فردین حکیمی روز چهارشنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا افزود: تحقیقات نشان می دهد زنجیره ای از عوامل متعدد اعم از شکارغیرمجاز، افزایش جمعیت انسانی و بهره برداری غیراصولی از منابع طبیعی، وقوع سیل، بروز پدیده خشکسالی، تخریب زیستگاه های جانوری به دلیل اجرای طرح های عمرانی وجاده سازی، سدسازی، خطوط انتقال نیرو، گاز، نفت و...منجر به محدود شدن حیات گونه های جانوری در ایران شده است.
وی اظهار داشت: البته تحقیقات دقیق و جامعی در خصوص میزان تلفات حیوانات در جاده های کشور انجام نشده، اما اعلام اینکه قریب به 70 درصد از تلفات و مرگ و میر حیات وحش به ویژه گوشتخواران ناشی از تصادفات جاده ای بوده، امری قابل تامل و تاسف بار است .

**تصادفات جاده ای سومین عامل تهدیدکننده حیات وحش
حکیمی در ادامه تصادفات جاده ای را سومین عامل تهدیدکننده حیات وحش عنوان کرد و افزود: از علل اصلی این حوادث، جاده سازی هایی است که ملاحظات زیست محیطی در آن رعایت نمی شود.
وی بیان داشت: احداث روگذر یکی از تدابیری است که می تواند در کاهش سوانح جاده ای حیوانات موثر واقع شود اما اغلب به بهانه محدودیت های اعتباری و همچنین هزینه بر بودن آن، در عمل احداث چنین طرح هایی توسط مجریان نادیده گرفته می شود.
مدیرکل حفاظت محیط زیست البرزگفت: با این حال می توان با اقداماتی چون نصب تابلوهای هشدار به رانندگان و فنس کشی در زیستگاه های حساس حیات وحش گام موثری در پیشگیری از تلفات وحوش برداشت.
وی گفت: البته در استان البرز تعداد این حوادث زیاد نیست لیکن در سایر مناطق کشور شمار تلفات وحوش سیر صعودی دارد.
مدیرکل حفاظت محیط زیست استان البرز افزود: در سال های اخیر با اقدامات به موقع تیم دامپزشکی حیات وحش استان میزان مرگ و میر در اثر تصادفات جاده ای به کمتر از 5 درصد رسیده است این در حالی است که قبل از آن 90 درصد حیات وحش زنده نمی ماندند.
یک توله خرس 2 ساله که سال گذشته در جاده کرج - چالوس براثر تصادف با خودرو دچار آسیب جسمی شدید شده بود پس از مداوا و حدود 9 ماه مراقبت به تارگی روانه زیستگاه خود شد.
6156/ 6155
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.