونی برای مطرح کردن بی‌واسطه مشکلات آنها خواهد بود.

وی تصریح کرد: تعداد بسیاری از مصوبات شورای عشایر مانند درخواست ادارات کل دامپزشکی و مراتع استان، اجرایی شده و موارد و مصوبات دیگر نیز پیگیری می شود.

معاون سازمان جهاد کشاورزی در ارتباط با اشتغال عشایر، خاطرنشان کرد: امسال برای اولین بار و بعد از چند سال، تسهیلات طرح اشتغال فراگیر روستایی-عشایری، تخصیص داده شد که بهره این وام حدود 6 درصد است و با سیستم بانکی موجود، کم بهره محسوب می‌شود.

وی با اشاره به طرح های اشتغال عشایر، گفت: عشایر تاکنون طرح های بسیاری معرفی کردند که مهمترین آنها اصلاح نژاد دام‌های عشایر و ایجاد میدان عرضه دام که یکی از نیازهای استانی است نیز از این تسهیلات بهره‌مند خواهند بود.

کریمی گفت: در کنار اشتغال عشایر می‌توان از بوم گردی و گردشگری نام برد چرا که با توجه به طبیعت بکر مناطق عشایری، می تواند طرفداران خاص خود را جذب کند و با انجام طرح های صنایع دستی و کشاورزی در اشتغال مولد و پایداری زندگی عشایر، موثر خواهد بود.

کریمی در ادامه و در پاسخ به سئوال خبرنگار ایلنا در ارتباط با پرداخت خسارات سرمازدگی به کشاورزان، گفت: خسارت سرمازدگی بهار گذشته به شدت در کشور فراگیر بود و بالغ بر 22 استان کشور، مشکلات فراوانی، متحمل شدند.

وی افزود: اخیرا در وزارت کشور و در ستاد بحران، ابلاغیه های در این رابطه صادر کرده که منتظر ابلاغ بانک مرکزی هستیم.

کریمی خاطرنشان کرد: با توجه به تمهیدات قبل که قابلیت بازپرداخت ندارند، درخواستی بابت کمک های بلاعوض که بتوانند در ادامه فعالیت کشاورزی قرار دهند از طرف وزارت جهاد کشاورزی، پیشنهاد شده است و در این رابطه ظاهرا تصمیمات مهمی در هیات دولت اتخاذ شد که منتظریم از طریق دستگاه‌های مربوطه به استانها ابلاغ شود.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.