دکتر مهرداد بابایی روز دوشنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا اظهارداشت: با توجه به افزایش دما ، گرما زدگی معمولا به دنبال فعالیت بدنی متوسط تا شدید در هوای گرم ایجاد می شود.
وی ادامه داد: در این وضعیت به علت تعریق شدید، آب بدن از دست رفته و متعاقب آن درجه حرارت مرکزی بدن بالا می رود که در این حالت گرما زدگی می تواند به صورت خفیف یا شدید بروز کند.
بابایی گفت: این عارضه در موارد شدید حتی می تواند منجر به مرگ افراد شود.
این مسئول در ادامه به علائم و درمان گرمازدگی اشاره کرد و گفت: در گرمازدگی خفیف دن به شدت عرق کرده و حجم خون کاهش می یابد.
وی افزود: علایم تعریق شدید، ضعف، سرگیجه، سردرد، حالت تهوع، استفراغ، افزایش ضربان قلب، کاهش فشار خون، پوست مرطوب، سردی و رنگ پریدگی و حرات مرکزی بدن تا 39 درجه پیش می رود.
بابایی به مردم توصیه کرد که برای درمان گرمازدگی انتقال بیمار به یک مکان خنک و سایه، در صورت هوشیاری کامل بیمار، مصرف مایعات برای جبران کم آبی بدن ضروری است .
وی ادامه داد: همچنین برای جبران نمک بدن نیز باید اندکی نمک (به نسبت یک قاشق چای خوری نمک در یک لیتر آب) اضافه کرد و به تدریج مصرف شود.
همچنین لباس های فرد گرمازده را در آورده و یک ملحفه مرطوب دور بدن وی بپیچید یا با استفاده از باد بزن دمای بدن بیمار راخنک نگه داشته و وی را به بیمارستان انتقال داد.
وی در توضیح علائم گرمازدگی شدید گفت: تعریف این وضعیت به لحاظ پزشکی این است که درجه حرارت مرکزی بدن از 40 درجه سانتیگراد بیشتر شود وعلائم آن به صورت تهوع، تشنج، کاهش سطح هوشیاری و کما است.
بابایی، علائم این وضعیت را پوست قرمز رنگ، داغ شدن بدن، رنگ پریدگی و خشکی پوست، ضربان تند و قوی، سردرد ضربانی، پریشانی و سرگیجه، تنفس کم عمق، مردمک چشم ممکن است متسع شده و به نور واکنش نشان ندهد.
رئیس مرکز فوریت های پزشکی البرز گفت: دراین صورت باید سریع از اورژانس کمک گرفته شود.
وی بیان داشت: در این وضعیت تمام لباس ها از تن بیمار در آورده شده و بیمار در وضعیت ریکاوری ( خوابیده به پهلو ) قرار گیرد ضمن آنکه از خوراندن هر گونه مواد خوراکی به وی خودداری شود.
وی، پوشیدن لباس های سبک، گشاد و با رنگ روشن از راه های پیشگیری از گرما زدگی است.
بابایی به مردم توصیه کرد که با توجه به افزایش دمای هوا در این روزها ، حداقل 8 لیوان آب حین فعالیت بدنی و در فواصل زمانی معین بنوشند و دربرابر گرمای آفتاب کلاه و یا چتر روی سر قرار دهند.
بابایی گفت: فعالیت های شدید خارج از منزل در ساعاتی که هوا خنک تراست یعنی پیش از 10 صبح و یا پس از 6 بعد از ظهر برنامه ریزی شود.
به علت تغییرات اقلیمی از اوایل تیرماه جای دمای کشور متفاوت از سال های گذشته افزایش محسوس یافته به طوریکه برخی روزها این دما در استان البرز به مرز 45 درجه بالای صفر می رسد که در گذشته کم سابقه بوده است.
طبق گزارش اورژانس البرز تاکنون یک مورد گرما زدگی در این استان رخ داده است.
7410/ 6155
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.