ششمین جلسه شورای عشایر استان البرز با حضور استاندار البرز، ریاست سازمان امور عشایر ایران، فرماندار ویژه شهرستان کرج و جمعی از مدیران استان البرز در منطقه عشایری لارک شهرستان کرج برگزار شد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، محمدعلی نجفی در ششمین جلسه شورای عشایر استان البرز که در منطقه عشایری لارک شهرستان کرج برگزار شد، گفت: اهمیت عشایر به دلیل نوع نگاه بنیانگذار انقلاب، مقام معظم رهبری و دولت حائز اهمیت است که این مهم در مجموع عشایر کشور، وجود دارد.

وی ادامه داد: با این نگاه بیش از 1.14 درصد از اعتبارات استان به عشایر تعلق دارد که در قالب کمک‌های فعالیت عشایر، تحقق می‌یابد و این نگاهی است که در سال 96 اتفاق افتاده و در سال 97 عملیاتی می‌شود بنابراین این نگاه همان نگاه خاص کشور، انقلاب و نظام است که همین موضوع برای راه یابی بقیه موارد، کافی است.

نجفی با اشاره به حضور معاونان عمرانی و مدیریت بحران استانداری در جمع عشایر، اظهار داشت: به دلیل حساسیت روزهای اخیر فرمانداران شهرستان های استان در این برنامه حضور ندارند و در شهرستان‌های خود متمرکز هستند و فرماندار ویژه شهرستان کرج به نیابت از آنها در این برنامه حضور دارد که البته مصوبات این جلسه برای سایر فرمانداران ارسال می شود.

استان البرز تصریح کرد: سازمان جهاد کشاورزی باید برای برگزاری جلسات منظم شورای عشایر استان، اهتمام ویژه داشته باشند و در حل و فصل مشکلات عشایری با جدیت عمل کنند.

وی با اشاره به بحث اهمیت بخش میراث فرهنگی گفت: در این بخش کار فراوانی وجود دارد از جمله بوم گردی و صنایع دستی و فرصت هایی که برای آشنایی عشایر لازم است فراهم شود.

وی با تأکید به مدیر کل صنایع دستی و میراث فرهنگی استان اظهار داشت: راه اندازی بازارچه عشایری به عنوان یکی از مطالبات در برنامه‌های این اداره لحاظ شود چراکه این موضوع به عنوان اقدام مهم نه تنها در استان بلکه در کل کشور هم دنبال می شود و نباید رها شود.

استاندار البرز با اشاره به وجود زباله در جاده های تفریحی گفت: زیبنده مردم و فرهنگ ایران نیست که در مسیر جاده ها و محل های گردشگری، زباله ریخته شود. هرچند مسئولان باید در خدمت مردم باشند اما باید این موضوع فرهنگ سازی شود که اشکالاتی چون زباله ریزی توسط خود مردم اصلاح شود.

وی با اشاره به ضرورت استفاده از انرژی خورشیدی و لزوم زیر سازی مسیر دسترسی عشایر و همکاری راه و شهرسازی در مناطق عشایری، اضافه کرد: امنیت هم جزو حقوق عشایر است هرچند از افتخارات کشور است که عشایر در این بخش سرافرازنه حاضر هستند اما همچنان تأکید می شود که نهادهای انتظامی، پلیس و راهداری تلاش خود را برای خدمت رسانی به این قشر از جامعه، مضاعف کنند.

استاندار البرز با اشاره به وام های کم بهره گفت: می توان در یکی از جلسات ستاد اقتصاد مقاومتی یا کارگروه رفع موانع تولید، این موضوع را مطرح کرد لذا رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان این قضیه را دنبال کند که عشایر بتوانند با سفته یا ضامن از وام های 6درصد و یا صندوق کارآفرینی با وام های 4 درصدی استفاده کنند.

نجفی گفت که در این ارتباط صندوق توسعه کشاورزی هم مکمل این وام ها خواهد بود.

در این جلسه علی نقدی، مدیر امور عشایر البرز، گزارشی از  وضعیت موجود عشایر استان ارائه کرد.

در این جلسه مشکلات جمعی از عشایر استان توسط نماینده آنها مطرح شد.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.