به گزارش خبرگزاری خبر آنلاین از اردبیل؛ شهرداری اردبیل با پرداختن به برنامه های فرهنگی و اجتماعی ثابت کرده است که فعالیت شهرداری ها فراتر از یک فعالیت عمرانی است و نباید از شهرداری ها انتظار داشت که تنها به مسائل عمرانی و خدماتی بپردازد.

امروزه بانوان با حضور موثر خود در عرصه های مختلف اجتماعی، سیاسی، ورزشی و اقتصادی ثابت کرده اند که نقش بی بدیلی را در داشتن جامعه ای سالم و توسعه یافته ایفا می کنند.

با توجه به رواج آسیب های اجتماعی که بنیان خانواده ها را هدف قرار داده، ارتقای سطح آگاهی بانوان برای پیشگیری از حوادث احتمالی ضروری است و توجه به مسائل فرهنگی و آموزشی می تواند راه رسیدن به جامعه پیشرفته و توسعه یافته را هموار سازد.

شهرداری اردبیل توانسته با رویکرد فرهنگی، اجتماعی و آموزشی خود مسئولیت خطیری را در این روستا بر دوش بکشد و با برگزاری برنامه های مختلف فرهنگی آموزشی توانسته خدمات خوب و ارزنده ای را به بانوان و کودکان و نوجوان ارائه بدهد.

برگزاری کارگاه آموزشی یک فنجان حال خوب نیز از جمله برنامه های آموزشی هدفمند شهرداری اردبیل در زمینه آموزش بانوان اردبیلی است که از 31 اردیبهشت ماه امسال در فرهنگسرای بانوان شروع به کار کرده است که هر هفته دوشنبه ها راس ساعت 17 به مدت یک ساعت و نیم با حضور کارشناسان مختلف برگزار می شود و در واقع شهرداری اردبیل در این کارگاه آموزشی یک فنجان حال خوب را به بانوان اردبیلی تقدیم می کند.

یک فنجان حال خوب هدیه شهرداری به بانوان

بهشته خسروی، مدیر فرهنگسرای بانوان گفت: اولین کارگاه یک فنجان حال خوب با موضوع مدیریت استرس در دوران امتحانات برگزار شد تا مادران بتوانند در ایام امتحانات آموزش لازم را درخصوص کاهش استرس فرزندان خود یاد بگیرند و بتوانند عکس العمل و مشاوره خوب و مفیدی را به فرزندان خود ارائه دهند.

وی افزود: بایدها و نبایدهای تغذیه در ماه مبارک رمضان نیز دومین کارگاه آموزشی بود که برای آموزش بانوان برگزار شد‌.

وی نقش مادران در مدیریت فرهنگ استفاده صحیح از فضاهای مجازی در خانه، مهارت های شاد زیستن، آموزش بیماری های زنان، کنترل خشم، روابط زوجین را نیز از دیگر کلاس های آموزشی در این کارگاه عنوان کرد و گفت: در برگزاری این کلاس های آموزشی سعی داریم از حضور کارشناسان مجرب و برگزیده ای استفاده کنیم تا بانوان بتوانند خوب آموزش ببینند و پاسخ سوالات خود را نیز دریافت کنند.

خسروی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه موضوعات این کلاس ها بر چه اساسی تهیه و اجرا می شود گفت: انتخاب موضوعات ابتدا به صورت طرح سوالاتی بالغ بر ۱۰۰ مورد بود که از قبل برنامه ریزی شده بود اما بعدها در پایان هر کارگاه آموزشی سه موضوع مطرح می شود که از بانوان حاضر در کارگاه نظرسنجی می کنیم و بر اساس پیشنهاد خود بانوان موضوع کارگاه بعدی تعیین می شود.

خسروی با پرشور خواندن استقبال بانوان از اجرای این کارگاه آموزشی خاطرنشان کرد: حضور در این کلاس ها برای تمامی بانوان آزاد و رایگان است و شهرداری اردبیل با تدارک این برنامه های فرهنگی و آموزشی سعی دارد آگاهی بانوان اردبیلی را ارتقا دهد تا بانوان بتوانند بنیان خانواده خود را مستحکم تر بنا بنهند و در پی آن جامعه ای سالم و توسعه یافته را رقم بزنند.

وی در خصوص چگونگی اطلاع رسانی برنامه ها و طرح های فرهنگی آموزشی شهرداری در فرهنگسرای بانوان نیز گفت: اطلاع رسانی به صورت اطلاع رسانی حضوری به مخاطبان فرهنگسرا، تبلیغات در سطح شهر، تماس تلفنی با مخاطبان، تیزرهای تلویزیونی، بنرهای تبلیغاتی در سطح شهر و اطلاع رسانی محیطی در سطح بوستان بوده است.

