احمدعلی جبارزاده روز دوشنبه درگفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: در عصر حاضر زندگی بشر تحت تاثیر متغیرهای بی شماری قرار دارد که یکی از قوی ترین و تاثیرگذارترین متغیرهای حاکم بر زندگی نسل انسانی و تمدن پیش رو رسانه و خبر است.
وی اضافه کرد: انسان نیازمند امنیت متعددی مانند امنیت جانی، مالی، عاطفی، نظامی و سیاسی است لیکن امنیت روانی بیش از هرچیز مهم و اثر بخش است .
جبارزاده گفت: رسیدن به امنیت روانی بی شک نیازمند بسیاری از شاخص ها از جمله امنیت خبری است و این مهم با 3 ضلع مهم خبر، مخاطب و انتقال دهنده خبر(رسانه و خبرنگار) در ارتباط است.
وی گفت: در هر دقیقه، هزاران کلمه خبری در جهان انعکاس داده می شود که تاثیرات روانی خارق العاده ای بر لایه لایه های زندگی افراد، گروه ها و جوامع می گذارد .
این روانشناس بیان داشت: هر خبری کارکرد خود را دارد و می تواند به التهاب جامعه یا به آرامش آن کمک کند، صعود یا سقوط جامعه را رقم بزند ، آرامش یا اضطراب را در محیط اجتماعی به وجود بیاورد.
این کارشناس امور اجتماعی افزود: برای تعیین مسیر اخبار و رسانه ، اخلاق، سواد رسانه ای، تجربه، به روز بودن و استفاده از فناوری ضروری است و می توان با داشتن این شاخص ها به سوی هدایت جامعه پیش رفت که در آن شهروندان با آرامش و واقع بینی به مدیریت زندگی خود می پردازند.
وی یادآورشد: فقدان این شاخص ها سبب احساس نا امنی شده که ماحصل آن درفرد احساس اضطراب ، افسردگی، خشم و سردرگمی است.
این کارشناس امور اجتماعی رسانه و خبرنگاری را به عنوان یکی از شغل های کامل مدیریتی جامعه در سطح کلان ذکر کرد و گفت: آگاهی به این امر سبب می شود تا قلم به دستان و انتقال دهندگان خبر با حساسیت بسیار زیاد به کار خود بپردازند.
به گفته وی، انتقال خبر با رعایت صداقت و واقع بینی و پرهیز از خبر سازی و جهت دادن به اندیشه و افکار مردم باشد و می بایست مراقب بهداشت روانی و سلامت اجتماعی مردم بود و از سیاه نمایی، ناامید کردن، اغراق، انکار، دگرگون کردن واقعیت و تحت تاثیر منابع قدرت بودن به شدت پرهیز کرد، چرا که باعث بی اعتمادی مردم به منبع خبر شده و ارتباط قطع می شود.
2098/ 6155
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.