رییس جمهوری آمریکا دو ماه پیش با پشت کردن به یک معاهده معتبر بین المللی به نام برجام اعلام کرد که کشورش از این معاهده خارج می شود و پس از آن با تهدید جمهوری اسلامی ایران به تحریم دور تازه ای از تنش ها در فضای بین المللی را آغاز کرد.
به دنبال بدعهدی آشکار مقامات حاکم بر کاخ سفید، دولتمردان آمریکا از هیچ تهدیدی علیه جمهوری اسلامی ایران کوتاهی نکردند و رییس جمهوری این کشور نیز اعلام کرد که تحریم های سختی را علیه ایران وضع خواهد کرد.
تصمیم آمریکا برای خروج از برجام با مخالفت های جدی در هیات حاکمه این کشور و بسیاری از کشورهای جهان به ویژه اروپایی ها مواجه شد و چهره عهدشکن آمریکایی ها گرچه معرف بسیاری از کشورهای جهان بود، اما این بار آشکارتر در مقابل نظر و قضاوت جهانیان قرار گرفت.
اتفاقات اخیر علاوه بر آشکار ساختن چهره واقعی آمریکایی ها، در داخل نیز باعث اتفاق نظر همه طرف ها با سلایق متفاوت برای مقابله با زیاده خواهی های واشنگتن شد و ایجاد نوعی اتحاد و انسجام حول محور دفاع از منافع ملی شد و همین امر فرصت کم نظیری را برای تحقق خواسته های ملت ایران در عرصه بین الملل فراهم آورده است.
محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه ایران در پاسخ به تناقض گویی های کاخ سفید با بیان اینکه تهدیدها، تحریم ها و اقدامات تبلیغاتی علیه ایران بی نتیجه خواهد ماند، به آمریکایی ها توصیه کرد تا به ایرانی ها و تعهدات بین المللی خود احترام بگذارند.
وزیر امور خارجه در صفحه شخصی خود در توئیتر نوشت: ایران و آمریکا دو سال گفت و گو کردند. ما با اتحادیه اروپا/تروئیکای اروپایی، روسیه و چین به یک توافق چندجانبه منحصربه فرد (برجام) دست یافتیم، این توافق کار می کند، آمریکا باید فقط خودش را به خاطر کنار کشیدن از آن و ترک میز مذاکره سرزنش کند.
بهرام قاسمی سخنگوی وزارت امور خارجه نیز درباره ادعاهای اخیر ترامپ، گفت: اینکه رییس جمهوری آمریکا با تغییر ادبیات خود تصمیم گرفته است دست از زبان تهدید علیه مردم ایران بردارد، نشانه سرخوردگی از لفاظی های بی حاصل است.
وی ادامه داد: هر چند اظهارات بعدی وزیر خارجه آمریکا که بلافاصله بعد از صحبت های آقای ترامپ بیان شد، نشان از سردرگمی و آشفتگی در سیاست خارجی آمریکا دارد.
قاسمی اظهار داشت: پیشنهاد گفت و گو با ایران از سوی آقای ترامپ در شرایطی ارائه می شود که دولت ایالات متحده آمریکا بدون هیچ توجیهی و برخلاف تمام موازین بین المللی از برجام خارج شده و تحریم های غیرعادلانه خود را مجددا بر مردم ایران تحمیل کرده است.
امروز جهان صدای واحدی از جمهوری اسلامی ایران می شنود که نشان از ایستادگی نظام برای تامین منافع مردم دارد و همین موضوع تناقض گویی مقامات آمریکا را باعث شده است، گرچه این ادعا نیز در مقطع کنونی با هدف شکستن انسجام موجود مطرح شده و رفتار دولت های آمریکا در زمان های مختلف نشان داده که آنها تنها به منافع استکباری خود می اندیشند و اعتقادی به گفت و گو و تعامل در عرصه بین المللی ندارند.
تناقض گویی حاکمان کاخ سفید در خصوص بحرانی که خود آن را آغاز کرده اند، کارشناسان را نیز دچار واکنش های متفاوتی کرده، اما برخی از صاحب نظران سیاسی به این حقیقت رسیده اند که سخنان اخیر ترامپ مبنی بر آمادگی این کشور برای مذاکره با ایران تنها با هدف فریب افکار عمومی جهان و شکستن اتحاد موجود در کشور مطرح شده است، گرچه بسیاری از کشورها نوع رفتارهای دولتمردان آمریکا و بدعهدی آنان به ویژه در زمینه برجام را نظاره گر بوده اند و ادعای اخیر را باور نمی کنند.
تقاضای مذاکره مطرح شده از سوی ترامپ را می توان ناشی از ناتوانی واشنگتن و تیری در تاریکی دانست که با هدف ایجاد دوگانگی در نوع مواجهه با شیطان بزرگ در داخل ایران مطرح شده است.
گرچه آمریکایی ها کارنامه سیاهی در عهدشکنی در اعصار مختلف داشته اند، ولی در تازه ترین نمونه می توان به مذاکره سران آمریکا و کره شمالی که به تازگی صورت گرفت، اشاره کرد، مقامات آمریکایی پس از این دیدار تحریم های اعمال شده درباره پیونگ یانگ را تمدید کرده و باز هم با زبان تهدید و تحریم با این کشور سخن گفتند.
اولویت اصلی ایران اسلامی امروز سر و سامان دادن به شرایط اقتصادی کشور است که بخشی از آن حاصل کارشکنی ها و دخالت های دولت آمریکا است و اینکه با همراهی مردم بتوانند این تهدید را به فرصتی برای رشد و بالندگی کشور مبدل سازند.
رییس‌ جمهوری نیز در دیدار سفیران جدید ایران در 14 کشور جهان، گفت: شرایط کنونی و تهدید و فشار موجود از سوی دولت آمریکا را به فرصتی برای توسعه و پیشرفت روزافزون تبدیل کنیم و بی‌تردید می‌توانیم از این شرایط به خوبی عبور کنیم.
حجت‌الاسلام والمسلمین حسن روحانی روز گذشته در این دیدار توجه به اولویت مسائل اقتصادی در روابط و مناسبات خارجی کشورمان را مورد تأکید قرار داد و اظهار داشت: اگر هر کدام از شما یک گام مهم در زمینه مسایل اقتصادی بویژه در تقویت همکاری شرکت‌ها و بنگاه‌های بخش خصوصی کشورمان با کشورهای محل مأموریت خود بردارید، می‌تواند بسیار حائز اهمیت باشد.
معاهده جهانی برجام امروز بدون حضور آمریکا پابرجاست و اروپایی ها متعهد شده اند که زمینه منتفع شدن ایران از مزایایی این معاهده را فراهم سازند، مردم ایران گرچه خواستار وفای به عهد این کشورها هستند اما همه امور را نیز به رفتار اروپا گره نزده اند و تلاش های گسترده ای را برای ساماندهی و حل مشکلات با اتکا به توان داخلی آغاز کرده اند.
1535
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.