مدیر فرهنگسرای بانوان درخصوص سایر برنامه های در حال اجرا در این فرهنگسرا نیز گفت: برگزاری کارگاه های خانه مادر و کودک، شهر مشاغل، سه شنبه های مهدوی، قصه های قرآنی، آشپزی و شیرینی پزی بدون فر، طرح باهم بخوانیم، بلند بخوانیم، تئاتر حکایت ناتمام و آموزش خبرنگاری نیز از دیگر برنامه هایی است که در این مکان انجام می شود.

حضور زنان در جامعه

 

شهر توسعه یافته در گرو تربیت انسان های موفق است

محسن علیزاده، روانشناس بالینی و یکی از مدرسان کارگاه یک فنجان حال خوب با بیان اینکه برگزاری کارگاه یک فنجان حال خوب در فرهنگسرای بانوان کار ارزشمندی است، گفت: استقبال بانوان خوب است و امیدوارم با این کار آگاهی بانوان ارتقا یابد و برگزاری چنین برنامه هایی در اردبیل فرهنگ سازی شده و جا بیفتد.

وی با اشاره به رویکرد فرهنگی شهرداری گفت: بزرگی می فرمایند: اگر هدف یک ساله دارید گندم بکارید.

اگر هدف 10 ساله دارید درخت بکارید و اگر هدف 100 ساله دارید انسان تربیت کنید. ما با تربیت انسان های موفق می توانیم شهر توسعه یافته ای داشته باشیم.

وی افزود: شهر خوب را شهروندان خوب می سازند و تربیت شهروند خوب مستلزم آموزش های مداوم مهارت های زندگی است.

علیزاده با بیان اینکه با تشویق ها و پاداش های روانشناختی روز به روز می توان شهروندان را ترغیب به رعایت اصول شهروندی کرد گفت:

با توجه به اینکه زن، محور و ستون خانواده است و حضرت فاطمه زهرا (س) توانستند که 11 امام از نسل خود تربیت کنند و با توجه به اینکه دشمنان ایران و اسلام سعی در منحرف کردن بانوان کشور ما را دارند تا با این راهکار بتوانند نظام خانواده ایرانی اسلامی را به هم بزنند، ما باید با آموزش های اصولی اجازه عملی شدن به نقشه های دشمن را ندهیم.

وی درخصوص فرهنگ درست استفاده کردن از شبکه های مجازی نیز گفت: تربیت صحیح باید از نونهالی شروع شود نه از جوانی یا نوجوانی و بهترین راهکار تربیت اصولی به فرمایش حضرت علی (ع) این است که والدین خودشان درست رفتار کنند و کودک با یادگیری مشاهده ای از ایشان الگوبرداری می کنند و اینکه استرس های نابجایی که والدین به کودکان می دهند احتمال استفاده نادرست از شبکه های مجازی را در کودکان زیاد می کند.

فریده فولادی می گوید: من در بیشتر این کلاس ها شرکت می کنم. واقعا برنامه های خوب و مفیدی است. مخصوصا یک فنجان حال خوب که واقعا بعد از کلاس حال آدم خوب می شود.

فاطمه سعیدی نیز می گوید: شهرداری با تدارک برنامه های فرهنگی و آموزشی و ورزشی برای بانوان توانسته این قشر از جامعه را از حاشیه به متن جامعه بیاورد و علاوه بر ارتقای آگاهی شان، سلامتی و نشاط را نیز به آنها هدیه می کند‌.

مریم پناهی نیز می گوید: این گونه برنامه ها واقعا نیاز بود و در این کارگاه با پرداختن به مسائلی که دغدغه اکثر خانواده هاست و سوالاتی که برای اغلب بانوان پیش می آید بحث و بررسی و پاسخ دهی می شود و واقعا این حرکت شهرداری جای بسی قدردانی دارد.

شهرداری اردبیل با پرداختن به کارهای فرهنگی و آموزشی توانسته گام ارزنده ای را در کاهش آسیب های اجتماعی بردارد و با برگزاری کارگاه های مختلف برای بانوان توانسته ارتقای آگاهی بانوان را رقم بزند تا آنها بتوانند با رفتارهای اجتماعی درست خانواده و در پی آن جامعه ای سالم را نیز رقم بزنند.

46

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

  • کدخبر: 984834
  • منبع: khabaronline.ir
  • نسخه چاپی

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.